"BOORDJOURNAAL"
Maandag 10
December
Het blijft maar druk, ieder pand drijven tot we aan de beurt zijn. Vanaf sluis acht is dit jaar de bediening op afstand ingevoerd. Net als in het noordelijk deel. De sluiswachter bediend de sluis ter plaatse en één op afstand. Daar is het dan blijkbaar nodig om de sluizen volledig te omheinen met hekken. Als ik met Laska een paar pandjes wil wandelen merk ik dat alle poorten zijn afgesloten met cijfersloten. Ik vraag om de code, maar die mogen de sluiswachters niet geven zegt de ene en een ander dat ze die zelf ook niet weet. Het kan toch niet zo zijn dat we hier als muizen in een kooitje opgesloten zitten. Daar zijn ze het allemaal wel mee eens, maar resultaat blijft onveranderd. Ik geef aan dat men niet verbaasd moet zijn dat één dezer dagen de boel kapot gemaakt zal worden, want niet iedereen heeft evenveel geduld. Ik krijg de opmerking dat zoiets logisch is en ze niets heeft gezien. En bovendien dat de poortjes langs de waterkant met een ferme ruk wel uit het slot schieten. Zo gaat dat in het land van de gele hesjes. reactie

Zondag 9
December
De laatste sluis op de Franse Schelde staat al vroeg groen. Daar hadden we rekening mee gehouden dat gebeurd vaker. Dat het druk zou zijn op het Canal du Nord was te verwachten. Heb wel de indruk dat wij het staartje zijn, want terwijl we overal de tweede schutting hebben komt er niets achter ons aan. reactie

Zaterdag 8
December
Het is wat met die storingen. We liggen met vier spitsen boven sluis Havré te wachten. Als de deuren open gaan ziet de kolk er wel erg kort uit. Bij een wat nadere blik blijkt dat we een halve kolk hebben gekregen en dan passen er maar 2 i.pv. 4 spitsen in. De sluiswachter vind het blijkbaar niet nodig dat even te melden. Dus dan doe ik het maar even, want de buren zijn er heilig van overtuigd dat ze mee kunnen. Ze moeten een ronde wachten. Dat is minder erg dan de buurman die daar weer achter zit. Dat is een 80 meter schip en zal moeten wachten tot de storing met de beneden deuren is opgelost. reactie

Vrijdag 7
December
Gisteren zijn Henny en Shubhra gewoon verder gevaren en zijn in de Belgische Sambre geraakt. De auto hoeft er niet op vanmorgen want Henny gaat ermee de kinderen halen. Ondertussen varen we verder. Voor zover dat gaat dan. In Charleroi is de sluis kapot en daarvoor moet een elektricien komen. Als die er éénmaal is heeft hij het euvel binnen een half uurtje wel opgelost. Alleen hebben wij dan de 3e schutting. We komen dan ook niet zo ver als verwacht. Het gaat steeds harder waaien en bij het invaren van de scheepslift van Strepy gaat het heel erg tekeer. Je steekt daar natuurlijk wel erg ver boven het maaiveld uit. Het water waait uit het stukje kanaalbrug naar de lift. Ons piekluik waait van zijn plek en valt onderste boven een halve meter verder weer aan dek. Blij dat het nog aan boord is. reactie

Donderdag 6
December
Zit al vroeg in de auto vanwege een bezoek van de minister infrastructuur en milieu aan een schip lid bij onze coöperatie dat ligt te lossen bij een mengvoeder coöperatie langs klein vaarwater. Ik ben er langer voor onderweg dan dat de hele plichtpleging duurt. Toch is het wel belangrijk dat de kleine binnenvaart eens positieve aandacht krijgt en daar leveren we graag ons steentje aan bij. reactie

Woensdag 5
December
Voordat we gaan laden moeten we eerst een ander plekje zoeken. Hadden gisteravond een bak uitgezocht als aanleg steiger. Alleen moet die nu verhuizen en wij dus ook. Net terug vast worden we geroepen om te gaan laden. De 250 ton zit er dan zo in en kunnen we beginnen aan de 1425 km lange reis waarbij we 231 sluizen moeten passeren. Helaas is de meest voor de hand liggende route niet bruikbaar vanwege watergebrek. Lees achterstallig onderhoud/wanbeleid. reactie

Dinsdag 4
December
Dus nu met de hogedrukspuit over de vloer om zoveel mogelijk los zittende korrels weg te krijgen. Tussen de buien door proberen we dan ook het ruim weer droog te krijgen voordat we morgen moeten laden. Tijdens de vaart over het Albert kanaal moet regelmatig het ruim weer dicht vanwege een bui. reactie

Maandag 3
December
Nu is het onze beurt om te lossen. Eenmaal leeg maak ik samen met stagiaire Shubhra het ruim en schip schoon. Zeker het ruim moet zorgvuldig gedaan deze keer. We krijgen het niet klaar voor donker. De volgende reis is namelijk kunstmest van Stein naar Sète. De laatste tijd keuren ze in Stein bijzonder streng. Tussen de planken van de buikdenning zitten hier en daar wat gerstkorrels vast. En daar vallen ze dan over. reactie

Zondag 2
December
Over de auto gesproken, daar moeten eigenlijk de winterbanden weer onder gebonden al is de temperatuur er niet naar. Begin er toch maar aan, want dit kan voorlopig wel eens de laatste gelegenheid zijn gezien onze plannen. reactie

Zaterdag 1
December
Een mooie dag om sinterklaas inkopen te doen. En langs een buitensportwinkel om het een en ander aan te schaffen. Mooie winkel is dat, lukt ons nooit om daar even snel doorheen te lopen. De kinderen mopperen dat we te lang weg blijven. Dat heeft ook te maken met het slechte weer en hun plannen om nog naar het winkel centrum in onze gemeente te gaan. Op de fiets door de regen is natuurlijk minder aanlokkelijk als met zijn allen in de auto. reactie

Vrijdag 30
November
Rest ons enkel nog de Leuvense vaart, deze reis. Vandaag lossen ze niet in Herent. We meren af op de losplek en hebben weekend. Althans dat was de bedoeling, maar de plannen zijn veranderd. Bij de container verlading is iets stuk en nu kan dat personeel niets doen dus gaan ze maar gerst lossen. Niet bij ons, er komt zo een ander schip dat voor de fabriek in tijd-charter vaart. Of we de losplek even vrij willen maken. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed