"BOORDJOURNAAL"
Dinsdag 16
Juni
De dag is nog maar net begonnen en er speelt zich al een familie drama af. Zeven jeugdige eenden verongelukken tijdens het opschutten. Moeder eend is op het laatste moment gevlucht door op te vliegen, haar kroost kon dat blijkbaar nog niet en lieten zich natuurlijk niet vangen door ons om ze uit hun benarde positie te bevrijden. Op het moment dat de verlaat in de sluisdeur open gaat is er geen houden meer aan. En is de vredige sluiskolk plotsklaps veranderd in een briest wit kolkende watermassa waar allen zalmvissen zich zouden weten te redden. Waar eerst nog zeven eendjes piepten werd het steeds stiller. Alleen moeder eend blijft kwakend over. reactie

Maandag 15
Juni
De auto kan hier niet aan boord gezet. Dus moet Henny er ook weer vroeg uit om de auto naar het volgende pand te rijden. Daar is een silo met een mooie kade. Schutten de laatste sluizen op en varen door de tunnel en zakken 4 sluizen af naar de Aisne lateraal kanaal. Daar varen we langs graan velden waarvan te zien is dat er over een paar weken weer een oogst op komst is. In werk voor ons laat zich dat op dit moment niet vertalen. Het is erg kalm met het graan transport. reactie

Zondag 14
Juni
De eerste sluis doen we via de niet geautomatiseerde sluis. De storings sluiswachtster is te plaatse. Fijn, en we hebben haar de volgende sluis alweer nodig. Al is dat wel mijn eigen schuld. Druk met mijn stomme kop op de verkeerde knop. En natuurlijk pakt die nu wel de 1e keer dat je drukt. Niet zo handig. Ze moet er een beetje om grinniken als we uiteindelijk de sluis in varen. Gelukkig let ik de rest van de dag beter op. Onderweg rijdt Henny met de kinderen weer terug. 's Avonds maak ik een mooie skate tocht. Blij met het kleine remblokje aan de rechter skate. Het is hier nu eenmaal niet zo plat dan in Nederland. reactie

Zaterdag 13
Juni
Gisteren net voor de laatste sluis voor de tunnel blijven hangen en dat was eigenlijk prima. In de tunnel best wel even moeten wachten op tegenvaart en nog zijn we bij Moislains maar net achter onze voorgangers aan. Prima zo. Op de fiets naar de bakker gereden voor de fameuze baquette graine. Er was er nog maar ééntje. Blijkbaar hebben meer mensen ontdekt hoe lekker die zijn. De terugweg naar boord neem wat meer tijd in beslag. Onderweg staan veel kersenbomen met mooie rode kersen. Dus kom een sluisje later terug aan boord met niet alleen spullen van de bakker. Het vaart vandaag prima en komen zowaar het Canal du Nord nog uit. Als we vast liggen gezellig nog even zwemmen. reactie

Vrijdag 12
Juni
Verlaten België en gaan Frankrijk in. Deze keer zullen we wel weer een Franse vaarweg factuur krijgen. Tijdens de periode van lockdown en beperkte schuttijden, was de heffing van vaarweg belasting opgeschort. En ook aan die beperkte tijden konden wij wennen. Doordat er nauwelijks vaart was kwam je niet eens veel minder ver dan anders. Nu is er merkbaar meer vaart en moet er bij sluizen regelmatig even gewacht. Desondanks nog een mooi stukje het Canal du Nord in. Henny is al voor sluitingstijd terug aan boord met de jongste dochter en een vriendin van haar. Bij het invaren van de eerste sluis merkt ze op dat het hier dood loopt, opkijkend tegen een hoge sluisdrempel voor haar en de sluismuren om haar heen. Leuk zulke opmerkingen. Als de sluisdeur achter ons dicht gaat en we met het stijgende water in de sluis mee omhoog drijven zegt ze: “Oh, zo werkt dat, vond het al zo raar”. reactie

