"BOORDJOURNAAL"
Maandag 7
Januari
Het laatste stukje van Frontignan naar het industrie terrein in Sète net voor het etang de Thau. Het lossen gaat hier zonder bobcat. Dat is in ieder geval rustiger voor ons. Eenmaal leeg vegen we goed het ruim aan, want uitspoelen met zout middellandse zeewater doen we liever niet. Laden in Sète zit er jammer genoeg niet in. Al leek het aanvankelijk kansrijk, maar ze hebben onvoldoende voorraad om te verzenden, terwijl de klant wel wil afnemen. Dus wij varen alvast een stuk richting noorden. Altijd een apart gevoel, want zat ben je het hier niet snel. reactie

Zondag 6
Januari
De dag van de terugreis voor de kinderen. Hun kerstvakantie zit er op. Om ze hiervandaan even terug te brengen met de auto is 2 dagen werk. Niet te doen. De trein is overwogen, maar het idiote is dat het vliegtuig bijna de helft goedkoper is. Vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid kan het eigenlijk niet, maar het wordt voor de consument wel moeilijk gemaakt als de verantwoorde keuze honderden euro's duurder is. Afijn. We brengen ze naar het vliegtuig en ze zijn bijna eerder op Schiphol dan wij terug aan boord. Wat dat betreft had Macron misschien beter binnenlands en korte Europese vluchten duurder gemaakt i.p.v. auto brandstof. Dit had minder boze burgers in gele hesjes opgeleverd denk ik. reactie

Zaterdag 5
Januari
Daarom maken we vanmorgen een wandeling langs het strand. We hebben allemaal een winterjas aan, maar die gaat al vrij vlot uit. Niet veel later gaat ook de trui of vest uit. Wel vreemd dat je hier in je T-shirt lopen kan zonder long ontsteking op te lopen. Vooraf hadden de kinderen niet veel zin, maar eenmaal bezig is het toch wel leuk. Zo leuk dat we ze later tot spoed moeten manen om op tijd aan boord te zijn om vandaag wel de enige brug bediening in Frontignan te halen. Door de brug maken we vast, omdat de losplek zelf niet zo gezellig ligt. S' Avonds eten we met zijn allen in Séte. reactie

Vrijdag 4
Januari
De wind staat bijna dwars op het schip en zelfs geladen merk ik dat het lastig wegkomen is van de palen in Mezoarques. Vanaf hier is het geen uur varen meer naar de laatste Rhône sluis. Daarna de petit Rhône af en doen met St Gilles de laatste van de 231 sluizen deze reis. Langs de Camarque naar de etangs met flamingo's. We zien er veel. De brug opening van Frontignan halen we niet meer vandaag dus maken aan Aresquiers vast. Daar lig je op een steenworp afstand van het strand. reactie

Donderdag 3
Januari
Volgens sommige ben je pas vanaf Valence echt in Zuid-Frankrijk. Dat is dan vandaag het geval. De temperatuur loopt wel op, maar de mistral wordt er zeker niet minder van. Dus aangenaam kan je het niet noemen. Het beetje water wat over de stuwen gaat waait als een waternevel weg. Zie dat in Montelimar nog altijd die ene coaster er verlaten bij ligt. Vreemd verhaal. Toch is niet alles leeg geroofd of gesloopt, dus er zal af en toe wel iemand zijn. reactie

Woensdag 2
Januari
Het is nog donker en rustig in de stad als we vertrekken, tegen dat we het kanaal beneden sluis Pierre Benite uit zijn is het licht. Dan maken we een stop bij het bunkerschip. Vooral aan drinkwater is nood, maar bunkeren ook de brandstof tanks vol. Daarna verder af. Heel rustig er vaart vrijwel niets, mooi om hier weer te varen. Zelfs in deze tijd van het jaar, alleen hebben de kinderen er weinig oog voor. Bij het passeren van de table du roi moeten ze verplicht even kijken, maar het boeit ze niet er zijn zo weer weg. Ach waren wij vroeger niet precies eender. reactie

Dinsdag 1
Januari
De sterke en koude mistral houd ons binnen, spelen een potje Catan met nieuwe uitbreidingen. Eten oliebollen en zetten on eens voor de televisie om een film te kijken. reactie

Maandag 31
December
De laatste dag van het jaar begin ik erg vroeg, zodat we voor donker in Lyon kunnen zijn. De stroming is wel merkbaar zo de hele dag. We zien het eerste varende schip sinds de Marne kant van het Champagne Bourgogne kanaal. Na twee sluizen zoeken we een plekje aan de oude Port Heriot. Nu een hippe nieuwbouwwijk met eigen jachthaven en winkelcentrum. Dat blijkt nog open en brengen een kort bezoek. Bij de bioscoop kunnen we het niet eens worden welke film we zullen bezoeken, dus zijn we snel terug aan boord. reactie

Zondag 30
December
De Saône af. Het is nog donker en weet niet goed hoeveel stroom ik op de rivier kan verwachten. We schutten redelijk ver af dus hoog water is het zeker niet. En ook de stroming blijkt niet van dien aard dat je daar zenuwachtig van hoeft te worden. Zeker als het eenmaal dag is vraag ik me af waarom we gisteravond niet geprobeerd hebben om af te schutten. Veiligheid voor alles zullen we maar zeggen. Bij het passeren van St jean de Losne worden we gespot door een spotter. En moet de scheepshoorn er aan te pas komen om een stel vissers in een bootje er van te overtuigen dat ze wel erg in de weg liggen zo midden in de brugopening van het enige te nemen gat. reactie

Zaterdag 29
December
We beginnen iets vroeger vanaf de oude silo om bij de sluis te zijn als die aan springt. Net voor de kerst is hier aardig regen gevallen, maar de laatste dagen is het wel min of meer droog. Je kunt mooi zien aan het riviertje de Vingeanne, die voor de voeding van het kanaal zorgt, dat de waterstand al aardig is gezakt. De sluizen hebben spookachtige storingen vandaag. Bij het zien van dubbel rood bel ik meteen naar de depanneur, maar vervolgens gaan de deuren wel open. Als de depanneur komt aangereden vraagt hij wat er is. De sluis lijkt gewoon te functioneren. Dat verbaasd mij ook, want de lichten staan al die tijd wel dubbel rood. reactie

Vrijdag 28
December
Ik doe de eerste 13 sluizen met de hulp van de kinderen, want Henny is vanmorgen de stagiaire van het station in Dijon halen. Ze brengen meteen ook veel boodschappen mee. Er zijn hier wel een paar panden die merkbaar beter gaan dan de laatste keer dat we hier langs kwamen. Al gaat het dan wel met de Franse slag af en toe wordt er dan toch wel een beetje gebaggerd. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed