"BOORDJOURNAAL"
Vrijdag 5
Oktober
Henny rijd al vroeg naar Nederland om tevens nog wat zaken te regelen. Ik vaar alleen verder via het canal Oise a la Aisne. Over de Oise met de kanaal brug ziet het landschap er mooi uit met de mistflarden die er hangen. De eerste paar kilometer vaar je een stuk hoger dan het omliggende landschap. Bij de tunnel is precies het omgekeerde het geval. reactie

Donderdag 4
Oktober
Druk is het niet, maar uiteraard ligt er vanmorgen precies een tegen vaart voor dezelfde sluis waar even op gewacht moet worden. Dan is de schutting achter ons ook in het pand. Omdat we reeds met twee schepen zijn is het voor hun de tweede ronde. Laska krijgt op dierendag een gedroogd konijnenoor van de buren. Die heeft ze zo verslonden. Op het eind van de dag treffen we een enthousiaste sluiswachter, zodra hij ziet dat we met twee schepen zijn maakt hij de niet geautomatiseerde sluis gereed. Een sluis verder is hij er weer en ondanks dat het eigenlijk sluitingstijd is schut hij ons nog even op. reactie

Woensdag 3
Oktober
In Valenciennes is het station op een steenworp afstand van de sluis. Daar maken onze gasten gebruik van om de terugreis aan te vangen. Want eenmaal verder de Picardie in is het niet best met openbaar vervoer verbindingen. Wij varen gestaag verder richting Canal du Nord en varen daar de grote tunnel door. reactie

Dinsdag 2
Oktober
Het toeleidingskanaal naar de Scheepslift van Strepy-Thieu gaat 's nachts dicht met een nooddeur. Tegen de tijd dat die open gaat presenteren wij ons daar, want ter plaatse zijn geen ligplaatsen. Boven de lift ligt nog een Dortmunder waar wij precies achter passen in de bak. Onze gasten zijn ondanks de vroegte natuurlijk wel paraat om al deze indrukwekkende techniek te aanschouwen. Een eindje verder hebben we helaas een aantal schuttingen voor. We benutten de wachttijd om gezamenlijk aan tafel te ontbijten. reactie

Maandag 1
Oktober
Samen met de buren beginnen we aan de Sambre. Een lege spits die met ons mee kan schutten blijft het eerste pand achter ons aan varen, vanwege de donkerte en ochtendnevel. Daarna komt hij voorbij, maar hij treft de sluizen zo beroerd dat we steeds weer met hem mee schutten. Tot aan het kanaal Charleroi Brussel, daar slaan wij af. reactie

Zondag 30
September
In Namur nemen we de Sambre, omdat de Franse Maas en vervolgens het canal dus Ardennes nog steeds niet open zijn voor “diep” geladen vrachtschepen. Dat zou komen door een uitzonderlijk lage afvoer van de Maas. In werkelijkheid is het een slechte smoes voor falend beheer. In het canal des Ardennes is wel een sluis ingestort door overvloedige regenval dit voorjaar, uiteraard is de sluis nog niet gerepareerd. Wederom falend beheer, maar ik ga me daar vandaag niet druk om maken op deze vrije zondag. We doen wel een rondje rommelmarkt in Namur en bezoeken de gouden schildpad naast de citadelle. reactie

Zaterdag 29
September
Vertrekken van de laadplaats richting grens. Met het aanbreken van de dag maakt ik gebruik van de dauw om het schip af te spelen. Echt vies is ze niet geworden met laden. Verder de Maas op richting Namen. reactie

Vrijdag 28
September
En bovendien alle sluizen van het Albert Kanaal, altijd een vervelend stuk om te varen en vervelende sluizen. Om niet helemaal tot Ternaaien te moeten varen we via de sluisjes Lanaken en Neerharen. Dit zijn snelle sluizen. En tijdens het schutten ontstaat er nauwelijks turbulentie in de sluis kom waardoor het schip op zijn plek blijft liggen. Bij aankomst in Stein gaat Henny de kinderen halen. Als ze terug komt is het schip weer geladen met kunstmest voor Condé sur Suippe. reactie

Donderdag 27
September
Lossen. Rond de middag leeg en vertrekken meteen. Tot twee keer toe vertrekt er onderweg net een ander voor ons neus. Dus erg opschieten wil het niet. Ondertussen spoel ik de gerst van het schip en maak het ruim heel goed schoon, want er moet in Stein kunstmest in. Daar zijn ze de laatste tijd ook pietje precies geworden. Eer we aan Zennegat zijn heb ik alles klaar. We kunnen meteen naar buiten schutten het is opkomend water. Jammer dat sluis Duffel nu gestremd is. Dat betekend omvaren via Antwerpen. reactie

Woensdag 26
September
Nemen de tijd alsof het zondag morgen is. Dan vertrekken we richting losplek, ééntje is er net leeg als we aankomen. Dan komt er een plekje vrij om af te meren. Doe een paar klusjes en loop een stukje met Laska, alleen zijn er nog erg veel fietsers onderweg door het mooie weer, dus los lopen is nu geen goed idee. reactie

Dinsdag 25
September
De Zeeschelde af. Het is hoog water als we in Melle zijn dus het gaat goed vooruit. Tot aan Temse daar keert het tij, maar dan is het niet ver meer naar de Rupelmond. Daar draaien we de Rupel op. Heel rustig aan varen we door naar Zennegat waar we meteen binnen kunnen schutten. Net genoeg water. Varen tot Boortmeerbeek, want we hebben er nog twee voor. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed