"BOORDJOURNAAL"
Donderdag 23
Januari
De laatste silo moeten wij zijn. Daar liggen nog twee andere spitsen die daar ook moeten laden. Mooi de tijd om wat boodschappen te doen, vers broodje bij de bakker halen. De buren zijn voor de middag vol. Als de kade vrij is gaan we onder de pijp liggen. Ik zie niemand meer, maar doe het ruim vast open. Het is mooi droog weer dus als ze dan starten hoor ik het vanzelf. Ondertussen begin ik alvast aan de olie verversing van de hoofdmotor. Pas om half 5 hoor ik voetstappen in het gangboord dus ga naar dek. Een man die er uit ziet alsof hij hier zou kunnen werken zegt zodra hij mij ziet, Ah ik zocht je al. En kijkt daarna met een bezorgde blik in het ruim. Het ziet er allemaal netjes uit en zo, maar het is een houten vloer en weet niet of ze daar op willen laden. Ik ga het voor u navragen. Een kwartiertje later is hij terug. Nee, ze willen het niet. Ik bel de bevrachter en leg de situatie uit. Tja, dat heb ik nog nooit bij de hand gehad, maar ik zal morgen overleggen met de kwaliteitsmanager van de klant. Maar uit ervaring weet ik dat als er problemen zijn wij meestal aan het kortste eind trekken. reactie

Woensdag 22
Januari
Daar was niet op gerekend. Nu we zoveel eerder leeg zijn dan voorzien vraag ik of er misschien deze week geladen kan worden in Nogent sur Seine. Varen vast die kant op. Onderweg ruimen we de keggen en planken op en veeg het ruim. De auto gaat er in. De stuurhut afbreken is niet nodig maar de auto op de roef laten staan is wel krap met sommige bruggen. Het is druk met scheepvaart op de boven Seine. Veel grotere schepen en zo komt het regelmatig voordat niet alles in een schutting past. Gelukkig kunnen wij dan wel met de eerste mee. Van lieverlee vallen er steeds meer schepen af als die op plaats van bestemming zijn en het laatste stuk vanaf Bray sur Seine zijn we nog alleen over. Daar staan de sluizen klaar, zodat we helemaal naar Nogent varen vandaag. reactie

Dinsdag 21
Januari
De laatste etappe is voor vandaag. Varen door de stad en volgens mij is het voor ons de eerste keer nadat er brand is geweest in de Notre Dame. Zonder toren en rondom in de steunen ziet het er allemaal minder indrukwekkend uit. Daarna nog 3 sluizen voordat we op bestemming aan komen. De buurman die we eerder van de reis bij de Royersluis hebben gezien vaart net weg. We kunnen meteen onder de hal. Als ik mijn papieren binnen breng laten ze weten dat ze ons straks willen lossen. Dat is duidelijk een ander verhaal dan ik vanmorgen telefonisch hoorde. Toen was het allemaal erg onzeker. Ze liepen uit, want het automatische karretje was kapot. Die is inderdaad nog steeds kapot, maar ze zetten nu steeds 1 rol op een vrachtwagen en die rijdt dan naar binnen om het daar met een andere brugkraan te lossen. Zo gaat dat 23 rondjes totdat we leeg zijn. Volgens mij duurde dat helemaal niet veel langer dan normaal. Dus dat viel mee. reactie

Maandag 20
Januari
De Oise stroomt een stuk minder dan vorige reis. Dat is helemaal niet erg, want de Seine is dan ook een stuk milder. En dat is wel zo fijn. Volgens de online gegevens loopt er nu 400 kuub per seconde. Minder dan de helft van wat er 14 dagen terug liep. 's Middags draaien we de Seine op. Er gaan wel een paar toeren bij op de motor. Maken in St Denis aan het eiland vast tegenover de ingang van het kanaal. Zou wel weer eens leuk zijn die kant op te gaan. Das al een paar jaar geleden. reactie

Zondag 19
Januari
Beetje uitslapen, maar moest wel wakker worden met behulp van de wekker. Het is hier zo rustig, je hoort hier verder niks. Als ik met Laska ga wandelen slaan een paar andere honden aan. Daardoor weetje dat er toch mensen wonen. Verder ziet het er uitgestorven uit. We gaan verder naar het Oise lateraal kanaal en de Oise af. Moet een plekje hebben waar de auto weer aan boord kan. Blijf in Nogent sur Oise liggen voor het handelsgebouw, daar moet dat lukken. reactie

Zaterdag 18
Januari
Niet druk in het canal du Nord, tenminste niet met schepen voor richting het noorden, want de sluizen komen meestal leeg terug, nadat onze voorgangers er uit zijn. En zo loopt dat vlotjes. Sluis 10 heeft één verlaat defect. Daardoor neemt het vollopen van de sluis veel tijd in beslag. Onze voorganger drijft nog boven de sluis, dus maken wij vast boven de sluis. Half uurtje later zijn wij aan de beurt. Varen naar Sermaize vandaag. Verder dan gedacht. reactie

Vrijdag 17
Januari
Het laden van split doen ze hier 's ochtends vroeg zeg. Een canal du Nord schip ligt te laden en is al ver vol terwijl het pas iets over zessen is. Net voor we de grens over gaan vul ik het vaarweg belastingformulier in voor de Franse vaarwegen. De Franse schelde loopt niet geweldig, maar ik klaag niet want we kunnen stakingsvrij door. reactie

Donderdag 16
Januari
Vroeg op want het tij wacht niet. En hiervandaan naar de stad is echt nog een serieus eind varen. Als we voor de Royersluis langs varen komt er net een collega uit. Deze heeft in Ijmuiden geladen en moet naar dezelfde bestemming als wij. Hij moet wel een dag eerder lossen. We maken een praatje. Sterk tij deze ronde het gaat hard. Na Merelbeke verder de Schelde op. Daar is het wat drukker en moeten regelmatig wachten bij de sluizen, varen wel naar Tournai stad. reactie

Woensdag 15
Januari
Vertrekken met de vloed via de oude Maas richting Dordrecht via de Kil en Volkerak naar de Schelde-Rijn verbinding. Het waait weer stevig dus gaan via Antwerpen. Daar met de Berendrecht sluis naar de Schelde geschut. Daar zoeken we een overnachting aan de Lillo vlotsteigers. Aan de binnenkant is er nog mooi eentje vrij. reactie

Dinsdag 14
Januari
We halen een paar laatste boodschappen, hijsen de auto aan boord en vertrekken richting Rotterdam. Aangekomen op de laadplaats worden we gevraagd langszij te komen van een coaster. Deze is rollen aan het lossen. Zodra deze leeg is starten ze bij ons met rollen laden. Nee, dat zijn niet dezelfde. In de lading documenten is te zien dat onze rollen met verschillende andere zeeschepen hierheen zijn gebracht. Het laad apparaat is nogal lomp ontworpen en nu moet de kraanmachinist erg oppassen dat hij geen schade maakt aan onze den. Op een gegeven moment is de coaster klaar met ballasten en wil vertrekken. Wij laten hem er tussenuit. Voordat de loods aan boord is en echt weg is, zijn we een uur verder. Daarna laden wij de resterende partij rollen en maken plaats voor de volgende. Varen naar naar de Hartelkering voor de overnachting aan de remming. reactie

Maandag 13
Januari
De bestelde schakelaars zijn binnen en worden gemonteerd. Dan kan er weer een nieuw certificaat voor het stuurwerk afgegeven. Het huidige loopt in mei af, maar nu het toch helemaal is doorgelicht kan ik het beter nu meenemen. Precies als alles klaar is krijgen we de vraag of we een dag eerder kunnen laden. Dat kan dus wel. Morgen in Rotterdam rollen laden voor regio Parijs. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed