"BOORDJOURNAAL"
Zaterdag 31
Augustus
De laatste dag aan boord voor de kinderen. Maandag moeten ze weer naar school. Ze reizen vanavond met de bus van Avignon terug. We varen naar het kaaitje van Roquemaure en genieten daar van de laatste zuid Franse zon, voordat we ze naar de bus brengen. Hadden eventueel ook een vliegreis overwogen, maar daar hebben we te lang mee gewacht, zodat die tickets te duur werden. De treinreis was dat eigenlijk al van begin af aan. Een bla bla car rit vinden voor alle vier is ook wat gecompliceerder. reactie

Zaterdag 31
Augustus
De laatste dag aan boord voor de kinderen. Maandag moeten ze weer naar school. Ze reizen vanavond met de bus van Avignon terug. We varen naar het kaaitje van Roquemaure en genieten daar van de laatste zuid Franse zon, voordat we ze naar de bus brengen. Hadden eventueel ook een vliegreis overwogen, maar daar hebben we te lang mee gewacht, zodat die tickets te duur werden. De treinreis was dat eigenlijk al van begin af aan. Een bla bla car rit vinden voor alle vier is ook wat gecompliceerder. reactie

Vrijdag 30
Augustus
Volgens tropenrooster weer vroeg vertrokken. Het is lekker rustig. Later op de dag zien we wel wat pleziervaart. Eentje schut met ons mee en beneden de sluis komt die voorbij, alleen de volgende sluis moet hij weer op ons wachten. En de volgende ook. Daarna blijven ze er maar achter. En dan maken wij halverwege dat pand vast. De speedboot in het water en de nieuwe fun tube er achter. Onze oude is vorige reis na denk ik 20 jaar gesneuveld. De Rhone is hier in Valence al lekker breed zodat je niet meer zo hoeft op te passen dat je niemand op de oever slingert met dat ding. reactie

Donderdag 29
Augustus
Als je vroeg op staat is het nog uren donker. Dus de radar krijgt alvast genoeg te doen deze week. Het valt op hoeveel vissers er hier op de Saone snachts aan het vissen zijn. Om één of andere manier willen die graag midden in de vaargeul vissen. Gelukkig gaan ze wel op tijd aan de kant. Heb voor de zekerheid de led dekverlichting aan gelaten, dan kunnen ze ons goed aan zien komen. Zijn al vroeg in Lyon en gaan daar de stad in. Elektrische stepjes zijn daar nu helemaal in. Het lijkt wel of het concept van de huurstadfiets helemaal is verruild voor deze huurstepjes. Wilde eigenlijk het dienstboekje van M af laten stempelen, omdat in Douai de service niet is afgestemd voor de varende doelgroep, het kan wel een week duren vertelden ze me daar schaamteloos. Hier kan ik het boekje brengen maar niet ophalen. Dat sturen ze dan later op, maar naar het buitenland, nee dat kon niet. reactie

Woensdag 28
Augustus
Al vroeg op pad. Ik voeg een tropenrooster in. Eigenlijk was het de bedoeling om op de Saone hier en daar een dag te blijven liggen. Het is tenslotte de laatste week van de vakantie voor de kinderen en daarvoor hebben we aan het begin van de reis zo doorgestoten, maar nu trekken ze van het los bedrijf ook aan ons. Maandag hebben ze twee schepen om te lossen en ze zouden ons graag meteen er achteraan ook lossen. Hier eens overlegd en besloten tot het tropenrooster. Dan hebben we best of both sides. In Fleurville maken we vast en gaan watersporten. reactie

Dinsdag 27
Augustus
Net voor de middag het kanaal uit. Doorgaans een fijn gevoel eindelijk weer in een wat wijdser vaarwater te zijn. Nu eigenlijk ook, maar omdat we deze keer zo weinig tonnen bij ons hadden en bijna alle pandjes toch min of meer op peil stonden nu minder het gevoel dat het schip weer drijft en zonder weerstand bestuurbaar is. Op de Saone zijn altijd veel huurjachten onderweg, en die halen de gekste streken uit. Het mooie is dat we vaal al kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren, terwijl die mensen totaal verrast zijn. Niet gehinderd door enige kennis van varen. reactie

Maandag 26
Augustus
Aan de Saone kant van het kanaal zijn de bruggen bij het benedenhoofd van de sluis vaak aan de lage kant. Het voordeel is dan dat je afvarig met het achterschip nog in de sluis zit. Als je dan gas geeft zakt het achterschip heel makkelijk. Daardoor is het nergens erg krap meer. Wat ik wel knap vind is dat het riviertje dat aan deze kant van de berg voor voeding van het kanaal moet zorgen, de Vingeanne, nauwelijks water geeft, maar de panden wel allemaal op peil staan. Daar kunnen ze aan de Marne kant nog wel wat van leren. reactie

Zondag 25
Augustus
Door de tunnel boven sluis 1 zijn de waterplanten ook uitgedund. Daar was het wel heel erg. De bulten planten liggen nu op de kant. In de diepe sluizen “krijgen” we hulp van de kinderen die het touw los gooien en aan de stang trekken. Ze lopen dan naar de volgende sluis. Ondertussen zijn ze ook op pruimen jacht. Het zijn er ondertussen zoveel dat er s'middags pruimen sap van wordt gemaakt. We hadden eerder al appelsap, lekker allemaal. reactie

Zaterdag 24
Augustus
Moet zeggen dat er op sommige plekken een poging gedaan is om de populatie waterplanten wat uit te dunnen. Dat verdiend dan wel weer een pluim. 's Avonds komen we net niet boven en maken vast aan de jachthaven van langres, omdat we zo vlot liggen kunnen we er nu eens tegen de kant komen. Al blijkt het een gevecht met de waterplanten. En krijgen allerlei vragen van camper reizigers. Een paar fietsen naar het stadscentrum boven op de berg, ik ga een stuk hardlopen langs het oude fort en het reservoir van Liez. Daar staat het water ongeveer 1,5 meter lager dan de vorige reis. reactie

Vrijdag 23
Augustus
Vandaag dan toch voor het eerst panden die duidelijk te laag staan, al zijn het niet die 20 centimeter die in het scheepvaart bericht staan. Dat is op zich natuurlijk mooi meegenomen, maar dan hadden we beter een ton of 20 meer mee kunnen nemen. Want nu moet de klant betalen voor tonnen die we niet transporteren en dat voelt niet goed. Eigenlijk moeten we die gewoon factureren aan de vaarweg beheerder. Die schermen met watergebrek als excuus, maar eigenlijk is het meer een gebrek aan onderhoud, expertise en intresse. Kon de maker van dit kanaal maar eens meekijken. reactie

Donderdag 22
Augustus
De kinderen gaan af en toe een stukje lopen langs het kanaal of gaan op de fiets een broodje halen en ook Laska heeft aan het eind van de dag geen behoefte meer om nog een stukje te wandelen. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed