"BOORDJOURNAAL"
Vrijdag 25
Mei
Dat is onze straf voor de onoplettendheid van eergisteren. Nu is het hartstikke mistig. Het laatste pandje canal du Nord durf ik wel langs het kantje te varen al valt dat echt niet mee. Beneden de sluis maken we voor de veiligheid toch maar vast. Voordeel is dat we dan mooi met zijn drieën aan tafel kunnen ontbijten (met onze gast). Daarna klaart het snel op en gaan we verder. reactie

Donderdag 24
Mei
Nog steeds een beetje last van de staking eergisteren. Voor de vallei van Clery liggen een aantal schuttingen te wachten. Vanaf de silo van Moislains voegt er nog ééntje in, maar valt er ook een af boven sluis 7. Vanaf daar stap ik met Laska van boord en ga een aantal panden te voet verder. Heerlijk om je hoofd leeg te maken. reactie

Woensdag 23
Mei
Wat stom weer van mij. Vergeet ik de radar te laten zakken voor de lagere bruggen op het lateraal Oise kanaal. En zo een gevecht tussen een radar antenne en een betonnen brug is er één waar de winnaar op voorhand vast staat. Verslagen nemen we de schade op. Vooralsnog lijkt het er op dat de radarmast niet zoveel schade heeft, maar de scanner is definitief overleden. Voor het canal du Nord hebben we de 6e schutting. Om die wachttijd wat nuttig te maken loop ik om een broodje, alleen sta ik daar voor de tweede keer vandaag voor een gesloten bakker. Je heb van die dagen dat je beter niet uit bed had kunnen komen. reactie

Reactie van
bert van der tang
een radarmast stoot zich in het algemeen niet tweemaal tegen een brug van steen…

m'n medeleven

Dinsdag 22
Mei
Want vandaag is weer een nationale stakingsdag. De berichten aan de schipperij stromen binnen, maar van de Oise zie ik nog niets. Wel schepen die daar vandaan komen. Dus dat lijkt voor ons weer mee te vallen. We varen ongehinderd naar Janville. reactie

Maandag 21
Mei
Op de boven Seine doen ze wel aan 2e pinksterdag blijkt als ik bij de eerste sluis ben en geen beweging zie. Ik ben het gisteren vergeten te vragen. Beetje dom. En ben nu dus voor niks te vroeg opgestaan. In de laatste sluis voor Parijs krijg ik een berichtje van onze gast die morgen zou komen. Om vier uur ben ik op Gare Du Nord. Huh? Vandaag? Ja inderdaad in dat geval wachten we maar even op hem aan de quai de Austerlitz. Daar liggen ook de buren van de Picaro. We drinken samen een kopje thee met een ijsje. Als de gast aan boord is varen we wel nog even door tot beneden Chatou. Dan kunnen we morgen in ieder geval naar Pontoise in het geval dat er gestaakt wordt. reactie

Zondag 20
Mei
Aan Pinksterzondag doen ze niet hier op het kanaal. We kunnen om 7 uur de sluis in. In Moret komen vrienden aan boord om mee te varen naar Melun. Gezellig bijkletsen en een picknick op de luiken tijdens de middag pauze. We zijn zo vroeg in Melun dat we besluiten te blijven liggen en gaan wandelen in het bos. Weer een stukje wat we eerder nog niet gelopen hebben. S'Avonds op ons terras asperges eten. reactie

Zaterdag 19
Mei
Het verschil van die 20 ton lading die we nu meer in hebben dan op de heenweg is goed te merken. Het gaat allemaal merkbaar zwaarder, maar het is nog niet zo dat we de hele tijd aan het schuiven zijn. Het gerucht ging dat het hier na de grote overstroming van twee jaar terug veel slechter was geworden. Zeker niet beter nee. Al valt het nog best mee. Bij Souppes sur Loing krijgen we het aan de stok met een stelletje dat aan het vissen is. Uiteraard aan de overkant en ze vinden het niet nodig de lijn binnen te halen. Maar wel mopperen als die vervolgens in de schroef komt. We moeten stoppen, alleen veranderd dat niets meer aan de zaak. Bovendien is het schip dan niet meer bestuurbaar. Het enige dat er op zit is de lijn doorknippen. reactie

Vrijdag 18
Mei
Bij ons gaan de laatste pakken op twee vrachtwagens. Dan zou de buurman vandaag eindelijk lossen, maar de pech is nog niet afgelopen. Het kraan bedrijf dat is gekomen heeft panne aan de kraan. Plus dat de grijper nogal lek en heel smerig is. Terwijl buurman consumptie tarwe heeft geladen. Dus het circus controleurs en experts dat de hele morgen al loopt duimen te draaien zijn niet akkoord. Inmiddels ben ik met een bezem door het ruim gegaan en na de middag beginnen we met het laden van gerst. Dat zit er zo in. Bij de buurman zijn ze dan eindelijk begonnen met lossen en ze zullen hem leeg maken is beloofd. We wachten er niet op en vertrekken. reactie

Donderdag 17
Mei
Het lossen start zoals afgesproken. Allemaal een beetje onwennig, want dat doen ze voor het eerst, een schip lossen. Even later komt er een delegatie van de klant kijken. Het lijkt er op dat ze het geheel tot nu toe als positief ervaren. Al moet dat achteraf nog maar blijken. Minder tevreden is de buurman met zijn verzekering. Hij heeft schroefschade en er is een duik bedrijf geweest dat het niet voor elkaar kreeg de schroef te wisselen onder water. Maar een bedrijf sturen dat wel capabel is vinden ze te duur. Nu moet de lading hier overgeslagen. Dat is allemaal nog tot daar aan toe, maar voordat die beslissing genomen is. Die man ligt al 14 dagen hier. reactie

Woensdag 16
Mei
De reis is ten einde we zijn gisteren op plaats van bestemming aangekomen. Er is zelfs nog iemand langs gekomen die de overslag moet regelen. De reis is nogal voorspoedig verlopen, zodat we een dag eerder op de losplek waren dan waar mee gerekend was. Dus vandaag gebeurd er niets. Nou ja wat lossen aan gaat dan. Onze gast gaat in Montargis de stad in. Henny boodschappen halen en ik rommel wat aan boord. Er komt een mannetje langs lopen die even blijft staan om te kijken. Ik groet hem met bonjour. Hij vraagt of ik toerist ben en maakt een wegwezen gebaar. Om dat kracht bij te zetten roept hij er “vertrek” bij. Ik weet niet goed wat ik er mee aan moet dus blijf vriendelijk, maar het wordt alleen maar absurder. Hij ging de politie bellen. Nou dat lijkt me een goed idee zeg ik. Waarop hij een boks gebaar maakt en even later alsof hij een vuurwapen vanuit zijn achterzak pakt en op mij richt. Als ik hem daarna maar gewoon negeer loopt hij verder. Er lopen er meer los als er opgeborgen zitten. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed