"luiken"
1960 1972 1979 1981 1993 1997 1999 2001 2002 2015

 

 

 

1999

1 maart

We zijn aan de reis met 262 ton tarwe van la Roche Migennes naar Wormerveer. Op het moment dat we in Amsterdam langs de Oude houthaven varen, steelt een rukwind een van onze luiken. Het luik maakt een mooie salto en komt in het water terecht, en zinkt waarschijnlijk, zoals een papiertje in de lucht naar beneden valt. De andere drie luiken liggen nog op de den maar een ervan ligt diagonaal. En een derde luik is beschadigd. Nadat we de ergste schrik weer te boven waren, zijn we de houthaven in gevaren, en hebben daar met behulp van familie die daar lagen de lading afgedekt tegen de slechte weersomstandig heden.

Onze oude luiken kap was gemaakt bij Dammans het Belgische Lot en ongeveer 20 jaar oud, die waren met popnagels gemaakt en daar was wel wat werk aan. Na een dag bellen zijn wij tot de conclusie gekomen dat repareren en één nieuw luik in dezelfde stijl ook flink prijzig was. Dus besloten we om een geheel nieuwe kap te bestellen.

Na lossing konden we direct terecht bij de Firma Tinnemans in Maasbracht. Een "hoop", eigenlijk alle nieuwe luiken rijden over een 20 cm brede bulb. Maar wij wilden onze bulb liever niet aan laten passen, omdat je dan voor een aantal constructie reizen niet meer in aanmerking komt omdat de laadruimopening dan te smal word. Het is een heel gepuzzel geweest, maar we zijn samen tot een oplossing gekomen.

Het werk kan beginnen. De luiken worden met een grote kraan van boord gehaald, en aan de wal gelegd. De nieuwe luiken worden in de loods gemaakt. De breedte van de luikopening is net iets breder dan een plaat aluminium, dus komt er toch ergens een lasnaat in te zitten.

Het voor en achterschild moesten worden aangepast, en om geen beschadigingen op de gelakte hut te krijgen werd deze ingepakt met zware dekkleden. Het is tijdelijk erg donker in de stuurhut. En het in en uit stappen wordt ook bemoeilijkt. Na twee weken werken wordt de nieuwe luiken kap op zijn plek gehesen. Wat glimt dat mooi.