"BOORDJOURNAAL"
Woensdag 21
Maart
Dat valt dan tegen hoe ver het nog is van de Volkerak naar sluis Lith. Hoe dichterbij we komen des te meer knabbelt de stroming van onze snelheid af. Eenmaal boven Lith komt het kanaal naar Oss snel in zicht. Eerst moet er een 110 m schip naar buiten. We wachter er even op. Pas dan zie ik dat de ingang voor zulk soort schepen maar een nauw gaatje is. De ontvanger wil ons morgen vroeg gaan lossen. reactie

Dinsdag 20
Maart
Al komt het tij daar ook niet perfect uit. Het enige wat we daarvoor hoeven te doen om dat te veranderen is een uurtje langer op bed blijven liggen. Dat was dus zo opgelost. Aan de grens geef ik me op bij de sluis. Dan krijg je een tijd van indeling mee. Die lijkt me nogal krap. Dus geef te kennen dat we dat waarschijnlijk niet gaan halen. Geen punt we moeten later nog eens roepen. Nu zijn we ingedeeld via de Westsluis en als daar ook zeevaart in mee gaat dan loopt het gemakkelijk wat uit. Zo zijn we daar precies op tijd om als laatste mee te kunnen. Aan de krammer mogen we sinds lange tijd weer eens door de jachtensluis. Bij de Volkerak is 1 sluis buiten bedrijf. En dat geeft meteen opstoppingen, zo'n beetje iedereen kan pas bij de tweede schutting worden ingedeeld. reactie

Maandag 19
Maart
We laten Frankrijk achter en gaan Wallonië in. Om die vervolgens weer te verruilen voor Vlaanderen. Even rekenen wat deze keer het best uit komt. Terneuzen of Antwerpen. Nu de Royersluis er uit ligt moet je een eind verder om naar de dokken te kunnen schutten. En als dat dan ook nog tegenstroom moet is het echt heel ver. Dan maar via Terneuzen. reactie

Zondag 18
Maart
Als het dan ook nog tamelijk druk is, wordt een aantal collega's er niet gezelliger op. Zondags moet je sowieso niet te veel hooi op de vork nemen. Eenmaal het kanaal uit verder richting Schelde. Daar doen we een aantal sluizen en schutten alleen. reactie

Zaterdag 17
Maart
Voorlopig de laatste keer over het canal du Nord, over twee weken gaat die ruim een maand dicht voor onderhoud. Dat betekend dat de route over canal st Quentin drukker zal worden. Tijdens die periode zullen er in ieder geval wel weer 2 toueurs per dag vertrekken en dat 7 dagen van de week. Sinds VNF dat zo ongeveer gehalveerd had hebben ze eigenlijk alle doorgaande vaart wel zo'n beetje weggejaagd. Alles wat van het canal du Nord afhankelijk is, probeert er voor te zorgen dat ze nog net voor het dicht gaat de laatste passage naar de gewenste kant achter de rug hebben. En daarom moet nu al strak de planning aangehouden. reactie

Vrijdag 16
Maart
Voordat vanmorgen de eerste en meteen de laatste vrachtwagen er is zijn we al half tien. De lading moet over de twee achterste vakken verdeeld. We schuiven langzaam het schip een stukje voor stukje op, anders moet de auto steeds verzet worden, en dat is een stuk lastiger dan het lijkt. Op een paar honderd kilo na gaat de auto leeg. Die moet in ieder geval terug om de schuif eraf te halen en schoonmaken. Dus maakt het niets uit of de laatste auto er helemaal in kan of niet. Dan de papieren ze worden aan boord gebracht, althans dat denk ik, maar ze komen alleen een handtekening halen. Daar moeten eerst kopieën van gemaakt. Ondertussen begin ik vast aan het afspoelen van het schip. Na enige tijd is de man terug. Als blijkt dat ik het connossement wil hebben moet hij nog een keer terug omdat er nu net van dat document maar 1 exemplaar is. Uiteindelijk komt het allemaal goed en kunnen we aan de reis beginnen. De Aisne zijn we zo af. Het stroomt nog flink. Dus het kleine stukje Oise op gaat des te langzamer. reactie

Donderdag 15
Maart
Om acht uur zouden ze beginnen, geen beweging te zien. Dan eerst een bezoekje aan de bakker brengen. Na het ontbijt stopt er een autootje, ik denk dat het de controleur is. Het blijkt de chef te zijn. Die weet dat het om 10 uur stopt met regenen en dat dan de eerste vrachtwagen komt. Gedurende de dag valt er af en toe best een buitje, die zijn blijkbaar minder erg dan voor 10 uur. Er rijdt 1 vrachtwagen heen en weer tussen het depot en de kade. Misschien 1 kilometer rijden. De vrachtwagen komt met de achterwielen tot de betonnen kade rand. Een soort goo is gemonteerd achter 1 klep van een achterdeur om de stortmond als het ware ruim anderhalve meter te verlengen en de lading suikerbietenpulppellets (mooi scrabble woord) in het midden van het ruim te gooien. Als het schip mooi gestrekt tegen de kade blijkt liggen dan. De stroming schept het achterschip en daardoor wil het constant af. Strak in de touwen blijven is het devies. Als er verhaald moet worden kun je dat wel vergeten. Tot overmaat van ramp weet de vrachtwagen chauffeur te melden dat dit zijn laatste rit is en de auto niet vol is. Dan moet dat restant helemaal achterin. Nu nog 25 cm voorover. Het is iedereen een raadsel waarom er niet meer komt terwijl volmaken de afspraak was. Na wat heen en weer gebel komt de toezegging dat er morgen meer komt. reactie

Woensdag 14
Maart
De dag begint met de derde schutting, vanaf nu is de gang er wel uit. Ondanks dat we ieder pand een schutting voorbij gaan is het toch weer wachten aan de volgende sluis. Uiteindelijk het kanaal uit en vervolgens de Oise af. Een klein stukje tot aan de Aisne monding en die weer op. Dat is fijn kan ik toch mijn aankomst bevestigen op de laadplaats. Het stroomt pittig op de Aisne, omdat het niet zo heel breed is lijkt me geladen rond gaan geen goed plan. Dat betekend dat het leeg moet gaan gebeuren. Alleen zonder ballast komen we met enkel een beetje flodder achteruit niet tegen de stroom in. Alsnog de piek gevuld zodat de schroef volledig onder water komt. Voor de veiligheid zet ik de kop in de kant en probeer het achterschip tegen de stroom in rond te duwen. Verder dan bijna dwars komen we niet. Veel ruimte over is er trouwens niet. Dus om hier nu vrij rond te gaan is te link. Een stukje verder stroomafwaarts is het iets breder, daar rond en achteruit weer 800 meter omhoog krabbelen. reactie

Dinsdag 13
Maart
De rest van de Franse Schelde gaat vlot. Daarna haal ik onder het varen alvast het een en ander aan hoge spullen weg voor het Canal du Nord. Voor een spits zijn de bruggen daar niet heel erg laag, maar de stuurhut kan er niet op blijven staan met een leeg schip. Althans bij ons niet. Met veel ballast zou het kunnen. Aangezien wij geen scheidingsschot in het ruim hebben kan daar niet zoveel water in. De achterpiek met water vullen geeft onvoldoende soelaas, dus gaat de stuurhut er af. Dan zijn we wel weer royaal laag genoeg. Dus geheel zonder ballast het kanaal in. We zijn alleen en blijven dat. reactie

Maandag 12
Maart
Dat was te verwachten, zowel de Leie als de Schelde in vloedregime. Volgens de buren die we tegenkomen is er gisteren een schip dwars voor de palen boven de stuw van Kain gevallen. Daardoor stroomde al het drijfhout voor de sluisdeuren. Dus is de vaart gestremd geweest. Je zal geld voor de zondagsvaart hebben uitgegeven…. reactie

Zondag 11
Maart
Erg vroeg vanmorgen. Dan zijn we wel snel in Terneuzen en ondanks dat het nu laagwater is en er dus één sluis minder is staat de Oostsluis op ons te wachten. Zo zijn we al aan Evergem voordat ze daar beginnen met schutten. Alleen dat is mij te duur op zondag in Vlaanderen. Daarom de auto aan de wal en rijden naar huis. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed