"BOORDJOURNAAL"
Woensdag 18
November
Het is glad op het voordek. Volgens mij de eerste keer nachtvorst. We gooien los en beginnen aan de eerste sluis. Nog 10 kleine, althans dat dacht ik, maar het worden er nog meer. Het canal Abbecourt is in stremming en moeten dus via de Aisne. In Loivre halen we vers stokbrood en in Gaudart verse eieren. De laatste drie sluizen bij Berry au Bac moeten ze maar even zonder mij doen. Ik heb weer een video vergadering staan. Daarna maak ik het kacheltje voorin gereed voor gebruik en plaats de kachelpijp. Het wordt nu serieus fris en dat is niet meer even snel te bestrijden met een elektrisch kacheltje. In het donker doen we de dubbele van Celles en varen het eerste pand op de rivier Aisne. Het water staat laag. reactie

Dinsdag 17
November
De sluizen in het valleitje van Conde varen altijd zwaar in en uit. Makkelijk tijd om een vers broodje bij de bakker te scoren. Komen de 2e buurman tegen onderweg naar Contrisson. Ook daar zijn vanwege de langdurige sluiting door “watergebrek” overvloedig waterplanten die de bedding van het kanaal hebben overgenomen. De drie sluizen in Reims schutten sinds vorig jaar of zo 's avonds een uurtje langer. Doen ze daarom alle drie nog en varen door de stad van Reims naar Courcy. Daar komen we weer eens van voor tot achter tegen de kant aan. Luxe, merken onze stagiaires op. Maar volgens mij is dat de omgekeerde wereld. Dit zou normaal moeten zijn. En als je anderhalve meter of meer af blijft is dat armoede. reactie

Maandag 16
November
Eerst ijken opnemen, niet dat dat tegenwoordig nog moet, maar voor de stagiaires hoort het wel tot de kennis die ze moeten beheersen. Het laden gaat hier best vlot en makkelijk. De laadpijp bestrijkt het hele ruim zonder te verhalen. Voor de middag hebben we de vrachtpapieren en de auto weer aan boord. Het zijn hier lange panden dus doen maar 5 sluizen vanmiddag. Er stranden voor sluis 24 van Condé sur Marne. reactie

Zondag 15
November
Genieten van een vrije zondag. Door het wat regenachtige weer is hij uitermate geschikt om achterstallige mail weg te werken en andersoortige administratieve werkzaamheden te doen. De praktikkanten zijn bij de bakker langs geweest en hebben de helft van het patisserie assortiment mee genomen. Erg lekker, alleen 's avonds is er weinig eetlust meer over voor het diner. reactie

Zaterdag 14
November
De laatste twee sluizen van het Marne Saone kanaal zijn voor vanmorgen. Dan rest ons enkel nog een stukje lateraal a la Marne en komen we net voor de middag aan op de laadplek in St Germain la Ville. Gaan eerst op het gemakje lunchen en daarna bouwen we de boel weer op en pompen de pieken leeg. De autokraan heeft wat kuren. Twee beveiligingen voor de lier functioneren niet naar behoren doordat de schakelaartjes wat vocht problemen hebben. Dat los ik die middag nog op. Het aanzuig filter voor de toilet spoelpomp ontdoe ik van waterplanten. En de hydrofoor druktank in het gasten verblijf voorop heeft wat extra lucht nodig. reactie

Vrijdag 13
November
Dat de pandjes ook nu nog aan de lage kant staan is leeg minder bezwaarlijk. Des te meer ruimte geeft dat onder de bruggen. Al staat het nergens zo ver te laag zoals op de heenweg. In St Dizier ligt een berucht lage spoorbrug die deze zomer nog een stuurhut heeft geslachtofferd bij een collega. Dus daar kijk ik goed uit. Van ver lijkt hij helemaal zo laag niet. De brug die er voor ligt is zeker 30 cm hoger on ontneemt het zicht. Hoe dichterbij we komen, zie ik geen lage brug er achter. Blijkt dat deze is weg gehaald. Op de heenweg lag hij er nog. Ook vandaag loopt het lekker en varen zelfs bijna uit het kanaal. reactie

Donderdag 12
November
Misschien wel dankzij het onophoudelijke gemopper van schippers over het slechte onderhoud en beheer van de vaarwegen. Zijn hier in een paar pandjes stukken damwand geslagen en grond achter het damwand en het resterende deel van de oevers gegooid. Daar kan ik dan wel weer enthousiast van worden. Al is het de bekende druppel op de gloeiende plaat, maar het is toch positief. De Hollanders van het mooie huis met de ronde gevel zijn er nu ook niet. Zal met de lockdown te maken hebben. Je mag momenteel niet zo veel in Frankrijk. Wij varen lekker weg vandaag zonder storingen. reactie

Woensdag 11
November
Frankrijk viert het einde van de 1e wereldoorlog in 1918. Staan wat later op, maken een mooie wandeling door het bos en langs de Marne. Over oude bruggetjes. De huizen zijn netjes opgeknapt. Na de middag rij ik nog een rondje op de motor. Dat is wel tamelijk illegaal. Frankrijk is in lockdown en je mag maar voor een beperkt aantal redenen het huis uit. Een motor tochtje hoort daar niet bij. Ondanks mijn burgerlijke ongehoorzaamheid kom ik na een paar uur weer veilig terug aan boord. reactie

Dinsdag 10
November
Valt niet mee om wat te zien vanmorgen, het is behoorlijk mistig. De nieuwe lelijke klapbrug die in de plaats is gekomen van het antieke draaibruggetje hebben ze wel iets breder gemaakt. Iedere sluis die we verder komen betert het zicht, maar tegen de middag breekt de zon veel belovend door en verlicht het landschap prachtig. Gewoon genieten zo. Al blijft het werk en moeten we verder. In het pand van Chaumont zien we meer en meer wandelaars. En lopen onze voor buurman achterop. Die vaart geballast met de stuurhut er op. Hij laat ons er even voorbij. En net als op de heenweg in het tunneltje van Conde komen we een buurman tegen. Dat gaat daar prima. Beneden Brethenay maken we vast op de ene dukdalf. Mooi plekje voor de vrije dag van morgen. reactie

Maandag 9
November
Het licht heeft waarschijnlijk de hele nacht groen gestaan, want dat staat het nu nog en de deuren dicht. Omdat ik geen enkel vertrouwen heb dat de sluis straks gewoon in bedrijf gaat zonder in storing te vallen bel ik om 7 uur weer de controle post en doe verslag van hetgeen hier is gebeurd. “Ik stuur iemand” Terwijl hij dat zegt gaan de deuren open. Het licht op rood/groen. Als de deuren open zijn gaat het licht weer op groen. Nog nooit zoiets soortgelijks gehad. Meteen door de sluis het eerste schip kruisen. Daarna komen er nog drie vandaag. Varen door de tunnel en nog een paar sluizen af aan de Marne kant. reactie

Zondag 8
November
Staan wel gewoon om 7 uur op. Dan nemen we ballast in en halen de stuurhut er af. Zodat we om 9 uur klaar zijn voor de bruggen van 3,5 meter. De eerste paar zijn weliswaar nog wat hoger, je kan er maar klaar voor zijn. In Reneve zijn ze bij de brug aan het werk en hebben er een stelling geplaatst die echt laag is. Het past en daar is alles mee gezegd. Ik moet mijn team zijinstromers nog goed begeleiden. En waarschuwen voor de lage bruggen. Het heeft allemaal weinig marge. Tegen de avond komen we 3 geladen schepen tegen. De laatste in het donker. Verlichting op de sluis is kapot. Als we de buurman gekruist zijn gaan we op de sluis af. Hij staat groen. Als we heel dicht bij de sluis zijn zie ik dat de deuren dicht zijn. Dat is schrikken net op tijd het schip stil. Zo zou je ongelukken krijgen. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed