"BOORDJOURNAAL"
Donderdag 14
Mei
Deze keer een stuk aangenamer de Oise op, al loopt er best nog een stroompje, maar niet vergelijkbaar met de vorige reis. Het is wel opvallend druk. Opvallend omdat er duidelijk minder werk is op dit moment. De meeste bierbrouwerijen zijn dicht of draaien op een laag pitje. In België is de bier consumptie met 60% afgenomen. Blijkbaar heeft sluiting van de horeca zo'n grote invloed., of zou het komen door het gebrek aan festivals. Hoe het ook zij, wij varen met onze lading erwten niet alleen vandaag. Er is wat verwarring over de bedieningstijden. Sinds vandaag de beperkte corona tijden niet meer van kracht zijn op de Seine en Oise, maar verder naar het Noorden gaan die ouden tijden pas vanaf maandag weer in. Dat wil zeggen 's ochtends en 's middags 20 minuten pauze bij ploeg wisselen om de werkplek te ontsmetten. reactie

Woensdag 13
Mei
Het laden start als de controleur zijn goedkeuring heeft gegeven. De erwten storten met 200t/h in het ruim. Erwten zijn ongeveer net zo zwaar als harde tarwe. Dus ruimte zat voor 300t. Ze hadden ons graag meer gegeven, maar contractueel kon dat niet. Het laden is zo gebeurd. Bij het halen van de lading documenten krijg ik het compliment dat ik beter Frans spreek dan de meeste Nederlanders die hier komen laden. En je verstaat ook alles. Vooral over die laatste zin was ik wel een beetje verbaasd. Goed het is natuurlijk wel zo fijn dat we de mensen waar we mee moeten werken kunnen verstaan. Nemen kop voor en zakken af richting Parijs. Daar kun je zien dat de mensen weer naar buiten mogen. Het is langs de oever gewoon druk. En dat zonder toeristen, want die zijn nog steeds niet welkom. reactie

Dinsdag 12
Mei
Bij de silo gisteren alvast even laten weten dat we ter plaatse zijn. Vanmorgen moet er onderhoud aan de laadpijp gedaan, maar ze zouden proberen om voor na de middag een controleur te regelen. Ze laten nu weten dat het vandaag niet gaat lukken, maar woensdag ochtend kan er geladen worden. Ben al tevreden, want dat is toch een dag eerder dan voorzien. Vanmiddag mooi de tijd om het bos van Fontainebleau in te gaan, dat mag sinds gisteren weer. We wachten even tot de kinderen hun laatste online les hebben gehad. Dan naar het bos. We maken een wandeling van 4 uur. In dit deel waren we nog niet eerder. Erg afwisselend. Na afloop op de terugweg een afhaal pizza gescoord. De man was vandaag voor het eerst weer open. De mensen mogen nu het bos weer in. Daar moet hij het blijkbaar wel van hebben. Die paar inwoners van het dorp zijn dus niet genoeg. Vraag me af of voor de mensen die hier wonen een afhaal pizza niet te minnetjes is. Er staan hier kasten van huizen in een droom omgeving. reactie

Maandag 11
Mei
Maak van de gelegenheid gebruik om vers brood te halen. Sinds vanmorgen zijn de eerste versoepelingen van de corona maatregelen van kracht hier. Voorzichtig, want nu is het ongeveer zoals het in Nederland de hele tijd geweest is. Je mag hier nu zonder verklaring de straat op. En meer mensen mogen naar hun werk, de winkels weer open. Als we verder door de stad varen is dat ook op straat te zien. Sommige doorgaande wegen raken alweer aardig verzadigd met auto verkeer. De vaarweg voorlopig niet, alle passagiersvaart ligt stil. reactie

Zondag 10
Mei
Tijdens dat onweer is er behoorlijk wat water naar beneden gekomen. De kleine zij riviertjes spugen flink bruin water met viezigheid uit. Eenmaal van de Oise op de Seine is dat nog duidelijker te zien. Denk dat er ergens hogerop een riool of zuiveringsstation een overloop heeft gehad. Er drijft volop troep in het water en fris ruiken doet het zeker niet. Je zou kunnen gaan turven om te bepalen waar er meer van drijven, condooms of inlegkruisjes. Langs de oevers zien we alweer meer mensen dan aan het begin van de lockdown. Je zou de indruk kunnen krijgen waarom er zoveel ziekenhuis personeel buiten loopt. De helft heeft zo'n mondkapje op. 's avonds nemen we ligplaats onder aan de Eiffeltoren, normaal gereserveerd voor passagiers vaart, maar die mogen nu niet varen dus liggen niemand in de weg. We gaan even de stad in, bijzondere ervaring. Heel erg rustig in de stad. Er zijn zelfs volop parkeerplaatsen vrij. Geen toerist te bekennen, verwilderde tuinen en kunstzinnige humor. Standbeelden met mondkapjes. reactie

Zaterdag 9
Mei
Van lieverlee varen we verder zuidwaarts en verlaten het Canal du Nord. Pas het stukje daarna komen de laagste bruggen op onze reis. In Janville hebben we die weer achter ons en ook hier treffen we precies de middag pauze. In die tijd hijsen we de stuurhut en de roeiboot weer op zijn plek. Net als dat klaar is gaan we afschutten. Als je dat zo zou willen plannen lukt het niet. De stuurhut stond nog niet op zijn plek of de eerste druppels komen naar beneden. Dat kun je ook slechter treffen. Af en toe valt er een serieuze bui. 's avonds zelfs onweer. reactie

Vrijdag 8
Mei
Naar mate de dag verstrijkt gaan er meer kledingstukken uit. 's Morgens nog best fris. In de middag heel aangenaam zo cabrio varen. Alleen zijn die hefdeuren vervelend. Die blijven lang druppelen en als ze net uit het water gehesen zijn komt er veel water naar beneden, dus moeten alleen daarvoor de afdekzeilen gebruiken. Hoor op de radio dat de herdenking ceremonie van het einde tweede wereld oorlog in Frankrijk ook vrij summier wordt uitgevoerd, zonder publiek. Wat dat betreft is er de overeenkomst dat we nu enigszins in onze vrijheid beperkt zijn, maar verder totaal onvergelijkbaar. De situatie van toen en nu. reactie

Donderdag 7
Mei
Dat heb je na een lang pand. Na ons zijn er gisteravond nog drie schepen aangekomen bij de sluis. Één er van kan met ons mee schutten. De middagpauze liggen we in de sluis van Courchellettes. Daar besluiten we de stuurhut er alvast af te pakken en in het ruim te zetten. Het is tenslotte mooi weer en het kan nu in onverlette tijd. Bij het Canal du Nord hebben we een lege pousseur voor. Het is best druk met schepen voor ons uit, zo blijkt. Wel veelal lege schepen, wij zijn op weg naar Corbeil. reactie

Woensdag 6
Mei
Om zeven uur dient de kraan zich aan. Niet veel later komt ook de eerste vrachtwagen. We leggen het ruim open, zodat ze kunnen lossen. Als de vrachtwagens de eerste keer geladen zijn gaat er wel een goed half uur voorbij voordat ze terug zijn. Vier uur nodig om te lossen. We maken het ruim schoon van de kunstmest. Na de middag pauze komen de papieren ingevuld terug aan boord. We varen alvast een stukje terug richting Quinchy. reactie

Dinsdag 5
Mei
Sinds de renovatie van sluis Don is het schutproces er niet sneller op geworden. Ruim een uur voor één schutting op en een schutting af. We gaan met frisse moed verder. Slaan af richting Duinkerken. Op de eerste sluis is een afgifte depot van scheepsafval. En deze is zowaar open. Dus daar gaat veel heen, lege verfblikken, filters, poetslappen en gebruikte olie. Dat begon al een behoorlijke verzameling te worden aan boord. Dan nog een paar uur varen en komen alweer aan op de losplek in Arques. reactie

Maandag 4
Mei
De vorderingen aan de bouw van de nieuwe sluis Vijve zijn zichtbaar. Op het moment is extra capaciteit niet nodig. Er vaart erg weinig. Vrijwel alle sluizen staan klaar. Gaan de Franse grens over. Daar is de eerste sluis meestal een opstopping veroorzaker. Het is de kleinste sluis op deze route tegenwoordig, alleen nu ligt er niets. We moeten zelfs bijna niet wachten. Komen daardoor 's avonds een sluisje verder dan gedacht. Om 18:00 uur stoppen de sluizen er weer mee. Corona bedieningstijden. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed