"april 2019"
 Maart
2019
 
Mei
2019
Maandag 1
Al beginnen ze wel op een raar tijdstip en daar maken wij nu eens gebruik van om vandaag nog in Maastricht aan te kunnen komen. Een uitdrukkelijke wens van de opdracht gever. Al blijkt op de bestemming de nood helemaal niet zo hoog. Ze maken ons wel snel even leeg, maar of ze de lading echt nodig hebben. Nee, niet echt. Er staat nog een flinke voorraad in de loods. Eenmaal leeg zoeken we een plekje langs de kade. En gaan lekker vroeg naar bed.

Dinsdag 2
Je ligt hier wel leuk dicht bij de stad. Werken een beetje aan het schip en ruim. Af en toe komt er een aanbieding van een reisje langs, maar dat ketst iedere keer weer af.

Woensdag 3
Dan maar verder aan de slag aan dek het is al aardig voorjaarsweer en nu is er tijd voor. Al ligt er ook een hoop administratie werk te wachten. 's Avonds komt er een oude schoolkamaraad langszij liggen. We besluiten in de stad een restaurantje te zoeken, zijn matroos en stagiair komen ook mee. Was leuk.

Donderdag 4
Het loopt een beetje raar met deze reis. Gisteren al mee bezig geweest alleen niks meer van gehoord. Vanmorgen bericht gehad dat het niks zou worden en een half uurtje later krijg ik een verlader aan de lijn of we morgenochtend daadwerkelijk in Antwerpen zijn. Nee, mevrouw, ik kreeg net te horen dat het helemaal niet door gaat. Ja, dat was onze fout, we hebben echt een schip nodig. Zal wel eerst bevestiging moeten hebben van onze cooperatie, anders kan ik niet vertrekken. Niet veel later krijgen we die, en gaan opweg naar Antwerpen.

Vrijdag 5
Maar het blijkt zelfs in Antwerpen linker oever te zijn. Dat is een paar uur extra. Zeker nu, want alle scheepvaart moet via de Kallosluis, ook de zeevaart. De Kieldrechtsluis is voorlopig buiten bedrijf. Binnen schutten kost in totaal 4 uur. Laden 1 uur en naar buiten schutten 2 uur. Waarschijnlijk ben ik nu te laat voor een ideaal tij, maar zie wel hoe ver ik kom. Dat blijkt uiteindelijk flink mee te vallen want, het gaat knijter hard en komen nog in Merelbeke.

Zaterdag 6
De auto aan boord nemen. Hij gaat boven de rollen in het ruim. Varen de Schelde op Frankrijk in. Gisteren kwam er een scheepvaart bericht langs over schade aan sluis Marquion. De vaart is er gestremd. Bericht dat het terug open is nog niet gehad. Een mogelijke andere route is via canal St Quentin. Het blijkt niet nodig want, boven Denain komen we een hele sliert schepen tegen die voor de sperring gelegen hadden. Dus kies toch voor het canal du Nord. Dat is sneller, bovendien moeten we later via Aisne omdat, Abbecourt dicht is vanwege onderhoud.

Maandag 8
Dat was natuurlijk wel te verwachten, we komen achterop de schepen die voor de stremming gelegen hebben. Een haastige buurman die achter ons aan komt blijkt dezelfde bestemming te hebben. We laten hem maar gaan, zolang we in het canal du Nord zitten zal die aan iedere sluis weer moeten wachten.

Dinsdag 9
Daarna is ie er dan vandoor. Hij gaat zijn gang maar. Op de Aisne heb ik meermaals de sluiswachter nodig omdat de automaat het niet doet. Een zij instromer die wel eens mee wil varen komt aan boord.

Woensdag 10
Ik vertel hem dat zijn eerste sluis best een bijzondere is want, het is de dubbele sluis van Celles. Zoveel zijn er daar niet van. En meteen kleine sluizen. Blijven liggen in de vallei van Berry. Eten vanavond mee bij vrienden. Ze hebben er werk van gemaakt, we krijgen wel 5 gangen en eten veel te veel.

Donderdag 11
Niet zo handig, ben gisteravond vergeten de wekker te zetten. Alleen Frank niet, dus die komt na een half uurtje maar eens vragen. Schiet in de kleren en vertrekken. Veel roeiers in Reims. De tunnel doen we na tijd dus moeten zelf voor verlichting zorgen.

Vrijdag 12
Eerst acht af. Daarna weer op langs de Marne. Met Frank pakken we onderweg wat onderhoud werk op.

Zaterdag 13
Na Vitry het canal Marne au Rhin op. De eerste panden zijn wel wat lang maar, verderop komen ze flink korter op elkaar. En de sluizen varen hier altijd slecht in. Dat het deze keer niet vlot zou gaan was verwacht. Bij het laden hadden we de keuze uit 11 of 12 rollen mee nemen. Alleen gaat dat in stappen van 23 ton, 12 is iets te veel eigenlijk en 11 wel erg weinig gewicht. Dus er voor gekozen om er dan toch 12 mee te nemen. Het schip ligt er goed bij dus moet kunnen. De meest vervelende om in te varen is Pargny sur Soulx. Daar trekken we een half uurtje voor uit.

Zondag 14
Één pandje staat niet zo fris aan de waterstand. Het pand zelf gaat best aardig alleen de sluis in varen vraagt net zo veel geduld als in Pargny. Er zit meteen een jacht achter ons aan. Met de middag komen we aan bij de losplek. Volgens de bewaker is er verder niemand en moeten de papieren tot morgen wachten, prima hoor. Helaas vinden we geen supermakrt die zondag middag geopend is, dus nieuwe proviand zal ook tot morgen moeten wachten.

Maandag 15
Je moet hier met lossen wel goed oppassen met alles wat uitsteekt. De portiek van de kraan is best laag. Dus als eerste moeten de twee rollen achterin er uit. Dan kunnen we zo ver naar achteren dat de stuurhut achter de portiek blijft want, anders komt die klem er onder. De autokraan moet eerst een beetje naar sturboord zwenken zodat, de rol daar er uit kan. Daarbij mag ie niet te hoog vanwege de brugkraan en niet te laag vanwege een trap die naast het schip staat. Daarna moet de autokraan naar bakboord, zo ver en zo laag mogelijk. En als er dan niets langs komt varen kan ie daar blijven tot we leeg zijn. De mast voorop moet van de roef af. Rechtop kan niet vanwege de portiek en laag hangt hij over het ruim boven de rollen. Nou moest de mast er toch af als we leeg zijn vanwege de lage bruggen. Het lossen op zich gaat best snel. Het zijn maar 12 rollen. Als ook de chassis eruit zijn gaan we onder de portiek vandaan. Daar maken we het schip klaar voor bruggen van 3,50 meter. Twee sluizen achteruit en daar rond. Net de vallee soixante dix niet meer uitgekomen.

Dinsdag 16
Dat is jammer, had het afdekzeil al opgeruimd omdat het weer een mooie dag leek te worden. Alleen ik heb het opnieuw nodig omdat het gaat regenen. En dat blijft het tot we in Chalons zijn. Op zich wel goed voor Frank om te zien dat het niet altijd zo aangenaam is als gisteren. We bouwen alles weer op en maken het ruim in orde voor de ontvangst van de gerst morgen.

Woensdag 17
Al voor acht uur zijn we al aan het laden er worden verse stokbroden gehaald en genuttigd, in goed twee uur tijd hebben we 265 ton brouwgerst in. Heb in het begin te veel achterin geladen en lig een paar cm achterover. Dat is niet prettig op ondiepe kanaaltjes. Al zijn ze hier niet zo erg als verder naar het zuiden dus verneem er eigenlijk niet veel van. Varen zelfs boven de acht sluizen van Condé en doen na tijd de tunnel van Mont Billy. Al moeten we daar wel wachten op het einige vrachtschip dat we vandaag tegen komen.

Donderdag 18
Vanmorgen gaat Henny alvast richting thuisfront. Morgen is het goede vrijdag en daarna Pasen. De kinderen hebben dan vakantie. Frank heeft van de weeek veel opgestoken aan boord en maakt van de gelegenheid gebruik om mee naar Nederland te rijden. Voor mij wel een flinke overgang, vandaag moet ik alles weer alleen doen. Enige vervelende vanmorgen is dat mijn spiegels tot 3x toe opnieuw beslaan met condens. Dat maakt het invaren van de sluizen er niet gemakkelijker op. Net als op de heenweg in Gaudart etappe stop voor vandaag. Na een gezellige avond en goede maaltijd terug naar boord.

Vrijdag 19
Ondanks de feestdag bediening als een gewone werkdag. En dat is het voor mij dan ook. Voor de spotter van berry au bac blijkbaar niet, alweer ongezien langs deze basis gevaren. Het lange pand is snel afgelegd zo voorstroom. Moet weer via de Aisne varen omdat, bij de tunnel van canal Abbecourt nog een stremming is. Wel triestig dat de kade in Vailly niet meer beschikbaar is vanwege verzakking en die in Soissons net meer vanwege oprukkende appartementen. Dus weer minder vervoer over water en meer vrachtwagens op de weg.

Zaterdag 20
Mooi plekje hier. Het sluiswachtershuis van sluis Fontenoy ligt er afgelegen bij. Was gisteravond even naar de weg gelopen om te kijken hoe Henny precies terug moest komen. Daarbij kwam ik een bord tegen met een verhaal over deze plek tijdens de eerste wereldoorlog. Wat zijn we toch gelukkig dat wij een generatie zijn die zulke ellende nooit hebben meegemaakt. Dan nemen we het kleine ongemak dat Henny vanmorgen eerst naar de kaai in Vic sur Aisne moet rijden voordat de auto aan boord kan wel voor lief. Bovendien komt ze met heerlijke dingetjes terug van de bakker.

Zondag 21
Uiteraard schilderen we een paar eieren, zoeken er naar en eten ze op. Na het paasontbijt trappen we een balletje aan de wal en varen één pandje naar de volgende sluis. Daar rollen we voor het eerst dit seizoen onze tuin op de luiken uit. Na verloop van tijd is de gedachte om te gaan zwemmen zo aantrekkelijk dat het daadwerkelijk ook gebeurd. En het is niet eens zo koud, goed te doen.

Maandag 22
Aan de zuidkant canal du Nord wordt er als een zondag bediend, aan de noord kant als een normale doordeweekse dag. Dat geeft boven sluis 8 natuurlijk drukte. Al varen wij de andere kant op. Dus nergens grote opstoppingen, maar lekker lopen doet het niet. Komen niet meer uit het canal du Nord.

Dinsdag 23
Vertrek iets eerder van Marquion om op tijd bij sluis palluel te zijn. Al weet ik al dat we minstens de 2e schutting hebben. Eenmaal daar blijkt dat ik nog te vroeg ben. Een andere buurman is ook van Marquion vertrokken en is net als wij te vroeg. We schutten samen af. In Denain is er stroomstoring. Daarom gaf de sluiswachter dus geen antwoord via de marifoon. Na een minuutje of 10 is er weer stroom en kan er geschut. De rest gaat beter en varen België in.

Woensdag 24
Eenmaal aan Merelbeke meteen de Zeeschelde af. Buurman heeft op tij gewacht en vertrekt samen met ons. Onderweg komen er een hoop jachten voorbij. Ze zijn allemaal van dezelfde werf. Wel 15 stuks. Geinig zo met zjin allen op stap. Het is een internationaal gezelschap. Wij zijn iets te vroeg aan de Rupel, doen rustig aan, maar moeten toch even wachten voordat we Zennegat in kunnen. Vanwege een te lage waterstand, maar ook omdat wij de derde schutting hebben. Na ons komen er nog twee. Druk vandaag.

Donderdag 25
Het laatste stukje Leuvense vaart is voor vanmorgen. Buurman ligt al onder de kraan. Als die leeg is zijn wij aan de beurt. Af en toe moet er een moment gestopt vanwege een regenbui. Bovendien staat er een reparatie gepland waardoor er 2 uur niet gelost kan worden. Of we dan leeg komen is de vraag. Het aannemen van een volgende reis stel ik uit, want het is te riskant. Te meer omdat de lossers zeggen dat ze morgen niet komen. Dan zouden we maandag pas verder lossen. Uiteindelijk gaat de geplande reparatie niet door en komen we wel leeg.

Vrijdag 26
Vanmorgen zijn we toch gaan varen. Weten niet wat de volgende reis gaat zijn, maar alle mogelijkheden waren zuidelijker. Aangezien nu het tij richting Gent precies past maken we daar gebruik van. Onderweg proberen we een zaak te maken, alleen soms heb je van die dagen dat alles om een of andere manier stuk loopt. Uiteindelijk kort voor vijven uitsluitsel, dat reis nummer 5 wel door gaat. Geen slechte, maar flink ver leeg varen. In de Ardennen gerst halen voor wederom Herent.

Zaterdag 27
Henny en de kinderen zijn naar huis gereden voor Koningsdag, ze staan op de vrijmarkt. Ik vaar verder de schelde op. Onderweg krijg ik hulp van zus en zwager. Die hebben een paar dagen vrij genomen en varen nu mee. Aangezien het canal du Nord drie dagen dicht gaat varen wij via Canal St Quentin met de tunnel van Riqueval met zijn Toueur. Al is dat pas voor maandag. Vandaag gaan we naar Pont Malin. Tot daar is alles hoog genoeg. Bij de eerste Franse sluis is politie controle. Dat gaat echt anders dan in Nederland. Terwijl de schepen in de sluis liggen vragen ze een paar documenten. Meestal zijn dat volledig Nederlands talige. En daar maken ze hier niet veel van. Zo lang ze door vragen blijft iedereen in de sluis liggen. Een schutting gaat zo wel een beetje langer duren.

Zondag 28
Vanmorgen eerst de stuurhut in het ruim. De afdek kleedjes moeten meteen klaar gemaakt, want het regent helaas. Om negen uur springt de sluis aan, maar verder gebeurd er niets. Volgens de controle post is de sluiswachter onderweg. Ondertussen komt er een jacht aan dat recht voor de sluis vast maakt alsof wij er niet zijn. Sluiswachter maakt beide sluizen klaar en schutten op. Volgende sluis weer een sluiswachter nodig. Daarna gaat het beter. Bij de tunnel aangekomen liggen er al vijf geladen en een lege te wachten.

Maandag 29
Vanmorgen komt er nog een jacht bij, dus acht schepen is een aardige score voor de rame van vandaag. Voor de vakantiegangers ook leuker dan is er wat meer te zien. Nu we zo ver achteraan hangen hoor je de ketting niet over de schijven bij de toueur rammelen en is het stil. Al is er een buurman die de hele tunnel de motor aan heeft gehad. Zag op een filmpje dat aan de ingang door zwager is gemaakt dat het touw van een buurman naar zijn voorganger verkeerd staat. Niet handig, want zo gaat ie steeds over naar de verkeerde kant. En dus niet fijn voor ons, want wij staan buiten zijn dieseldampen te happen. Zoals gewoonlijk zijn we de enige die de stuurhut er af hebben. Na de tunnel laat iedereen ons voorbij. Varen naar Tergnier.

Dinsdag 30
Het lijkt wel of deze reis de spoorbrug van Tergnier niet eens de laagste is. We hebben royaal over. De bakker in Chauny heeft een goede klant aan ons. Daarna gaan we richting Abbecourt. Voor de tunnel mogen we niet verder. Een buurman is over een in het kanaal gedumpte auto gevaren. Nu moet de brandweer komen om te kijken of er niemand in zit en de auto er uit halen. Bijna altijd gaat het om gestolen auto's waar de tank van leeg was. Zo ook deze keer. Gelukkig lag er een baggerponton vlakbij. Twee uur later kunnen wij weer verder. De buurman niet want die is een roer kwijt en heeft schroefschade.

 Maart
2019
  
 Mei
2019