|
Vrijdag 1 | Drie schuttingen liggen er boven Don dankzij de bescheiden afmetingen van de Westropa kunnen we met de eerste ronde mee. De rest van de schutting is bij Grand Carré al weg, maar in Quesnoy nog niet en maken we de schutting weer compleet. Het valt me reuze mee deze keer. Terwijl nog steeds alle verkeer uit Frankrijk via de Leie het land uit moet vanwege de stremming in Denain.
|
Zaterdag 2 | Kunnen het wat rustiger aan doen, nog twee dagen om in Antwerpen te geraken. Zie dat het wat ongelukkig uit komt via Merelbeke. Dus besluit via Terneuzen te varen. Voor vanavond geven ze storm op, maar die moet morgen zijn overgewaaid.
|
Zondag 3 | En dat klopt. Nu is het rustig. Ondanks dat we goed lagen in het oude gat heb ik wel eens beter geslapen. Met een volle schutting via de Oostsluis naar de Westerschelde, middensluis is definitief buiten gebruik gesteld. Pas over een paar jaar komt daar de nieuwe zeesluis voor in de plaats. Op het gemakje varen we langs Hansweert verder naar Antwerpen. Het is niet droog geweest, en buiswater was er deze keer niet. Zonder zout aan boord over is wel zeldzaam.
|
Maandag 4 | Probeer altijd nog een planning te krijgen voor lossing. Dat het niet voor heden morgen was is bekend, maar deze is nu bijna om en verder geen nieuws. Aan het begin van de middag dan het bericht dat de lossing is voorzien voor morgen middag. Tevens lijkt het er op dat er daarna weer in Antwerpen geladen kan worden. Ondertussen krijg ik het ook aan de stok met de portier van het haventerrein waar wij aan liggen. Dacht op de fiets naar de stad te gaan om wat spulletjes te halen, maar dat ik zomaar langs de poort fiets doet hem ontbranden van woede. Toen ik vanmorgen met de auto onze gast naar het station wilde brengen en we conform alle protocollen bij hem wilde aanmelden was hij bijzonder onwelwillend dus dacht hem nu verder met rust te laten. Weer niet goed.
|
Dinsdag 5 | Het weer is van dien aard dat het wel zijn weerslag gaat hebben op gemaakte los en laadplanning. Ik zie dat het lossen regelmatig onderbroken moet worden bij de buren. Dus in plaats van vanmiddag zijn wij pas 's avonds aan de beurt en ook dan moeten de luiken een aantal maal weer dicht. We komen niet leeg. Voor morgen ochtend is geen ploeg dokwerkers voorhanden.
|
Woensdag 6 | Dat is jammer, want nu is het best vriendelijk weer, terwijl de vooruitzichten voor vanmiddag slechter zijn. Er blijkt nog maar een half uurtje nodig om ons ruim leeg te krijgen. Dat lukt precies tussen 2 buien door. Dan is het nu zaak om dat ruim schoon te krijgen van de laatste gerst korrels en stof, want eigenlijk had er vanmorgen al kunstmest in gemoeten, maar als het voor het lossen van graan te hard regent, dan zal dat zeker ook te veel zijn voor het laden van kunstmest. En dat blijkt ook zo te zijn, van onze voorgangers ligt de eerste nu te laden. Kan ons ruim mooi nog even drogen. 's avonds in het donker kunnen we laden met één buitje tijdens de ploeg wissel is het zeker niet slecht gelopen.
|
Donderdag 7 | Onze buurman uit Terneuzen is reeds vertrokken. Dat had ik wel gedacht, heb zelfs even overwogen om ook via Terneuzen te varen, maar uiteindelijk besloten via Merelbeke te gaan. Geef me op om via het Kruisschans complex naar buiten te schutten, maar daar kunnen we pas over 3 uur invaren. Blijkt weer 1 sluis gestremd. Dan maar via Zandvliet proberen. Daar kunnen we meteen invaren. Dan zijn we weliswaar te vroeg buiten, maar liever dat dan te laat. Tegenstroom naar de vlotsteigers van Lillo. Daar maken we even tij stop. Blijkt dat daar vanaf het moment dat we ongeveer weer kunnen vertrekken een afmeer verbod is tot vanavond. Deze steiger is nu leeg en de andere dubbel dik bezet. Een Belgische collega doet zijn beklag en vraagt zich af of er bij haven Antwerpen iemand is die met een helikopter blik de stremmingen en afmeer verboden bekijkt, want met 3 van de zes sluizen buiten bedrijf kun je wachttijden aan de sluizen verwachten en dan moeten de schepen afmeren, maar waar. In je binnenzak steken is lastig.
|
Vrijdag 8 | Verder de Schelde op is voorlopig nog geen optie, Voorbij Valenciennes zit het dicht. Alle verkeer naar Frankrijk vaart nu via de Leie en dat is merkbaar. Soms moet er een schutting gewacht worden, 's avonds treffen we buren en kunnen het zo uit mikken dat we vrijwel tegelijk bij ligplaats Marquette zijn. Het bord bij de oude auto steiger is weg en de paaltjes voor de oprit lijken het gebruik er van in de weg te staan naar een normale personen auto kan er precies tussen door rijden.
|
Zaterdag 9 | Het blijft de hele dag een beetje aanschuiven, ouderwets druk.
|
Zondag 10 | Met de middag snel de auto er weer af, zodat Henny de jongste terug naar internaat kan brengen. Verder een tamelijk ontspannen zondag op het Canal du Nord. Buurman laat ons tegen de kade liggen, zodat de auto weer aan boord genomen kan worden.
|
Maandag 11 | Wij hebben de 2e schutting, mooi de tijd om de auto aan boord te takelen. Vanmorgen nog een laatste check hoe ik vandaag naar Lyon moet reizen. Daar is van de week een vakbeurs en de coöperatie heeft gevraagd of ik daar kan inspringen. Geen probleem. Is wel weer eens leuk om te doen. In Noyon stap ik van boord en wandel naar het station. Henny vaart ondertussen verder. Van Noyon heb ik een trein naar Parijs. Daar overstappen naar een ander station. Van gare de Lyon de TGV naar Lyon. Het hotel is niet ver vanaf station Part Dieu en besluit er heen te lopen. Na het inchecken een hapje eten in de stad.
|
Dinsdag 12 | Met een delegatie van 4 personen voor twee coöperaties reizen we af naar de expositiehallen. Het eerste stuk is met de tram en daarna een pendelbus. Druk bezocht openbaar vervoer en expositie hal. Een mondkapje is hier nog wel verplicht. Om de beurten hebben we standwacht of afspraken. Na afloop terug naar het hotel. Besluiten 's avonds buiten de deur een hapje te eten.
|
Woensdag 13 | Het ritueel herhaald zich vandaag, inmiddels kennen we de weg beter. Henny is gearriveerd op de losplek en het blijkt onduidelijk wanneer er gelost gaat worden. Heden avond is er een netwerk avond aan boord van een passagiers schip. Uiteindelijk ben ik de enige van onze delegatie die daar aan deel neemt. We gaan een stukje varen over de Rhône en Saône.
|
Donderdag 14 | De laatste dag in Lyon. Check alvast uit in het hotel en daarna voor de laatste keer naar de expositiebeurs. Na afloop reis ik terug naar het station neem daar weer de trein naar Parijs. Vanaf daar een rechtstreekse trein naar Soissons. Daar komt Henny mij van het station halen. We besluiten een restaurantje te pakken ter ere van ons aanstaande huwelijks jubileum
|
Vrijdag 15 | Uiteindelijk is besloten dat alle vier de schepen vandaag gelost gaan worden. Wij zijn nummer twee en zijn met de middag leeg. Maak het ruim schoon van de kunstmest en bereid alvast het één en ander voor, voor de lege reis naar Chalons en Champagne. Daar beginnen we maandag pas aan. Eerst rijden we het weekend naar de kinderen.
|
Zaterdag 16 | Als een soort van welkom hebben alle kinderen een klusje voor pa. Werk ze allemaal af en breng wat bijzonderheden naar het afval station van de gemeente. Als Henny terug thuis komt vraagt ze wat ik vandaag heb uitgespookt terwijl ik net op de bank ben geploft.
|
Zondag 17 | Samen met de jongste rijden we een motor tocht met de motor club, 's avonds nog een etentje ter afsluiting van het seizoen. Daarna rijden we terug naar boord, samen met de jongste die een week mee gaat vanwege de herfst vakantie.
|
Maandag 18 | Het nachtje was wel wat kort, we moeten elkaar vandaag maar even aflosssen. We hebben onze tijd nodig om in twee dagen van Venizel naar Chalons te varen. Boven Celles gaat de stuurhut er af en mogen we cabrio verder. Vaar langs Berry au Bac en later Reims. Liggen op tijd vast want voorbij Reims is de laatste schutting om 18:00 uur. We eten samen aan tafel en gaan vroeg naar bed.
|
Dinsdag 19 | Wij zitten wat krap in de tijd dachten we, maar het loopt voorspoedig, zo leeg zonder stuurhut ben je snel op het kanaal en als je dan in een sluizenrij net achter een geladen zit dan kun je daar niet aan voorbij. Steeds ons eigen tempo kunnen varen en zijn zelfs in de middag al in Chalons. Onderweg de kop onder verschillende noten bomen gehouden en aan de takken rammelen. Dan vallen de noten zo op dek of op je hoofd. Nadien bouwen we de boel op en zijn klaar voor belading morgen vroeg.
|
Woensdag 20 | Het laden start om acht uur. Er lag hier nog een buurman aan de kade. Dacht dat die zwaar geballast was, maar nu blijkt dat hij half geladen is. In die partij is klander gevonden en afgekeurd. Nu moet dat eerst gelost worden. Dat zou vandaag gebeuren, maar als wij geladen zijn, zonder beestjes, zijn daar nog geen losactiviteiten te zien. We kunnen vertrekken, maak onderweg de schuit grondig schoon.
|
Donderdag 21 | Het heeft vannacht nogal gewaaid en nu ligt het aan boord weer helemaal vol met bladeren. Beetje jammer van de moeite gisteren. Nog twee sluisjes en zijn boven in het scheidingspand met de tunnel, aan de andere kant komen we een buurman tegen die onderweg is naar Mulhouse. Die gaat daar een aantal weken aan de slag met aan en afvoer van materiaal voor de aanleg van een metrolijn.
|
Vrijdag 22 | Gister nog één sluisje gedaan in Courcy. In Berry krijgen we de afstandbediening mee voor de rest van de sluizen. Moeten via Abbecourt, de l'Aisne is voor doorgaande vaart nog gestremd. Weer door een tunnel daarna in de afvaart. We zijn met een heel rijtje schepen onderweg. Al even geleden dat het zo druk was.
|
Zaterdag 23 | De harde wind van een dag of wat terug heeft hier een paar bomen doen omvallen. Er zijn ondertussen wel al schepen langs, maar het blijft een krappe passage. Voor een enkel schip wel te verstaan, elkaar tegen komen is onmogelijk. Een andere buur heeft flinke pech, schroef schade door hout. Besluiten via Canal du Nord te varen. Blijven bij de tunnel liggen om even te buurten.
|
Zondag 24 | Vanmorgen wat vroeger vertrokken om op tijd bij de sluis te zijn. Tamelijk druk met tegenvaart en ook in onze richting zijn we niet alleen. De gang is er wel uit. Wederom overnachten aan de tunnel. Dachten nog wel door te kunnen , maar de tunnelwachter denkt daar ander over.
|
Maandag 25 | Vanmorgen dan met vier schuttingen tegelijk de tunnel in. De laatste kan het niet laten om even te proberen of ze door een buurman voorbij te steken een schutting op kunnen schuiven. Dus door de tunnel moet iedereen draaien als een bezetene om beurt te houden. Treurig dat het weer zo moet, maar we kunnen dan toch als eerste afschutten aan sluis 7. Na het canal du Nord gaan we wederom richting Douai. De schelde is inmiddels wel weer open. De meeste van de buren gaan ook die kant op. Omdat het de bedoeling is over Terneuzen te varen heeft het de voorkeur om dan via de Leie te kiezen.
|
Dinsdag 26 | Goed merkbaar dat er nu weer 2 hoofd routes naar Frankrijk open zijn, het is vrij rustig. Uitgezonderd Evergem dan. Daar is de nieuwe sluis buiten gebruik en onze voorganger heeft de 14e schutting, wij kunnen met de eerste mee. Dus onze planning voor Terneuzen blijft overeind.
|
Woensdag 27 | Wel vroeg verder om van de vloedstroom gebruik te maken. De buurman van de 14e schutting gister, schut nu gelijk met ons naar buiten. Bij de krammer is het ook al een rommeltje. Één sluis buiten gebruik, par uur wachttijd. Gelukkig kunnen wij door de jachten sluis. In Dintel bunkeren we GTL en overnachten in het gat van de vissen.
|
Donderdag 28 | Om 10 uur moet de auto er ergens af. De mogelijkheden daarvoor zijn hier op de Amer en Bergse Maas schamel. Op onze route is de eerste mogelijkheid pas in Hintham. Ondanks dat we toch weer vroeg vertrokken zijn gaan we 10 uur niet halen. Helaas aan Empel ook nog een schutting voor. Henny moet haar schema een beetje aanpassen. In Schijndel schutten we gewoon weer met de buren mee. Die hebben daar nogal moeten wachten dan. Het lijkt er een beetje op of ze daar op de centrale bediening maar één of twee schermen hebben, want iedere keer als de buurman zich meld bij een brug of sluis moeten we op bediening wachten tot er weer een scherm vrij is.
|
Vrijdag 29 | Op de losplek zijn we nummer vier op de planning. Nummer drie komt later op de dag aan. Heb ik mooi even de tijd om aan de generator te sleutelen. Daar moet ik de gerepareerde dynamo terug installeren en een lekke brandstofslang vervangen. En bij de andere generator op zoek naar de oorzaak van een brandstof lekkage, die is snel gevonden en sein Henny in dat ze een nieuwe slang bij Dolderman kan ophalen. Die was onderweg naar Dordrecht om de reddingsvesten en brandblussers op te halen bij de keurder. Voor ik moet lossen snel de gasten kamer schoonmaken. Dan lossen en richting Dordrecht.
|
Zaterdag 30 | Helemaal halen doen we dat niet. Het laatste stukje vanaf Gorinchem doen we vanmorgen. Daar de auto aan de wal. Henny zet me af bij kantoor voor de vergadering. Na afloop met OV naar huis.
|
Zondag 31 | Rij met de motorclub de afsluitrit van dit jaar. Een mooie tocht langs veel water, Vecht, Amstel, Kromme Mijdrecht, Meije en Oude rijn. Na afloop mooi de tijd om de koplamp te controleren. Vorige keer in het donker gaf ie zo slecht licht. Hij doet het wel, Er blijkt een 24 volt lamp in te zitten. Dat is dus snel opgelost. 's avonds een kort gesprek met de groepsleiding op internaat, dan weer naar boord.
|