"BOORDJOURNAAL"
Woensdag 22
Mei
Ik begin met het schoonmaken van het ruim. Dat is met de zwarte kolen wel wat meer werk dan met gerst of cellulose. Als het ruim schoon is gaat de stuurhut erin, bijboot ook. Zet geen ballast. Bij de brug voorzichtig kijken of het zo past. Geen probleem. Was niet helemaal zeker over de mastvoet en de zwierboommastjes, als de achterpiek vol is komt de kop iets omhoog dan past het niet, maar nu wel. Een paar uur later zijn we in Noyon. Daar moeten we morgen laden. reactie

Dinsdag 21
Mei
Als de buurman leeg is zijn wij aan de beurt. De kraanmachinist heeft af en toe een vuiltje in zijn oog zo lijkt het, nadat ik er een opmerking over gemaakt heb gaat het beter. De eerste vrachtwagen neemt de papieren mee. Als hij terug komt heb ik al een afgetekend connossement terug voordat goed en wel de deklast eraf is. Als we leeg zijn willen ze de kade afspoelen. Als we dan toch los liggen gaan we meteen varen. Maak ik onderweg het schip wel schoon. Ruim moet even wachten, want daar kom ik niet meer aan toe vandaag. reactie

Maandag 20
Mei
Alles rustig aan vanmorgen. Nemen de tijd om de vragen van de gasten te beantwoorden en laat op verzoek de machinekamer zien. Na het onbijt vertrekken we naar de losplek. Dat is maar een uurtje of 3 varen. De gasten bekijken Sarron en wij doen wat klusjes aan boord. reactie

Zondag 19
Mei
Neem uitgebreid de tijd voor een lange wandeling met Laska. Henny is vandaag op pad. Ik mag mijn dochters van turnkamp halen, de ene als deelnemer de andere als begleidster. We zijn nog maar net vertrokken richting schip als er een berichtje komt van onze gasten dat ze aan boord zijn. Wij moeten nog zeker 3 uur rijden. reactie

Zaterdag 18
Mei
Al vroeg op pad met de auto. Onderweg haal ik nog een buurman op in Moislains. Daarna door naar de ledenvergadering van onze cooperatie. Na afloop eten we altijd met zijn allen in het restaurant van de vergaderlocatie. Met volle buik rijden we huiswaarts. Daar aangekomen zijn ze songfestival aan het kijken. Ga er even gezellig bij zitten, na 3 nummers heb ik het wel weer gezien en ga naar bed. reactie

Vrijdag 17
Mei
Onze buurman is al een paar dagen op de losplek. Wij zouden er vandaag kunnen komen. Dan zou er maandag gelost kunnen worden als men dat wil. Van de week kwam er namelijk een verzoek om eerder te lossen, nu blijkt dat het toch niet kan en blijft zoals voorzien op dinsdag staan. Dan hoef ik me vandaag niet druk te maken. Eigenlijk had ik dan in het lateraal kanaal van de Oise willen blijven liggen, maar toen had ik nog geen uitsluistel. Boven sluis Verberie lig je ook goed en niet ver van de snelweg. Knoop het schip daar goed vast. reactie

Donderdag 16
Mei
Dan vertrek ik vanmorgen vroeg. Ben al niet de enige, uit dezelfde straat vertrekt meteen een andere auto. Toch blijkt het vroeg genoeg te zijn geweest, want de echte drukte blijf ik voor. Dat had ik niet durven hopen, want als je de file's van Antwerpen kunt vermijden ben je in Lille wel de klos. Daar was het wel flink druk, maar file bleef me bespaard. De douane niet. Voor het eerst van mijn leven krijg ik een auto met zwaailichten voor mijn neus met de melding “volgen”. Naast een rotonde onderaan de afrit krijg ik een aantal vragen. De eerste uiteraard of ik Frans spreek. Dat valt me dan weer tegen, want de melding op de auto was “volg ons” Jammer dat het daar dan weer bij blijft. En eigenlijk heb ik alweer spijt van mijn antwoord als ik mezelf “ja, hoor” hoor zeggen. Ze stellen vragen om te kijken of je plausibele antwoorden kan geven. Twee collega's doorzoeken ondertussen de auto. Waarom ligt uw schip in Frankrijk en niet in Nederland? Pardon? Ben ik niet welkom dan? Een vrachtschip is voor hun zoiets bijzonders dat ze echt de raarste vragen stellen. Als zijn collega's melden dat de auto in orde bevonden is mag ik weer instappen en vertrekken zonder één document te hoeven tonen. reactie

Woensdag 15
Mei
Vanmiddag een film premiére in Den Haag, voordat we daar naar toe afreizen schutten we eerst 4 sluizen op, knopen het schip vast, auto aan de wal en onderweg. Midden in de week op de weg doen we niet zo vaak. Een succes is het niet echt. Enorm druk. Zeker de rechterbaan is één colonne vrachtwagens. De premiére is aan boord van een historisch bedrijfsvaartuig. Het ruim is nu conferentie en filmzaal. De film is een documentaire over de binnenvaart. Het gaat over het schip en zijn bemanning. En over de gasten die aan boord zijn. De presentatrice stelt vragen en doet de voice over. Al met al een mooie aflevering. Nu maar hopen dat er omroepen zijn die dit willen uitzenden. Na afloop pakken we een restaurantje met een aantal bemaningen van binnenvaart cruises schepen. Erg gezellig en van het voornemen om vanavond weer terug naar boord te rijden komt niets terecht. reactie

Reactie van
Janarie
Hierbij de link naar de aflevering.

https://www.omroepwest.nl/tv/programma/170000210/Westdoc/aflevering/170292932/VAART

Dinsdag 14
Mei
De eerste Franse sluis is de flessenhals op deze route. Daardoor ontstaan hier regelmatig wachttijden. Valt nu wel mee hoor, maar de sluiswachter heeft genoeg te doen. Het lijkt er op dat sluis Don nog altijd niet helemaal klaar is na de renovatie. Het is nog altijd een groot bouwterrein. Bij het Canal de Nord vallen we samen met een passagiersschip. Het is er gezellig aan boord, want het lachen van de passagiers galmt door de kolk als we opschutten. reactie

Maandag 13
Mei
Varen voor de afwisseling eens via de Leie, daar maak ik het schip schoon dat was nog niet gebeurd na het kolen laden, leek me met zout water niet zo'n succes. Aan de Belgisch/Franse grens wordt er gebunkerd. De prijs loopt al maanden gestaag op. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed