"BOORDJOURNAAL"
Maandag 14
September
De gerst die we moeten laden is er nog niet. Deze komt vandaag met vrachtwagens aan bij de silo. Nou was het laden in principe voorzien voor dinsdag, dus dat geeft ons een vrije dag vandaag. We stappen in de auto en rijden de toeristische route naar de ingestorte sluis 21 in Neuville Day. De ingestorte muur en het sluiswachtersgebouwtje zijn uit de sluis gehaald. De sluisdeuren zijn weg. Dat was het wel zo ongeveer aan veranderingen met anderhalf jaar terug. Iets van wederopbouw is helaas niet waar te nemen. Er staat wel een groot bord, met de aankondiging van herstel werkzaamheden. Bouwkosten 1,9 miljoen. (ik denk met gouden railing langs de sluismuur) Bouwtijd 8 maanden. Er staat helaas niet bij wanneer ze er aan gaan beginnen. reactie

Zondag 13
September
Het jacht dat gisteren in Soissons net voor ons neus vertrok is hedenmorgen nog niet wakker. Terwijl de sluizen op zondag niet zo vroeg starten. De stroomcentrale in Bourg et Comin ligt stil. De rivier geeft geen water genoeg. Daardoor wat vlotter in Berry au Bac. Leveren daar de afstandbediening voor de sluizen in bij de sluiswachter. Gaan rechtdoor richting Ardennen. We hebben er een aangenaam temperatuurtje bij. Dat maakt dat we niet alleen buiten staan. Veel vissers en wandelaars langs het kanaal die profiteren waarschijnlijk van de laatste mooie zomerdagen. reactie

Zaterdag 12
September
Het is maar een dooie boel in het weekend, varen doet er bijna niemand. Als we in Compiegne zijn start ik de pomp om ballast in de piek te nemen. Normaal halen we de stuurhut eraf, maar de brug die als eerste te laag was is vernieuwd en iets hoger nu. Dus gaan het eens proberen. Dat moet wel voorzichtig bij iedere brug. Dat het tot Berneuil zou gaan had ik dan wel verwacht, maar zelfs bij Vic sur Aisne blijft er voldoende marge over. Enigszins tot verbazing kan de stuurhut blijven staan tot Double Celles. Als er flink water loopt kan het wel anders zijn, maar bij normale waterstanden zijn alle bruggen op de Aisne dus minimaal 4,30 m. reactie

Woensdag 9
September
Tot en met 11 sept. De palen waar we op liggen hebben geen afloop naar de wal. Liggen helemaal geïsoleerd. Dat is wel oké nu de situatie rondom corona weer oplaait. Heel ile de France, de regio rondom Parijs, is weer rood ingeschaald. Daar liggen we nu net niet in, maar niet ver vandaan en moeten we misschien wel weer door voor een eventueel volgende reis. Doen wat klusjes, zoals voorop in de woning wat kleine beschadigingen bijwerken. Vakje buikdenning repareren en wat zwemmen tussendoor. Ook op de pc proberen we de achterstand wat in te lopen. Dan komt vrijdag morgen eindelijk een telefoontje met een volgende reis. Er is zelfs keuze, ik kies voor een Balham in het Canal des Ardennes naar Duinkerken. Weer eens wat anders. Wel een flinke leegvaart, maar op dit moment moet je daar niet te kritisch naar kijken. Als de bevestiging binnen is gaan we op weg. reactie

Dinsdag 8
September
Als de trein leeg is zijn wij aan de beurt. Nu ze er eenmaal aan begonnen zijn gaat het wel snel. Om liggeld te voorkomen krijgen ze tegen de middag nog meer haast om het hout op te ruimen springen er drie medewerkers het ruim in, zodat alle stuwhout meteen na de laatste rol het ruim uit gaat. Nog steeds geen zicht op een volgende reis. We varen in ieder geval deze haven uit. Je ligt hier in de herrie, vies water en het is er tamelijk stoffig. In Porcheville maken we vast op een stel palen. reactie

Maandag 7
September
Hoor de motor van de buren aanslaan. Die gaan onder de kraan liggen. Dan kunnen wij nog even blijven liggen. Erg haast blijken ze er niet mee te hebben. Pas met de middag is de buurman leeg. Wij gaan onder de overkapping liggen. Alleen gebeurd er niet veel, komt wel een trein met rollen uit Duinkerken aan. Daar worden wel een aantal wagons leeg gehaald. Bij ons gaat er geen rol uit vandaag. reactie

Zondag 6
September
Dan wacht er nog een klusje op me. De droger doet zijn werk niet meer. Het geeft aan dat het reservoir vol is maar dat is het niet. Waarschijnlijk zoveel viezigheid dat het vlottertje niet meer naar beneden komt. De zijkant eraf halen en dan het pomp bakje en de vlotter schoonmaken. En nu we dan toch bezig zijn ook de condensator maar. Het lijkt er op dat het probleem nu is opgelost. Na het avond eten beginnen we weer aan de terugrit naar boord. reactie

Zaterdag 5
September
Leden vergadering van de coöperatie. Na afloop met de bus naar huis, daar is het gezellig. reactie

Vrijdag 4
September
Vertrek vroeg zodat we ruim voor de middag op de losplek zijn. Daar gaat de auto van de gasten aan de wal, die van ons trouwens ook. Rijden dan vanmiddag naar Nederland. Eerst de papieren nog even binnen brengen. En aan een praatje met de buurman is niet te ontkomen. Nemen afscheid van de gasten en rijden ieder naar huis. reactie

Donderdag 3
September
Valt me op dat het water in sommige panden erg laag staat. En schut regelmatig via de kleine sluizen en die zijn minder diep. Maar zelfs nu het water zo laag staat geen probleem. Als het nodig zou zijn kunnen we vandaag naar de losplaats, maar dat is het niet dus blijven in Andresy liggen. reactie

Woensdag 2
September
Stom, vergeten naar de bakker te fietsen in Moislains. Dus moeten het nog even met Nederlands brood doen. Dat wandelen was goed bevallen alleen liggen de sluizen hier een stuk verder uit elkaar en dan moet je heel stevig doorlopen om het schip bij te houden. Dus de gasten fietsen een paar pandjes mee. Niet gedacht maar zijn zelfs tot op de Oise gekomen. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed