|
Woensdag 1 | Een vrije dag in Berry au bac. Vroeg opstaan is er niet bij, een vers broodje halen ook niet, want zowat alles is dicht vandaag. Henny krijgt maar liefst 2 bosjes muguet vandaag. Dat is in Frankrijk gebruikelijk op 1 mei. Kleine witte bloemetjes, Nederlandse naam is lelietjes van dalen.
|
Donderdag 2 | Berry begint om 7 uur. Volgende sluis richting Ardennen om 8 uur. Tenminste in principe. Ze zijn daar de hydrauliek aan het vervangen, want ze gaan over op bio hydrauliekolie, maar de oude pompen en vooral rubbers kunnen daar niet tegen en daarom wordt alles vervangen, maar geld om een ingestorte sluis te repareren is er niet. Dan is er toch echt een probleem met prioriteitstelling. Vanwege de werkzaamheden hier is de sluis nu handbediend. Om half negen komt meneer al aankakken, dan eerst de afvaart af schutten. Dan is het onze beurt. Paar uur later zijn we aangekomen op onze laadplaats. Bouwen alles op, auto's aan de wal en de visite gaat huiswaarts.
|
Vrijdag 3 | Grappig, dezelfde controleur als vorige reis. Dat laden gaat best snel als je de pijp zo bekijkt zou je dat niet verwachten. Henny rijdt naar Reims om een gast op te halen. Ondertussen laad ik af en maak het schip schoon. Als ik daar mee klaar ben komen ze net terug, auto aan boord en vertrekken. Erg veel waterplanten hier, daardoor vaart het zwaar. Nou ja, we hebben natuurlijk ook aardig tonnen bij voor hier. Dat zal er niet sneller door gaan. De volgende panden zijn minder waterplanten en dan gaan we zo maar een dikke km per uur harder.
|
Zaterdag 4 | Wederom de handsluis als eerste, alleen vandaag maken ze het nog gekker. Om negen uur kunnen we de sluis al in. Dat is een uur later dan eigenlijk de bedoeling was. Vanuit het Marne Aisne kanaal voegen twee schepen voor ons in. Beide gaan via Aisne verder. Wij via abbecourt. Het schip dat op de heenweg schade heeft opgelopen door een autowrak in het kanaal ligt nu roerloos zijn reparatie af te wachten. In Pinon was het plan om voor de supermarkt vast te maken. Echter die kade ligt vol met jachten. Dan maken we vast aan de oude kade met schuine muur. Daarvoor moet wel de zwierboom klaar gezet. D wil wel aan de wal om een touwtje aan te pakken. Kan hij dat ook meteen doen voor een opvarige buurman.
|
Zondag 5 | Heel voorzichtig vertrekken we voor tijd, alle ligplaatsen bezet in Pinon, dat is vast al even geleden. Henny en de kinderen zijn vanmorgen al weggereden. De vakantie zit er weer op. Ze hadden allerlei plannen voor vandaag. De gast en ik hebben enkel als plan richting Canal du Nord te varen. Een momentje twijfel ik nog om wederom via St Quentin te gaan.
|
Maandag 6 | Het is wel erg rustig in het Canal du Nord, dat zal wel komen door de drie dagen stremming van vorige week. De schepen die daar voor lagen zijn nu nog niet terug natuurlijk. Dus het loopt lekker weg. Beide tunnels doen we vandaag.
|
Dinsdag 7 | Nog vijf Canal du Nord sluizen en richting Schelde. Dat we leeg terug gegaan zijn kun je goed merken in de gasolie tank, want bunkeren op de grens is niet nodig. Tegen verwachting in komen we Wallonie nog uit. Dan zouden we het tij van morgen middag nog kunnen nemen. Vanavond wat langer door.
|
Woensdag 8 | Goed gelopen met hoogwater aan Melle, het gaat van begin af aan snel af. Met kentering van tij aan Steendorp, daarna de Rupel op. Daar loopt al vloed. Doen heel rustig aan en tegen dat we aan Zennegat zijn, staat daar voldoende water om binnen te kunnen. Blijven in Mechelen liggen, onze gast gaat even de stad in.
|
Donderdag 9 | Het laatste stukje naar de losplek. Buurman is half leeg, 's middags lossen wij. Wat betreft vervolg werk is dat drukker dan vorige reis. Een reis van Vlissingen naar Pont St Maxence lijkt me wel wat. Of we morgen al kunnen laden. Ja, dat zou moeten kunnen. Dus als we leeg zijn vertrekken we meteen. Onder het varen spoel ik het ruim schoon. Je zou denken dat het niet nodig is voor kolen, maar doe het toch even. Hier op het kanaal hebben we nog schoon en zoet water. Eenmaal op de rivier is het modderwater of zout. Bij aankomst Zennegat is het net hoog water. Daar maken we dan maar gebruik van en varen naar Antwerpen.
|
Vrijdag 10 | En met een nieuw hoog water verder richting Vlissingen. Op de laadplaats krijg ik te horen dat de ijkmeester besteld is en zodra die er is gaan ze laden. Net even tijd om snel een oliewissel uit te voeren bij de Gardner. Die heeft zijn uren er wel op zitten. Meestal doe ik een aantal andere klusjes dan meteen ook. Zo lang de ijkmeester er nog niet is kan ik daar mee verder. Net alles af als iemand aan boord stapt, de ijkmeester. Laden gaat snel. Een uur hebben ze nodig. Minder tonnen dan verwacht, jammer. Meteen vertrekken dan profiteren we van het laatste beetje vloedstroom. Binnen Terneuzen zoeken we een plekje voor het weekend, goed gelopen allemaal.
|
Zaterdag 11 | Toen we onze gast de plannen rond het laden uiteen zette. Dat reizen vanaf Vlissingen sloehaven gebied wel een opgave was, en dat wij waarschijnlijk pas zaterdagochtend met de auto zouden vertrekken. Dan zou een dag eerder reizen vanaf Mechelen of Antwerpen een optie zijn of een dagje langer aan boord blijven. Of dat een probleem was. Wij kregen wij als antwoord: Bei mir wächst nur dem Rasen Vanmorgen wil hij dan de extra dag afrekenen. Dat vinden wij niet nodig, het was tenslotte niet zijn schuld dat hij er op de afgesproken vertrekdag niet af kon. Zet mezelf af in Dordrecht voor een vergadering. De rest rijdt door.
|
Zondag 12 | Was wel een keer eerder wakker geworden, maar bedacht me dat het zondag is en er geen afpraken zijn waarvoor ik zo vroeg moet op staan. Daarna maak ik wat werk af dat ik gisteren beloofd had te doen. 's middags even naar een tuincentrum, de plantenbakken in de voortuin hebben plantjes nodig. Een vrij nieuw domein voor ons.
|
Maandag 13 | Varen voor de afwisseling eens via de Leie, daar maak ik het schip schoon dat was nog niet gebeurd na het kolen laden, leek me met zout water niet zo'n succes. Aan de Belgisch/Franse grens wordt er gebunkerd. De prijs loopt al maanden gestaag op.
|
Dinsdag 14 | De eerste Franse sluis is de flessenhals op deze route. Daardoor ontstaan hier regelmatig wachttijden. Valt nu wel mee hoor, maar de sluiswachter heeft genoeg te doen. Het lijkt er op dat sluis Don nog altijd niet helemaal klaar is na de renovatie. Het is nog altijd een groot bouwterrein. Bij het Canal de Nord vallen we samen met een passagiersschip. Het is er gezellig aan boord, want het lachen van de passagiers galmt door de kolk als we opschutten.
|
Woensdag 15 | Vanmiddag een film premiére in Den Haag, voordat we daar naar toe afreizen schutten we eerst 4 sluizen op, knopen het schip vast, auto aan de wal en onderweg. Midden in de week op de weg doen we niet zo vaak. Een succes is het niet echt. Enorm druk. Zeker de rechterbaan is één colonne vrachtwagens. De premiére is aan boord van een historisch bedrijfsvaartuig. Het ruim is nu conferentie en filmzaal. De film is een documentaire over de binnenvaart. Het gaat over het schip en zijn bemanning. En over de gasten die aan boord zijn. De presentatrice stelt vragen en doet de voice over. Al met al een mooie aflevering. Nu maar hopen dat er omroepen zijn die dit willen uitzenden. Na afloop pakken we een restaurantje met een aantal bemaningen van binnenvaart cruises schepen. Erg gezellig en van het voornemen om vanavond weer terug naar boord te rijden komt niets terecht.
|
Reactie van Janarie | Hierbij de link naar de aflevering.
https://www.omroepwest.nl/tv/programma/170000210/Westdoc/aflevering/170292932/VAART
|
Donderdag 16 | 20
|
Vrijdag 17 | Onze buurman is al een paar dagen op de losplek. Wij zouden er vandaag kunnen komen. Dan zou er maandag gelost kunnen worden als men dat wil. Van de week kwam er namelijk een verzoek om eerder te lossen, nu blijkt dat het toch niet kan en blijft zoals voorzien op dinsdag staan. Dan hoef ik me vandaag niet druk te maken. Eigenlijk had ik dan in het lateraal kanaal van de Oise willen blijven liggen, maar toen had ik nog geen uitsluistel. Boven sluis Verberie lig je ook goed en niet ver van de snelweg. Knoop het schip daar goed vast.
|
Zaterdag 18 | Al vroeg op pad met de auto. Onderweg haal ik nog een buurman op in Moislains. Daarna door naar de ledenvergadering van onze cooperatie. Na afloop eten we altijd met zijn allen in het restaurant van de vergaderlocatie. Met volle buik rijden we huiswaarts. Daar aangekomen zijn ze songfestival aan het kijken. Ga er even gezellig bij zitten, na 3 nummers heb ik het wel weer gezien en ga naar bed.
|
Zondag 19 | Neem uitgebreid de tijd voor een lange wandeling met Laska. Henny is vandaag op pad. Ik mag mijn dochters van turnkamp halen, de ene als deelnemer de andere als begleidster. We zijn nog maar net vertrokken richting schip als er een berichtje komt van onze gasten dat ze aan boord zijn. Wij moeten nog zeker 3 uur rijden.
|
Maandag 20 | Alles rustig aan vanmorgen. Nemen de tijd om de vragen van de gasten te beantwoorden en laat op verzoek de machinekamer zien. Na het onbijt vertrekken we naar de losplek. Dat is maar een uurtje of 3 varen. De gasten bekijken Sarron en wij doen wat klusjes aan boord.
|
Dinsdag 21 | Als de buurman leeg is zijn wij aan de beurt. De kraanmachinist heeft af en toe een vuiltje in zijn oog zo lijkt het, nadat ik er een opmerking over gemaakt heb gaat het beter. De eerste vrachtwagen neemt de papieren mee. Als hij terug komt heb ik al een afgetekend connossement terug voordat goed en wel de deklast eraf is. Als we leeg zijn willen ze de kade afspoelen. Als we dan toch los liggen gaan we meteen varen. Maak ik onderweg het schip wel schoon. Ruim moet even wachten, want daar kom ik niet meer aan toe vandaag.
|
Woensdag 22 | Ik begin met het schoonmaken van het ruim. Dat is met de zwarte kolen wel wat meer werk dan met gerst of cellulose. Als het ruim schoon is gaat de stuurhut erin, bijboot ook. Zet geen ballast. Bij de brug voorzichtig kijken of het zo past. Geen probleem. Was niet helemaal zeker over de mastvoet en de zwierboommastjes, als de achterpiek vol is komt de kop iets omhoog dan past het niet, maar nu wel. Een paar uur later zijn we in Noyon. Daar moeten we morgen laden.
|
Donderdag 23 | Niet meteen blijkt nu. Er is een ander schip dat nog 200 ton bij moet hebben. Dat gebeurt eerst daarna laden wij, gaat behoorlijk snel, want kunnen al voor de middag pauze vertrekken. Daarna valt het een beetje tegen, best wel druk en regelmatig een schutting voor.
|
Vrijdag 24 | De hoop morgenavond beneden sluis Asper te komen kan ik gerust laten varen. Het loopt niet lekker en onderweg zijn er vanaf silo's een aantal vertrekkers. Onze gasten wandelen een pandje of 2. komen niet aan Pont Malin.
|
Zaterdag 25 | Volle bak af. En had gisteren nog verteld dat 6 spitsen in de sluis niet vaak voorkomt. Nu ook niet. Precies 4 spitsen en 1 canal du nord schip. Daarmee is de sluis ook vol. het in en uit varen kost al met al wel merkbaar meer tijd dan met 1 of 2 schepen. Beneden sluis Herinnes knopen we vast. Mischien is er dan morgen in Kerkhoven een plekje vrij.
|
Zondag 26 | Na 1 pand varen is het alweer gedaan voor vandaag. De zondag bediening in Vlaanderen is voor beroepsvaart mogelijk tegen extra betaling, maar dat vinden wij echt niet nodig. Om nu te gaan betalen om te mogen werken is wel wat overdreven.
|
Maandag 27 | Dat valt tegen. We kunnen pas de 3e schutting af. Dan zijn we echt aan de late kant voor een tij naar Antwerpen via de zeeschelde. Via de westerschelde zou het beter uitkomen. Besluit dus via terneuzen te varen. We krijgen daar de middensluis om daar te komen moeten we door een nieuw kanaal. Al is de term kanaal mischien wel teveel eer. Het is volgensmij hooguit 200 meter lang. Kapitein roodbaard zijn baard was waarschijnlijk langer.
|
Dinsdag 28 | Beginnen vroeg zodat we de Oosterschelde voor stroom hebben en later de keten ook.Aan de Krammer mogen we weer eens via de jachtensluis krijgen daar mensen aan boord die een dagje mee varen. Veel sluizen krijgen die vandaag niet te zien. Na de Volkerak is de volgende Lith. Daar gaan ze weer van boord. Was eigenlijk vanplan via de Lek te varen, maar de Rijn geeft behoorlijk water en dan is de Lek en de Nederrijn best zwaar. Terwijl de Maas zo mak als een lammetje is momenteel.
|
Woensdag 29 | Fris vanmorgen, zo fris dat het water blijkbaar warmer is dan de buitenlucht. Boven het water hangt een laagje mist dast best vervelend is. Uurtje later is het weg. Draaien het Maaswaal kanaal in naar Weurt. Daar vandaan de Waal in de opvaart. Het valt mee gaan harder dan verwacht, maar nog wel altijd de langzaamste. In Lobith gaan we de haven in. Daar komt de bunkerboot langs en wachten we de lossing in spijck af.
|
Donderdag 30 | Om 6 uur lossen. En het is zeker een uur varen. Vroeg op dus. Wat een vervelende plek is dat toch. Het water draait er alle kanten op. En dan ligt er altijd een gek bakje in de weg tussen de palen. Jammer, want verder is het juist wel een fijn adres. Je komt op een centrale plek leeg. Het tijdstip van lossen klopt bijna altijd. Tijdens het lossen komen ze niet met een bobcat door het ruim crossen en ook geen grijper of hydraulische kraan die alles danig op de proef stelt. Als we leeg zijn gaan we meteen af. Pikken in Lobith de auto weer op en gaan naar Maasbracht. De afvaart naar Nijmegen gaat 3 keer zo hard als de opvaart met ongeveer dehelft van het verbruik.
|
Vrijdag 31 | Daar moet ik 2 openingen in de uitlaat van de gardner maken. Voor het clinsh project moet er een paar keer seperate emissiemeeting gedaan worden. Dacht eerst dat het eind van de uitlaat opening genoeg was, maar dat had ik dan toch verkeerd begrepen. Dus nu maak ik er 2 pijpsokjes in met een dop erop. Veel werk was dat niet moet enkel 2 gaten zagen lenen bij de firma van Kessel. Daarna naar Stein voor een plekje dit weekend. Maandag hier laden voor Marquion.
|