"BOORDJOURNAAL"
Maandag 10
Augustus
Zoals afgesproken om 7 uur laden. Dat gaat met 500 ton per uur dus inclusief luiken verrijden en papieren halen nemen we om acht uur al kop voor en koersen af op Haastrecht. Wel leuk, hiervandaan nog nooit naar Haastrecht geweest. Altijd met veevoeder vanuit Amsterdam of Rotterdam. Maak het schip grondig schoon, want mais laden stuift nogal, maar ook in het kleine kanaal met al die sluisjes krijg je ook een hoop rommel aan boord. Pas na de middag klaar. De eerste paar sluizen gaan aardig ondanks dat er maar 1 beschikbaar is. Heb de indruk dat het niet druk is met andere vaart. In Straatsburg zie ik zowaar een andere spits varen. Dat is er één die tegenwoordig stads distributie doet in Straatsburg. Net buiten en haven Kehl weer in. Dat zijn andere reizen dan hier. 's avonds komt mijn oudste zus aan boord om een weekje mee te varen. reactie

Zondag 9
Augustus
Gaan deze keer eens de andere kant op, het Zwarte woud in. Nemen de brug naar Duitsland in Chalampé. Dan over Badenweiler naar Todtnau. Daar wandelen we de Hasenhorn op. Helemaal boven staat een uitkijktoren met 360 graden vergezicht. Naar beneden doen we met de sommerrodlbahn. Erg leuk en als je eenmaal aan de beurt bent, ook zo beneden. Al met al heeft dit avontuur wel wat meer tijd gekost dan gedacht, over op plan B. In Titisee is een modelspoorbaan van Märklin. Daar gaan we even kijken. Titisee blijkt enorm toeristisch. Hele horden mensen zijn er op af gekomen om te zwemmen. In het modelspoor gebouw zijn we zo goed als alleen. Als we daar zijn uit gekeken nog een snel rondje door de winkelstraat die nu weer enigszins begaanbaar is. Daarna langzaam aan terug naar boord. Auto en motor aan boord gezet en eten we flammenkuchen. reactie

Zaterdag 8
Augustus
Eerst alle spullen eens opgeruimd, allerlei opblaas artikelen leeg laten lopen. Voor en achterpiek leeg gemaakt en beetje uitgespoeld. En het ruim in orde gemaakt voor de ontvangst van de lading mais maandag. Op het brandweer pomp plekje zetten we de auto en motor aan de wal, gaat precies met onze kraan, leeg dan, want dan komen we dichter tegen de schuine muur. Halen wat boodschappen voor de komende reis. Daarna ga ik nog een toertje rijden op de motor. Weer naar de Vogezen. Rij over de Hartmannswillerkopf waar een groot monument en museum over de oorlogstijd staat. Er is flink oorlog gevoerd om dit gebied tussen Duitsland en Frankrijk. Rij door naar de Grand ballon en le markstein. Via reservoir de Baum en Guebwiller terug. reactie

Vrijdag 7
Augustus
We beginnen aan de sluizentrap van Valdieu. Je kunt daar 10 sluizen recht uit kijken. Een mooi gezicht. Je ziet het landschap afdalen. Bijzonder dat ze kans gezien hebben om hier een kanaal te maken. In Illfurt kruisen we de Ill en dat is altijd een triest stukje. Zo veel slik ligt daar dat er nauwelijks door te komen is. Geladen bedoel ik dan. Nu is het voor ons geen probleem. En als je denkt dat je bijna in groot vaar water komt komen er in Mullhouse nog een paar lage bruggen. We zijn er vroeger uit dan gedacht en varen nog 2 grote sluizen af naar Ottmarsheim. Gaan op de laadplaats liggen. Daar zetten we de stuurhut er op. Dat had natuurlijk eerder gekund, maar het is nog mooi weer en niet zo erg om buiten te staan. Onderweg de rest al wel opgebouwd. reactie

Donderdag 6
Augustus
Nog één pandje rivier, voordat we de Doubs verlaten. De bakens in de rivier zijn moeilijk te vinden in het laagje mist dat over het water hangt. In Isle sur le Doubs haalt Henny een vers broodje. In het kanaal is niet echt sprake van water gebrek. De panden staan goed op peil en natuurlijk ook die met de laagste bruggen. Voor de spoorbrug moet wel een beetje extra water in de piek. Daarna het schuine bruggetje met het bord 3,30m erop. Zo laag is ie nou ook weer niet, maar wel erg laag. Zodat we klem lopen op de autokraan onder de brug. Geen sluiswachter te bekennen als je er ééntje kunt gebruiken. Een beetje water in het ruim dan maar en we kunnen verder. Langs Montbeliard en komen in het scheidingspand. Vanaf nu stroomt regenwater niet meer naar de Middellandse zee, maar naar de Noordzee. Zijn op 341,5 meter boven zeespiegel. Omdat we nu zo dicht naast de bergen van de Alsace liggen zet ik de motor aan de wal en rij met D naar de Ballon de Alsace, leuk tochtje. Voor donker terug hebben we niet meer gered. reactie

Woensdag 5
Augustus
Vroeg op, want we zijn boven de laatste sluis blijven liggen. Er is deze keer best een hoop veranderd met de ligplaatsen van sommige woonschepen. Ze liggen nu veel meer verspreid. De ochtenden zijn fris. Wel mooi met een beetje ochtendnevel. De eerste sluis treffen we in storing. Bel de controlepost voor een sluiswachter. Na 45 minuten is er nog niemand, nog eens terug bellen. Ja, om negen uur komt er iemand. Nou, wij zijn een vrachtschip en geen pleziervaart dus ook voor 9 uur een sluiswachter a.u.b. Volgens mijn chef zit er geen beroepsvaart in de sector. Geef me dan het telefoon nummer van je chef maar. Die verontschuldigd zich. Hij heeft geen mededeling gehad van Dole. Om het goed te maken komt er daarna een jonge vrouwelijke sluiswachter mee die alle sluizen klaar zet. Een jacht dat denk snel voor ons neus te vertrekken stuurt ze gewoon de sluis weer uit. Af en toe rent ze zelfs. Nu ik er zo over na denk, ze heeft ook andere gelijkenissen met Dafne Schippers. Dus de rest van de tijd zijn wij fan van Dafne. Toch komen we niet meer in het kanaal en stranden 1 sluis er voor. Wel mooi zo naast de stuw. Bovendien loopt het fietspad niet meer over de chemin de halage waardoor het erg rustig is. reactie

Dinsdag 4
Augustus
We hebben prima geslapen onder de brug. Een spoor en wegbrug, naar heb geen trein of auto gehoord vannacht. Een sluis later in Rochefort sur Nenon varen we weer op de rivier. In Ranchot bij het pandje met het muurtje staat het water heel laag. Aan het eind van de muur zie ik waarom. Het muurtje is lek, omdat er nu geen stroom loopt kun je goed zien dat er water vanaf het hoger gelegen kanaal terug in de Doubs stroomt. In Saint Vit komt de moeder van de vriendin van Tanya haar dochter ophalen. Die zijn met het schip onderweg naar Basel en dat is hiervandaan niet zo heel ver weg. Ze varen een stukje mee, alleen dat stukje wordt steeds groter. Het is hier zo mooi. Varen door het tunneltje van Thoraise en onder de citadel van Besancon door. Daarna gaat de auto er af om ze weer naar hun auto terug te brengen. Het is dan al zeven uur. D en ik gaan een stukje skaten en rijden een pand terug naar Besancon en skaten de meander lus om de stad heen. En waar het pad uit kinderhoofdjes bestaat vluchten we de stad in. Ziet er gezellig uit. reactie

Maandag 3
Augustus
Nog eens naar de bewuste boom, zie er niemand, ga een vers broodje halen en de “Charlie Hebdo” van 29 juli. Daar staat het artikel in dat de journalist heeft geschreven die is mee gevaren. We zijn zeker tevreden met wat hij er van heeft gemaakt. Ondertussen is de chef VNF langs geweest dat het vandaag waarschijnlijk niets meer gaat worden. Hij verontschuldigd zich nog eens dat het zo lang moet duren. De platanen zijn beschermd. VNF mag daar zelf niets aan doen, dat moet in overleg met de conseil general. En dan zitten er misschien ook nog vleermuizen in de boom wat de zaak verder zal vertragen, want dat is een beschermde diersoort. Wij hebben die status helaas niet. Al denk ik dat de spitsenschipper eerder zal zijn uitgestorven dan de vleermuis. We trekken er maar weer op uit. Een wandeling over het bronnen pad. Het voert langs verschillende bronnen, ze geven op het moment niet veel water meer. Terug aan boord vinden we een briefje van de chef, de boom is weggehaald en de vaart vrij gegeven. We vertrekken meteen, kunnen nog één sluis doen voor 19 uur, voorbij de platanen voordat er weer één valt met een onweersbui. reactie

Zondag 2
Augustus
Zondag is geen rustdag hier. Om tien voor zeven springt de sluis aan. Varen langs het gevaarlijke Tavaux. In deze panden mag je niet liggen, alleen snel door varen. In theorie zouden we nog kunnen lossen bij de Solvay hier. Denk wel dat ze dan eerst wat planten moeten maaien. Zowel in het water als op hun terrein. In Dole krijgen we te horen dat we niet verder mogen. In het pandje boven Dole staan mooie platanen, maar tijdens het onweer van vrijdag op zaterdag is er een tak afgebroken en die hangt nu gevaarlijk boven het kanaal. We maken van de nood een deugd en gaan een stuk door de stad wandelen. Mooie oude stadskern met het geboorte huis van Louis Pasteur. 's avonds op de luiken eten midden in de stad, er zijn slechtere plekken om af te wachten. 's middags ook een tocht met het bootje gemaakt op een voor ons onbevaarbaar stuk van de Doubs. Wel mooi, af en toe moet de staart van de buitenboord motor omhoog zo ondiep. reactie

Zaterdag 1
Augustus
Vroeg op om de vertrekkers naar de afslag van de snelweg in Chalon te brengen. De mensen zijn op tijd en alle bagage kan zowaar mee. Wel wat krapjes met 3 op de achterbank, maar het is toch verkozen boven een ellendig lange busreis. Wij rijden op de terugweg lans de bakker. Nemen de auto aan boord en gaan richting St Jean de Losne. Dat is het mooie van Frankrijk. Na het onweer van gisteravond is het vandaag gewoon weer prachtig weer. In NL is het eerst een week van slag. In St Jean de Losne maken we even vast. Zou een onderdeeltje halen voor de buitenboord motor, maar in beide zaken waar ik dacht dat ze dat wel zouden hebben krijg ik nul op rekest. Henny haalt nog wat boodschappen. Maken alles klaar om leeg door het kanaal te gaan. Doen nog een paar sluizen in het Rhone-Rhin kanaal. Liggen s'avonds in een dorpje voor Tavaux. Recht voor de ontmoetingsplaats van de plaatselijke jeugd. Ze zijn niet vervelend hoor, maar wat me wel verbaasd. Telkens als er nieuwe bij komen worden ze door de rest begroet met een kus en een omhelzing. Niet echt corona proof lijkt me. reactie

Vrijdag 31
Juli
Korten weer een stukje op. Moeten gaan besluiten of we via de Centre of de Doubs het Saône bekken verlaten. Een terugreis organiseren voor een deel van de jeugd hier aan boord. We kunnen een bla bla car rit boeken vanaf Chalon sur Saône naar Nieuwegein. Dat is dus makkelijk voor ze. In Gigny sur Saone bij de oude sluis maken we vast. Vorig jaar lagen we hier met 6 spitsen. Dat is nu duidelijk anders. Zwemmen wat en zijn aan het eind van de dag onverwacht aan de reis. Dat betekend dat we via de Doubs naar de Rijn gaan. s' Avonds een laatste BBQ op de luiken met zijn achten. Morgen vroeg vertrekken er drie richting huis. Als het donker begint te worden gaat het hard waaien en dreigt er onweer. Halsoverkop alles opruimen. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed