"BOORDJOURNAAL"
Zondag 14
April
Één pandje staat niet zo fris aan de waterstand. Het pand zelf gaat best aardig alleen de sluis in varen vraagt net zo veel geduld als in Pargny. Er zit meteen een jacht achter ons aan. Met de middag komen we aan bij de losplek. Volgens de bewaker is er verder niemand en moeten de papieren tot morgen wachten, prima hoor. Helaas vinden we geen supermakrt die zondag middag geopend is, dus nieuwe proviand zal ook tot morgen moeten wachten. reactie

Zaterdag 13
April
Na Vitry het canal Marne au Rhin op. De eerste panden zijn wel wat lang maar, verderop komen ze flink korter op elkaar. En de sluizen varen hier altijd slecht in. Dat het deze keer niet vlot zou gaan was verwacht. Bij het laden hadden we de keuze uit 11 of 12 rollen mee nemen. Alleen gaat dat in stappen van 23 ton, 12 is iets te veel eigenlijk en 11 wel erg weinig gewicht. Dus er voor gekozen om er dan toch 12 mee te nemen. Het schip ligt er goed bij dus moet kunnen. De meest vervelende om in te varen is Pargny sur Soulx. Daar trekken we een half uurtje voor uit. reactie

Vrijdag 12
April
Eerst acht af. Daarna weer op langs de Marne. Met Frank pakken we onderweg wat onderhoud werk op. reactie

Donderdag 11
April
Niet zo handig, ben gisteravond vergeten de wekker te zetten. Alleen Frank niet, dus die komt na een half uurtje maar eens vragen. Schiet in de kleren en vertrekken. Veel roeiers in Reims. De tunnel doen we na tijd dus moeten zelf voor verlichting zorgen. reactie

Woensdag 10
April
Ik vertel hem dat zijn eerste sluis best een bijzondere is want, het is de dubbele sluis van Celles. Zoveel zijn er daar niet van. En meteen kleine sluizen. Blijven liggen in de vallei van Berry. Eten vanavond mee bij vrienden. Ze hebben er werk van gemaakt, we krijgen wel 5 gangen en eten veel te veel. reactie

Dinsdag 9
April
Daarna is ie er dan vandoor. Hij gaat zijn gang maar. Op de Aisne heb ik meermaals de sluiswachter nodig omdat de automaat het niet doet. Een zij instromer die wel eens mee wil varen komt aan boord. reactie

Maandag 8
April
Dat was natuurlijk wel te verwachten, we komen achterop de schepen die voor de stremming gelegen hebben. Een haastige buurman die achter ons aan komt blijkt dezelfde bestemming te hebben. We laten hem maar gaan, zolang we in het canal du Nord zitten zal die aan iedere sluis weer moeten wachten. reactie

Zaterdag 6
April
De auto aan boord nemen. Hij gaat boven de rollen in het ruim. Varen de Schelde op Frankrijk in. Gisteren kwam er een scheepvaart bericht langs over schade aan sluis Marquion. De vaart is er gestremd. Bericht dat het terug open is nog niet gehad. Een mogelijke andere route is via canal St Quentin. Het blijkt niet nodig want, boven Denain komen we een hele sliert schepen tegen die voor de sperring gelegen hadden. Dus kies toch voor het canal du Nord. Dat is sneller, bovendien moeten we later via Aisne omdat, Abbecourt dicht is vanwege onderhoud. reactie

Vrijdag 5
April
Maar het blijkt zelfs in Antwerpen linker oever te zijn. Dat is een paar uur extra. Zeker nu, want alle scheepvaart moet via de Kallosluis, ook de zeevaart. De Kieldrechtsluis is voorlopig buiten bedrijf. Binnen schutten kost in totaal 4 uur. Laden 1 uur en naar buiten schutten 2 uur. Waarschijnlijk ben ik nu te laat voor een ideaal tij, maar zie wel hoe ver ik kom. Dat blijkt uiteindelijk flink mee te vallen want, het gaat knijter hard en komen nog in Merelbeke. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed