"BOORDJOURNAAL"
Donderdag 23
Augustus
Nu de andere kant, zodra die er in zit varen we twee sluizen verder af naar de laadplaats. reactie

Woensdag 22
Augustus
Lossen gaat snel. Vroeg begonnen dus vroeg leeg. Boven de sluis van Verberie is een mooi kaaitje om aan de romp te werken. Een aantal buren zijn daar nu ook mee bezig en dat werkt aanstekelijk. Wij gaan er mee aan de slag terwijl er 1 de zij schoonmaakt de ander het ruim. 'S avonds is er al 1 kant weer mooi zwart. reactie

Dinsdag 21
Augustus
Vanmorgen is er een buurman die mee komt schutten en moet er vast gemaakt in de laatste 4 Canal du Nord sluizen. Daarna slaat hij af richting Reims en wij door de Oise af. Klein stukje maar, want in Longeuil st Marie zijn we al op de losplek. reactie

Maandag 20
Augustus
Komen er makkelijk van af op het canal du Nord. We schutten steeds alleen dus maken niet vast in de sluizen. Veel vaart is er niet alleen die er zijn varen natuurlijk net de sluis in als wij ook bij de sluis zijn. Zo moeten we alsnog regelmatig even wachten. Al kun je daar tegenwoordig dankzij de AIS goed op anticiperen, zodat er toch niet vast gemaakt hoeft te worden. De dames maken een in de vakantie geleerde gemberdrank. En omdat dat zo gezond schijnt te zijn ter compensatie ook een lekkere bosvruchten cake. reactie

Zondag 19
Augustus
Hoe krijg je het voor elkaar. Er vaart bijna niemand, maar wij hebben de derde schutting aan Don. In principe passen we er wel bij, maar de sluiswachter is van mening dat 3 meter marge te weinig is om veilig te schutten. Uiteraard probeer ik hem er van te overtuigen dat het ruim voldoende is. In een Freycinet sluis hebben dat in ieder geval niet over. Het helpt niet. Daardoor komen we een stuk minder ver dan gedacht vandaag. reactie

Zaterdag 18
Augustus
Al lijkt dat in Vijve toch een moment mis te gaan. Om onze zoon naar Scouting kamp te brengen moet de auto er daar af. Als die dwars naast het schip hangt stopt de generator er mee. Dat is vervelend, nu even geen tijd om er naar te kijken, dus start de andere, alleen sputtert die ook wat tegen. Dus snel uit gedaan, want dan is er iets anders aan de hand. Ik constateer meteen water in de diesel. Twintig minuutjes later draait er weer een generator en ga verder met de auto aan de wal zetten. Zonder generator en met de kraan zo omhoog en opzij ben je ook uitgevaren. De schade valt uiteindelijk wel weer mee, maar hoe komt dat water in de tank. Misschien door de passage van de zee armen Ooster-en Westerschelde. We liggen hartstikke diep en het heeft wel wat gebuisd, maar daar hebben we normaal nooit last van. En soms gaat het er veel gekker aan toe. Bovendien zijn we geen zeeschepen tegengekomen. Daar kan het eigenlijk niet van zijn. En de motoren draaiden gisteravond nog prima met koken en zout spoelen. Over zout spoelen. Dat heeft de jongste dochter gedaan en ik had haar gevraagd goed onder de bulb te spoelen. En de tank ontluchting is misschien wel een leuk pijpje om de slang even in te houden. Zo kom je van de regen in de drup. reactie

Vrijdag 17
Augustus
Mooi weertje erbij, weinig zeeschepen op de Westerschelde en lekker voor stroom daar. Alleen de sluizen zijn vandaag een drama, erg veel wachttijd steeds. Desondanks moet het doel om morgen door Vlaanderen te raken makkelijk gehaald worden. reactie

Donderdag 16
Augustus
In afwachting van het laden, komt er een oud stagiair langs. Gezellig ff kletsen en zijn plannen bespreken. Tijdens het laden komt er een berichtje van een andere oud stagiair. Hij vaart langs met een sleepbootje en ziet ons liggen. Het laden geeft veel stof. Het is een mineraal in bolletjes vorm en komt uit China. We laden de ijken aan, althans bijna, want wat er eenmaal in zit kan er niet meer uit. De grijper is zo groot dat die niet in het ruim past. Dus met afladen wel voorzichtig. Één knijper is 35 ton. Met minder dan 1% afwijking in het tonnage dat we moesten laden niet gek. Dan vertrekken we meteen om van de vloedstroom te profiteren. reactie

Woensdag 15
Augustus
Op het laatst is het altijd nog even hectisch, terwijl het aanvankelijk leek of we na terugkomst van vakantie tijd zat zouden hebben. We moeten vandaag vertrekken naar Rotterdam, gaan daar morgen laden voor de Oise uit een zeeschip. Met nog twee collega's. reactie

Dinsdag 31
Juli
tot en met 14 augustus op vakantie. reactie

Maandag 30
Juli
Buurman gaat eerste schutting af. We gaan wel meteen mee, maar we kunnen pas om negen uur Vreeswijk binnen. Gelukkig staat er dan nog wel voldoende water op de drempel zodat er dan geschut kan worden. We vinden een plekje tegen de kant, sluiten walstroom aan en gaan rijden richting zuiden. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed