"BOORDJOURNAAL"
Maandag 12
November
In de donkerte vertrekken we vanaf Zennegat richting Vlissingen. We hebben vanaf nu voor de komende tijd een leerling van Scheepvaart en transport college aan boord. De spoorbrug van Boom moet een opening voor ons maken. Het is bijna hoog water als we daar zijn en dan is de doorvaart hoogte ongeveer twee meter. Van de Rupel naar de Schelde langs alle sluizen van de Antwerpse dokken. Via de nevengeulen schaar van de Noord, Schaar van Valkenisse of Waarde en het Middelgat naar de Sloehaven. Dat vaart best vlot allemaal, omdat er geen sluizen te passeren zijn en het grootste deel een stroming richting zee loopt. Voor het laden van de pakken cellulose stapelen we de schuifluiken op. 's Avonds worden door de kraanmachinist 132 pakketten als een soort tetris spel in het ruim gezet. Over de voorste helft van het ruim trekken we kleden. De achterste helft leggen we de luiken terug. reactie

Zondag 11
November
Mountainbiken in de bossen bij Zeist met de oudste dochter en twee vrienden. Ik als enige oudje. Door de regen vannacht zit de blubber werkelijk overal. Vermoeiend maar wel leuk. reactie

Zaterdag 10
November
Voetbal toernooi van de internaten. Daar spelen ook onze kinderen mee. De jongens pakken de tweede prijs en de meiden een derde. reactie

Vrijdag 9
November
Maar reparatie van de kraan blijkt mee te vallen en men kan rond een uur of 10 weer starten. Wij zijn echter nog niet terug. Een buurman wil gelukkig wel even open leggen. Half uurtje later ben ik terug aan boord. Eenmaal leeg meteen richting Zennegat. Daar zoek ik een plekje en is het weekend. reactie

Donderdag 8
November
Dan kunnen we in ieder geval gerust naar het congres ter ere van het 25 jarig jubileum feest van de coƶperatie. reactie

Woensdag 7
November
De lossers nemen de tijd, onze voorganger is al een tijdje leeg, maar eer ze bij ons beginnen zijn we 2,5 uur verder. Nee, niet nu. Half leeg en dan is de loskraan kapot. Het ziet er vrij ernstig uit. De monteur heeft pas morgenmiddag tijd om diagnose te stellen. Hier zijn ze er niet gerust op en vrezen dat er pas dinsdag verder gelost kan worden. reactie

Dinsdag 6
November
Zowaar de enige om de Leuvense vaart op te schutten. Op het gemak richting Herent. De planning was dat er misschien zelfs nog gelost zou gaan worden, maar dat bleek echt te optimistisch. reactie

Maandag 5
November
Daar is Henny gisteravond aan boord gekomen. Nu eerst de auto aan boord zetten. De lichten van de stad gaan groen en met drie schepen varen we richting Kain. Het gaat voorspoedig en zijn daarom vroeg in Merelbeke en besluiten meteen de Zeeschelde af te gaan. De Rupel op en maken vast bij de koeienstaart. reactie

Zondag 4
November
Het eerste pandje doe ik voor tijd, ben niet de enige die vroeg op is zondagmorgen. Een paar joggers lopen langs de Schelde calorieƫn te verbranden en een visser naar zijn dobber te staren. Twee kleine sluizen en daarna grote op de Schelde. Daar is het best druk met afvaart. Allemaal schepen die voor de Canal du Nord stremming hebben gelegen. Ik voeg in en vaar naar Tournai. reactie

Zaterdag 3
November
Buren komen mij met een auto halen bij de suikerfabriek van Escaudoeuvres. Er staat een bestuursvergadering in Dordrecht op de agenda. Het schip ligt prima. Na de vergadering mag ik met een andere buurman mee terug rijden, die me voor de deur af zet. reactie

Vrijdag 2
November
Om zes uur start er bij de silo een enorme ventilator die behoorlijk kabaal maakt. Een uurtje later gaat de pijp boven het schip. We laden 300 ton gerst. Voor ik vertrek spoel ik eerst het schip even af. Henny is namelijk al vertrokken met de auto. Ik heb nog maar een paar sluizen gedaan, en de eerste van de rame van vanmorgen zit al achter me. Besluit hem maar voorbij te laten. Al zijn de pandjes er eigenlijk te kort voor. Dus zal even op hem moeten wachten. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed