"BOORDJOURNAAL"
Zaterdag 31
Oktober
Door alle opgelopen vertraging deze reis gaat het zelfs krap worden om vandaag op groot vaarwater te komen en als dat niet lukt dan zitten we morgen ook nog een dag extra gevangen. Want op 1 november wordt er niet gevaren op de petit Saône en het kanaal. Wel op de grote Saône en Rhone. Dat laatste stuk kanaal valt altijd tegen. Op de rivier helpt een klein stroompje ons mee. Bij het vallen van de avond komt er ook een deken van mist over de rivier. Helaas zijn hier geen radarvaart voorzieningen. Dus bij de invaart van de porte garde's en bruggen moeten we toch heel erg voorzichtig er op af varen om op ongeveer 50 meter voor de kop de opening te kunnen zien. Het vreet in ieder geval energie. Maar uiteindelijk raken we een paar minuten na tijd beneden de laatste kleine sluis en maken daar vast. reactie

Vrijdag 30
Oktober
De dag begint hier met een adrenaline stoot. Ben nog maar net in mijn kleren en hoor een hoop paniek. Mikaël is in het water gevallen en Pauline schreeuwt of d'r leven er vanaf hangt. Het duurt even voor ik door heb wat er aan de hand is. Ik ren naar buiten, neem de buitenboord trap mee naar voren. Daar blijkt dat het wel mee valt. Want hij hangt nog met zijn ellebogen over het bestekrandje. Dus heeft alleen zijn benen in het water. Ik help hem terug aan boord te komen door een ruk aan zijn zwemvest te geven. Hij heeft zich verstapt bij het afstappen vanaf de luiken. Dus even douchen en droge kleren aan. Wij gooien vast los en vertrekken. Later op de dag lachen we er nog eens om. reactie

Donderdag 29
Oktober
Ze beginnen niet onder de makkelijkste omstandigheden. We zitten in de kleine sluizen. Dat betekend weinig marge en werken met staalkern touwen. Het voordeel is wel weer dat er voldoende oefening is. Deze keer wel weer erg veel hinder van de waterplanten. Vooral de los gevaren planten dus die verlaten en overlopen verstoppen of tussen het schip en de sluismuur komen en daar zoveel frictie geven dat er bijna geen doorkomen aan is. Of de massa's die achter de sluisdeuren blijven zitten waardoor de deuren niet open kunnen. Uiteindelijk komen we vandaag boven. Varen door de tunnel en schutten vanaf Heulley Cotton de eerste acht nog af. reactie

Woensdag 28
Oktober
We passeren Chaumont. Er fietst een man een paar pandjes mee en fotografeert wat af. Later publiceert hij ze op Vie fluvial. Al vraagt hij wel of we dat goed vinden. Nou prima hoor. Sinds gister zijn er twee potentiële zij-instromers aan boord gekomen. Ze willen praktijk ervaring op doen, zij zijn lang op zoek geweest naar een spits waar op dat kan. Het zijn Fransen en daarom eerst op zoek gegaan in Frankrijk. Uiteindelijk via de ELV website het stage traject gevonden. reactie

Dinsdag 27
Oktober
De pandjes blijven aan de lage kant staan. Het komt omdat de waterplanten de voeding of overloop verstoppen en zo het pand beneden te weinig water krijgt. Dat zou betekenen dat die panden die voeding direct uit de Marne krijgen goed hoog zouden moeten staan. Je raad het al dat is helaas niet zo. Vanaf Riaucourt zijn er minder waterplanten en zijn de panden goed gevuld met water, zodat we weer af en toe de 4 km/h bereiken. Vaart stukken prettiger. reactie

Maandag 26
Oktober
Alleen staat vanmorgen het water nog lager. Geen beweging meer in te krijgen, laat de controle post weten hoe het er hier voorstaat. Ze beloven water. Vier uur later staat het water weer wat hoger en ga het eens proberen. Na een uur zijn we dan de sluis in geschoven. Maar het pand hier boven staat nu 40 cm te laag. Dat is het proberen niet waard en blijf in de sluis liggen. Mooi de tijd om een videovergadering bij te wonen zo. Om twee uur staat het pand nog maar 10cm te laag dus ga er weer één proberen. Hij blijft gaan al komen we niet boven de 2 km/h. Zo tobben we verder vandaag en doen maar 4 pandjes. Dat is geen best gemiddelde. reactie

Zondag 25
Oktober
Het loopt niet al te best. Het verbaasd me dat er nu veel panden niet goed op peil staan. Sterker nog er zijn nu veel meer panden en verder beneden peil dan in juli toen het kanaal al reeds 20 cm was afgewaardeerd. Erg vervelend en hadden we niet op gerekend, want in de Marne is voldoende water. Het komt dus weer eens neer op slecht beheer. 's Avonds in het donker zakt de snelheid af en toe naar 1kmh. Als ik dan 400 meter beneden de sluis echt vast kom te zitten heb ik er genoeg van. Zet de motor stil en hou het voor gezien. reactie

Zaterdag 24
Oktober
Het jacht dat gisteren voorbij is gekomen ligt in St Dizier nog te slapen. Die zal over een paar uur wel weer achter zitten moet je rekenen. Dat blijkt zo te zijn. We laten hem nog een keer weten dat we niet van plan zijn iedere dag haasje over te gaan spelen, dan blijf je er maar achter. Waar ik me ook zo aan stoor op de Franse radio. Als ze een fragment laten horen van bijvoorbeeld een Amerikaan of Duitser. Laten ze eerst 1 a 2 seconden de originele geluidsband lopen en dan komt de Franse vertaler er dwars overheen kwekken. Dan moet je dus eerst weer even schakelen. O' dit is Engelstalig dat versta ik. Dus ga je daar op focussen. Dan komt de Franse versie er overheen maar wel net iets meer op de voorgrond zodat je het origineel niet meer kan verstaan. OK dan, weer omschakelen naar Frans luisteren. Dat heeft meestal als resultaat dat ik geen van beide heb verstaan. Ben ik de enige die zich daar aan ergert? reactie

Reactie van
Janarie
Ah, Fijn te weten Eddy ;-)

Reactie van
eddy melkebeeck
dat denk ik niet dat je de
enige bent ik kan me er ook
serieus aan storen.
ps veel succes met jullie
nieuwe viervoeter.
groeten van aan de dender.Eddy

Vrijdag 23
Oktober
Door de schepen die voor ons uit zitten is er al veel wier los gevaren. Tijdens de sluiting van het kanaal deze na zomer heeft dat ongestoord kunnen door groeien. En dat drijft nu veelal voor de sluisdeuren. Met opschutten pakt dat verder samen en voorkomt dat de sluisdeuren bij het openen volledig in de deur nissen kunnen komen. En als de deuren niet volledig open zijn kan een spits de sluis niet uit. Dus is het wierscheppen tijdens het opschutten. Eigenlijk het werk van de vaarweg beheerder. Vanmorgen hebben we een vrouw die dat moeizaam en onhandig doet. Na het een sluisje te hebben aangekeken ga ik uit eigenbelang aan de andere kant mee helpen. Ze heeft toevalligerwijs twee van die hooivorken. Boven Orconte drijft er duidelijk minder losgevaren wier. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed