|
Vrijdag 1 | Nou is het vandaag zowel in Frankrijk als België een feestdag. Dus heb geïnformeerd hoe de bedieningstijden in Frankrijk zouden zijn. Daar schutten ze als op een normale werkdag. In Vlaanderen ook, dus ben er toen vanuit gegaan dat we vandaag wel naar Merelbeke zouden varen. Alleen zijn we in Tournai reeds uit gevaren. Blijkt dat er in Vlaanderen wel bediening is maar in Wallo(nie)
|
Zaterdag 2 | Dan is het vanmorgen ouderwets chaos in de stad. Al moet ik zeggen het gaat in een gemoedelijke sfeer. Het had niet veel gescheeld of we hadden een schutting met 6 spitsen gehad. Nu met 4 spitsen en een Canal du Nord schip. De volgende schutting weer 2 spitsen met een 80 meter. Echt vlotjes gaat het dus niet, maar dat is niet zo erg. De meeste zijn tevreden als ze voor sluitingstijd beneden Asper komen en dat moet te doen zijn.
|
Zondag 3 | De meeste buren zijn al weg als wij vertrekken. Die moeten dan ook door naar Antwerpen. Wij mikken het zo uit dat we met kentering van tij aan de Rupel mond zijn. In Boom maken we vast aan de steiger. Zennegat schut zondag middag niet.
|
Maandag 4 | Wij gaan pas met hoogwater naar binnen bij sluis Zennegat. In Herent kunnen ze nog wel even voort met lossen, dus wij blijven vandaag in Boortmeerbeek.
|
Dinsdag 5 | Na het ontbijt rustig aan de laatste pandjes varen naar de losplek. Na de lunch kunnen we lossen en dat gaat best voorspoedig. Na leegkomst maak ik vast ruim en schip schoon, maar vertrekken niet meer.
|
Woensdag 6 | We kunnen maandag in Stein laden voor Coevorden. Varen via de Nete en het Netekanaal richting het Albert kanaal.
|
Donderdag 7 | En van het Albertkanaal over Lanaken en Neerharen naar Bosscheveld. Helaas is de kade in Urmond reeds overvol. Dat betekend dat we door moeten naar sluis Born om een geschikte plek te vinden voor het weekend.
|
Vrijdag 8 | We rijden naar Nieuwegein vanwaar ik met een collega mee rij naar Rotterdam. Daar is vanmorgen een ledenvergadering van de brancheorganisatie en tevens de beurs in Ahoy. Die vakbeurs is voor de binnenvaart niet zo interessant meer is mijn indruk.
|
Zaterdag 9 | Samen met de oudste twee wat boodschapjes halen voor dit weekend en voor oma. 's Avonds naar Utrecht voor de lampionnen optocht van St Maarten.
|
Zondag 10 | Met vereende krachten ruimen we de tuin wat op. Ik hak nog wat blokken hout, en repareer achterlichten van de fietsen, zodat ze weer iets veiliger over straat kunnen in het donker.
|
Maandag 11 | Drie seconden nadat de wekker afloopt roept er iemand op de kade Schipper . De werkdag is begonnen. Nog snel de laatste spulletjes uit het ruim en er kan geladen worden. De eerste 100 ton gaat snel, maar dan gaat er steeds alarm bij de bascule. Na 20x reset gaan ze toch eens kijken wat er loos is. Blijkt gelukkig een kapotte luchtslag, dus dat was zo gerepareerd. Al met al wel veel langer geladen dan gebruikelijk al is dat nu niet erg, tijd zat om in Coevorden te komen. Dus eerst even bij de Jumbo langs.
|
Dinsdag 12 | De Maas af worden we geholpen door een klein stroompje in de rug. De Waal op moeten we er tegenin boksen. En dat kost precies 100 liter voordat we aan Millingen weer het Pannerdens kanaal in draaien. Helaas is de ligplaats daar bezet en ook in Huissen liggen schepen. Dus uit armoede, maar naar Arnhem om te overnachten.
|
Woensdag 13 | De IJssel af, weer mooi om eens te zijn. Was al even geleden. Helaas aan Eefde de 3e ronde. Het begint al wat te worden met die nieuwe sluis. Zijn wel wat later dan gedacht dus Aadorp is een brug te ver vandaag.
|
Donderdag 14 | Beginnen niet vroeg, wel een mooie zonsopkomst hedenmorgen. Het zijkanaal naar Almelo is iedere keer wel langer dan je denkt. Daarna kunnen we ons weer vergapen aan mooie huizen langs het kanaal de Haandrik. Weet niet hoe het komt,maar voelt altijd vertrouwd hier te varen. De brugwachter neemt royaal de tijd voor zijn middagpauze, dus maken voor de brug vast en gaan aan tafel voor de lunch. Net voor donker de bestemming niet gehaald dus de twee haakse en moeilijkste bochtjes deze reis zijn voor in het donker. En de diepgang op de losplek gaat er zeker niet op vooruit. Wij blijven op Franse afstanden van de kade.
|
Vrijdag 15 | Brengen onze gast op het station in Coevorden en maak met Henny een rondje door de stad, en een bezoekje aan de werf. Daarna door naar het thuisfront.
|
Zaterdag 16 | Haal snel een broodje en wat pakketjes daarna op de bus naar Dordrecht voor een vergadering. Na afloop terug naar huis. Daar hebben ze de haard aan en dat is altijd gezellig thuis komen.
|
Zondag 17 | De dag begint met een oriëntatie gesprek met een jongen die interesse heeft in een stage aan boord van spitsen. Het is een jongen van de vaart dus echt geheimen heeft de binnenvaart niet meer voor hem, maar die Frankrijk vaart lijkt hem wel wat. Mooi, zulke jongeren kunnen we wel een paar gebruiken in strijd tegen de vergrijzing.
|
Maandag 18 | We worden uit bed geklopt door de mannen van de lossing. Het is erg nat allemaal, maar ze kunnen toch lossen. Dus dan doen we het ruim open. Er rijden twee auto's heen en weer om de trechter leeg te rijden. Ondertussen komt een andere vrachtwagen weer een voorraad blauwe diesel leveren. Na de middag zijn we leeg en maak het ruim schoon.
|
Dinsdag 19 | Voorlopig geen nieuwe lading in het ruim We gaan eerst naar de werf voor een reguliere beurt. Eigenlijk stond dat min of meer voor afgelopen zomer op de planning. Alleen is er toen niets van gekomen met die reizen naar Zuid-Frankrijk. Nu moesten we in Coevorden lossen en hadden de mannen ook nog tijd voor ons. Dat komt dus mooi uit. Vanaf de losplek is het één brug verder. Die brug is onlangs helemaal vernieuwd. Jammer genoeg is deze daardoor nogal storingsgevoelig geworden. Na het passeren van de buurman ging de brug niet meer dicht. Nu na onze passage sluit de brug wel, maar gaan de slagbomen niet open. Vervelend voor het wegverkeer.
|
Woensdag 20 | Een werfbeurt in deze tijd van het jaar is niet populair. Dat heeft met name te maken met het weer. Alles droogt heel slecht. En voor een laag coating moet de ondergrond wel goed droog zijn. Dus een planning is er niet op te maken. Soms droogt het een dag niet. Niks aan te doen. En zo lang de buurman op de helling staat is het nog niet onze beurt. Geen nood, er is genoeg te doen aan de werf. Een tijdje terug wilde de kleine lister petter die alleen nog maar gebruikt wordt voor een pomp niet meer aan de gang. Het start stop hendel zit vast in de stop positie. Eens kijken of ik dat gefikst krijg.
|
Donderdag 21 | Dat is wel lastiger dan gedacht. Eigenlijk wil ik geen geld in dat ding steken. Als ik hem niet gerepareerd krijg moet er dus een 220/380 pomp komen. Die gedachten gaan allemaal door je hoofd. Maar uiteindelijk krijg ik de lister wel weer aan de praat. Hij klinkt op dat moment veel mooier dan voorheen. Af en toe wel goed zo'n storing. Des te meer weet je het te waarderen als de techniek naar behoren functioneert, want we zijn er tegenwoordig volledig van afhankelijk. Ook van de generatoren, Die staan allebei voorin. Als door een calamiteit daar water staat kan er niet meer gepompt worden. Dus kan een extra generator achterop of een 220V pomp die eventueel op de omvormer uit het accupakket kan draaien soelaas bieden.
|
Vrijdag 22 | Een regenafvoerpijpje in de roef was van de zomer lek geraakt met het ontroesten er van, althans toen lekte het zo hard dat het ons opviel. Toen de spullen niet aan boord om dat te repareren, dus hebben we hem zo lang maar boven en onder dicht gekit. Nu de betimmering ter plaatse weg gehaald. Oude leiding er uit en een nieuwe van RVS terug geplaatst. Als ik het zo op schrijf lijkt het niet veel werk. Ben er toch de hele dag zoet mee geweest. En Henny de komende dagen ook nog wel, want de betimmering moet terug geplaatst. En maakt van de gelegenheid gebruik om de hele roef van een nieuw behangetje te voorzien.
|
Zaterdag 23 | En 24 november. Het weekend zijn we thuis, kunnen we daar verder klusjes doen. En leuke dingen met de kinderen of relaxen bij de houtkachel.
|
Maandag 25 | De achterpiek in met de hogedrukspuit en vuilfrees. Die achterpiek wordt een roest nest als je er niets aan doet. Er moet natuurlijk regelmatig ballastwater in en iedere keer blijft er ook een beetje slik achter. Vandaag komt Frank eens kijken hoe het er op de werf aan toe gaat. Frank wil ook op een spits gaan varen als hij de benodigde papieren bij elkaar heeft. Hij komt als het vieste klusje af is, het schoon spuiten. Nu enkel nog spoelen en met de stofzuiger uitzuigen, zodat het drogen kan. Ondertussen zijn we ook op de kar gevaren en gaan we langzaam naar onze plek voor de komende week. Hoog en droog op de blokken.
|
Dinsdag 26 | De mannen van de werf hebben het vlak schoon en nu de zijden schoonspuiten. Dat drogen van de piek gaat zo niet lukken met dit weer. Ik hang een dikke ventilator van de werf voor het piekluik, dat geeft een forse luchtstroom in de hoop dat het zo wel droogt. Ondertussen vervang ik een stuk pompleiding in de machinekamer. Moeilijk stukje tussen een drieweg kraan en het piekschot. De flensen en kraan wil ik graag opnieuw gebruiken. Om die te ontroesten zodat het bruikbaar blijft is lastig genoeg, maar uiteindelijk komt alles goed, zodat het weer jaren mee kan.
|
Woensdag 27 | De Ankers zijn een stukje uit de kluisgaten, zodat er nu van alle kanten goed aan gewerkt kan worden. Eerst roest bikken met de luchthamer en daarna in de coating. De mannen spuiten de romp ook in de coating dat gaat met een snelheid, daar kun je niet tegen werken. Tevens de achterpiek meegenomen, daar is hij nog geen half uur zoet mee.
|
Donderdag 28 | In de boeing voorop zitten twee lelijke scherpe delletjes. Van een paal naast een dukdalf. Soms val je dan net niet op de paal en dan drukt die paal al snel een deukje in de huid. De mannen van de werf hebben verschillende stukken gereedschap en technieken om zulke dingen er uit te halen. Ze zijn er beide al snel uit, alsof er niets gebeurd is. Hang een andere acculader op en trek alvast een kabel.
|
Vrijdag 29 | Alvast een beetje opruimen want volgende week heb ik het vast weer druk zat met van alles.
|
Zaterdag 30 | Tot en met 1 december. Wederom een weekend thuis. Zo vaak achtereen komt zelden voor. De werkzaamheden aan de werf vorderen aardig dus volgend weekend zal er wel weer gevaren moeten worden. Zondag morgen vinden we allemaal een chocolade letter in onze schoen.
|