Donderdag 11
Juni
Niet alleen deze keer. Met een flink aantal schepen varen we tij richting Merelbeke. Het valt me op de openingen die bij Hoogland in de zomerdijk gemaakt waren weer dicht gegooid zijn. Vraag me af wat daar de reden van is. Door ruimte aan de rivier te geven zou weer meer het oorspronkelijke karakter van de natuur terug komen. Met stukken die afhankelijk van getij soms droog, soms onderwater staan. Zeker in het begin kwam er met afgaand tij ook veel rommel mee terug de rivier in. Zoals: riet, drijfhout en zand. Met opkomend tij trok het wel een beetje, maar niet zo erg dat je er onverhoopt in terecht zou komen hoor. Goed, het is weer dicht. reactie

Woensdag 10
Juni
Sluiswachter maakt een vaarvergunning voor deze reis door Vlaanderen. Na Neerharen en Lanaken via het Albert kanaal naar Antwerpen. Onderweg nog aan de stok gekregen met een sluiswachter, dus helaas heb ik het betweterige imago van de Hollanders bevestigd bij deze meneer. Maar ik vond dat hij er echt een potje van maakte. We werden het niet eens. Een moment getwijfeld of we via Duffel zouden varen. In deze richting komt dat zelden goed uit. Uiteindelijk weer voor Antwerpen gekozen. Hebben geluk, schieten zo de Royersluis in. Net buiten de sluis zoeken we een plekje op de palen. Sinds dat hier snelveren varen is het er niet comfortabeler op geworden om te liggen. Een mooie vlotsteiger zoals in Lillo om de schepen te laten overnachten of wachten zou hier niet misstaan. reactie

Dinsdag 9
Juni
Loop nog eens door het ruim om hem perfect in orde te hebben voor de kunstmest. Varen naar de laadplaats en wachten af. Er liggen verschillende andere spitsen te wachten. Maken een praatje in het gangboord. Inderdaad tegen de avond zijn we aan de beurt om te laden. Deze keer 250t en dat zit er zo in. We vertrekken meteen en varen nog naar Neerharen. reactie

Maandag 8
Juni
Das pech hebben speciaal langs Nijmegen gegaan om daar GTL te bunkeren als laatste mogelijkheid op de route naar Vitry en terug. Hebben ze even geen product. Nou ja er is wel product maar dat is door een foutje vermengd met Biofame olie. En dat is vragen om problemen, dus dat willen we niet. Gewone gasolie kunnen we overal krijgen. Pas vanmiddag komt er nieuwe voorraad. Daar kunnen we niet op wachten dus gaan we door richting Stein. In Maasbracht hoor ik de laadplanning voor morgen. Blijkt dat we morgen pas tegen de avond aan de beurt zijn. Tja als we dat nou vanmorgen hadden geweten hadden we gewacht op vers product. reactie

Vrijdag 5
Juni
Tot en met zondag 7-6. Een groot deel van het weekend blijven we thuis liggen. Maak verschillende ritjes op de motor en besluit een nieuwe helm te kopen want de oude is zeker 10 jaar oud en dat is niet zo veilig meer. Ben er ondertussen wel achter dat er heel veel is veranderd in motorkleding en helmen ondertussen. Zag mensen op de motor rijden in een spijkerbroekje en dacht dat zoiets goed gaat tot je onderuit glijd. Maar blijkt dat er nu ook legio keuze is in jeans motorrijbroeken met beschermers in gebouwd. Zelfs hoodies of houthakkers blouses zijn er van voorzien. En ook in communicatie is er zoveel meer mogelijk ondertussen. Vieren alvast de verjaardag van onze jongste dochter en varen zondag middag een stukje richting laadplaats, want om dat op 1 dag te doen is wel erg krapjes. reactie

Donderdag 4
Juni
Blijkt dat we dinsdag in Stein kunnen laden voor Vitry le Francois. Dus niet voor niets naar Vreeswijk doorgegaan. Breng mijn zus terug thuis. Daar gaat alleen wel meer tijd in zitten dan ik had gedacht dus veel van de andere plannen die ik had komt er niet veel terecht. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed