|
Vrijdag 1 | Eerst sneeuw vegen. Het is niet veel, maar wel genoeg om onderuit te gaan en aangezien hier steeds monteurs langslopen is het zaak dat ik mijn gangboorden schoon heb. In de machinekamer maakt de monteur er wel een bende van. Er moeten een heleboel sensors geplaatst, in de uitlaat wel 3 stuks, inlaat eentje, toerental en brandstof verbruik. Als in de loop van de dag blijkt dat het vandaag wel afkomt. Geeft ik dat door aan de coöperatie. Of we vanavond nog een reisje Haastrecht op kunnen halen. Dat kan, dus als de dag er voor de monteurs op zit vertrek ik richting Europoort. Dacht dat het erg laat zou worden, maar spoelen bijna naar zee. Sla bij het Breediep toch af en zijn alweer op de laadplaats.
|
Zaterdag 2 | Niet gebeld vannacht, dat had ik wel verwacht. Als ik naar het zeeschip kijk zijn de ruimen dicht en de kranen staan stil. Zal vanwege de regen zijn. Paar uur later gaat dan toch de telefoon. Schipper we lopen zo ver achter op de planning dat het voor u maandag wordt. Mooi is dat. Dan zeg ik alle sluis en brug bedieningen voor vanavond en maandagmorgen maar weer af. Een uurtje later komen ze me ophalen om naar huis te gaan.
|
Zondag 3 | Als je dan maar één dag weekend hebt voor de familiaire bezigheden is die zo voorbij, een deel van de plannen blijven liggen voor een later tijdstip. Op internaat blijkt dat één van de andere ouders ook in Rotterdam liggen en ik zo kan mee rijden. In dat geval hoeft Henny mij niet aan boord te brengen.
|
Maandag 4 | Kijk dat is een mooie tijd om aan te vangen. Eenmaal op het laad ponton is het ruim zo vol. Dat letterlijk, want neem niet eens het voorziene tonnage mee. Zoek een rustig plekje om het ruim dicht te leggen alvorens te vertrekken. Voor de vloed ben ik nog iets te vroeg dus vaar vast richting Rozenburgsluis. Via het Hartel kanaal en een stukje oude maas naar de stad. Daar loopt inmiddels wel vloed en ben dan zo aan de IJssel. Aangekomen bij de waaiersluis. Spoel ik het schip af, maar krijg dat niet af, want de sluiswachter roept al meteen bij zijn aankomst dat ik me moet klaar maken. Het is wel bijna anderhalf uur eerder gelijk water dan de astronomische voorspelling. Het gekke is dat het nu al drie dagen achtereen op hetzelfde tijdstip gelijk is. Gelukkig was de sluiswachter op tijd aanwezig.
|
Dinsdag 5 | In Haastrecht zijn problemen met de basculebrug. De afstandbediening werkt al een tijdje niet meer, maar ook ter plaatse moet er zelfs een monteur bij komen. En dat maakt de toch al erg stroeve winterbediening nog ingewikkelder. Voor dit kleine stukje van Gouda naar Hekendorp, moet ik al drie verschillende instanties bellen voor bediening. En dat ook allemaal 24 uur vooraf, terwijl je dan nog laden moet en het een uurtje of acht varen is, uiteindelijk krijgt de monteur de brug open en kunnen we naar de fabriek. Daar staat de zuiger al klaar. Zodat 's avonds het ruim alweer leeg is van de soyahullen en deze verwerkt kunnen worden.
|
Woensdag 6 | Heb er voor gekozen om via Oudewater te varen om zo de problemen rond de brug in Haastrecht te omzeilen, maar in Ouderwater is het al hetzelfde liedje. Ook hier ligt de afstandbediening eruit en moet de brug lokaal geopend met behulp van een monteur, dezelfde monteur. Als ik dan in Montfoort wel de centrale bediening bel vragen ze of ik die wel vooraf heb aangevraagd. Ja, natuurlijk heb ik dat gedaan. Daar krijg je toch een punthoofd van. Stel je voor dat je als automobilist voor ieder verkeerslicht groen moet aanvragen in de gemeente waarin het staat, uiteraard wel 24 uur van te voren anders kan men geen planning maken.
|
Donderdag 7 | Voor de verandering deze reis eens aankomen en meteen laden, zo was ik gisteravond alweer vol. Blij dat ik de wind van vandaag niet had op de gekanaliseerde Hollandse IJssel. Dat was niet te doen geweest in die gribus. De ruitenwisser maakt uren vanwege al het buiswater. Gelukkig bij vertrek de spanbanden er over getrokken. Want eenmaal onderweg kun je niet veel meer doen als je alleen vaart, je moet veel meer vooruit denken. Onderweg krijg ik telefoon van de buurman die gezien heeft dat ik de Lek af ga terwijl buurman via de Maas vaart. Er is toch geen stremming onderweg waar ik niet op gelet heb? Vraagt de buurman zich bezorgd af. Nee hoor geen zorgen, ik vaar niet de meest gerichte weg.
|
Vrijdag 8 | Nog altijd veel wind. Eenmaal in de Schelde-Rijn verbinding zijn de golven wel weg. Maar in de dokken van Antwerpen buist het brakke water toch tot achteraan toe. Best een eind varen van de Kreekrak naar sluis Wijnegem gaat meer tijd in zitten dan gedacht. Het Albert Kanaal is niet zo druk als dat het soms kan zijn. Ik vaar tot Kwaadmechelen en stap dan in de auto om naar de kinderen te gaan.
|
Zaterdag 9 | Moet alweer redelijk vroeg op pad voor een vergadering en laat een briefje op tafel achter voor de kinderen. Laska heeft eten gehad en hoeft er voor de middag niet per sé uit. Eenmaal terug thuis heeft de oudste al eten gekookt en zitten ze ongeduldig op me te wachten. In ruil daarvoor doe ik de afwas en maak de houtkachel aan.
|
Zondag 10 | Doe een uitgebreide wandeling met Laska, maak de ton met aanmaak houtjes weer vol en nu ik toch bezig ben vul ik de brandhout stelling weer met gekliefde keggen. Het begint steeds harder te regenen en T vraagt een beetje bezorgd of ik iets warms drinken wil. Dat sla ik niet af en drink gezellig een kopje thee met haar. Daarna samen wat boodschapjes halen voor oma en ook voor ons. Na het eten weer naar internaat en terug naar boord.
|
Maandag 11 | Zowaar niet één keer in de duwvaart sluis geschut. Dat mag ook in de krant. Waar ik al een beetje voor vreesde is uitgekomen de Maas heeft heel erg veel regenwater af te voeren en het stroomt er erg hard. Als het in Luik ook nog iets smaller wordt is een brug met dikke peilers in de rivier er net te veel aan. Als de stuurhut onder de brug zit, kruipt het schip niet verder meer. Langzaam laat ik hem terug zakken en zoek een plekje waar ik het af kan wachten. Balen. Volgens online debiet gegevens loopt er nu 1180m3/s
|
Dinsdag 12 | Eerste werk is waterstanden kijken. De was is er overal wel uit, maar zakken doet de Maas nog nauwelijks alleen de korte zij rivieren zijn aardig gekalmeerd. Zal nog een beetje geduld moeten hebben. 's avonds lijkt de stroming merkbaar afgenomen, maar heb geen zin meer om nu nog te beginnen. Bovendien is er sprake van staking in heel België vanaf middernacht.
|
Woensdag 13 | Vanmorgen wordt ik wakker van een passerend schip. Die zal in dit pand wel begonnen zijn denk ik, maar als er ook een tweede en een derde langskomt begin ik er ook aan. Nu kan de Gardner het wel draaien. Eenmaal boven de stad loopt het wel weer. De sluis blijkt gewoon te schutten en de volgende ook. Dat is dan weer een meevaller. Tussen sommige eilandjes en de stad van Huy is het nog wel zwaar, maar kom boven en op de losplek in Java Seilles
|
Donderdag 14 | De buurman had het er al over. Er is een goede kraanman en één die het nog niet zo goed kan. Spijtig genoeg tref ik de laatste al doet hij wel zijn best. Na afloop maak ik het ruim en schip schoon. Een volgend reisje scoren is niet gelukt. Dat had wel mogelijk geweest, maar kan nu niet alles meer aanpakken i.v.m. De aankomende vakantie.
|
Vrijdag 15 | Dan ga ik wel leeg af. Aan de luiken zijn al een tijdje wat reparaties nodig, misschien krijg ik dat volgende week geregeld. S' avonds gaat de auto aan de wal en rij ik naar de kinderen.
|
Zaterdag 16 | Na een uitgebreide wandeling met Laska samen ontbijten met de jongste. De anderen liggen nog op bed. Langs oma, boodschappen halen en spullen bij oma brengen daar een spelletje gedaan. Eindelijk de klemmende deur gerepareerd. Stoorde me daar al maanden aan.
|
Zondag 17 | Beetje in huis rommelen, wasje draaien 's avonds met de kinderen naar Utrecht voor een potje lasergamen. Daar hadden ze allemaal wel zin in. Ieder mocht iemand meenemen, zodat we nu met zeven man zijn, leuk, voor herhaling vatbaar.
|
Maandag 18 | Aan het eind van de dag komt er iemand kijken wat er precies gebeuren moet aan de luiken. Laat een wiel zien en daar is geen misverstand over. Hoog tijd voor nieuwe lagers. De kraan is druk bezet dus ze kunnen er morgen pas mee beginnen. Zelf heb ik de dynamo van de kleine generator eruit gesleuteld. Dat is een hele tour omdat er tussen de generator en het schot erg weinig ruimte is. Zo weinig dat eerst de waaier voor de luchtkoeling er af moet en dan kan de dynamo er net tussendoor.
|
Dinsdag 19 | Krijg bericht dat reparatie van de dynamo duurder is dan een nieuwe. Welkom in de wegwerp maatschappij. Bestel de nieuwe. Die er met de middag al is. Bouw alles weer in en draai proef. Mooi die laad weer op. Toch fijner als een losse lader. Dat was me geadviseerd door een buurman. Goedkoopste oplossing zei hij. Dat klopt wel, maar is een beetje gerommel als je het mij vraagt.
|
Woensdag 20 | Het laatste luik is terug aan boord met nieuwe lagers en alle gescheurde lassen opnieuw gelast. Ze rollen nu weer zo soepel dat ik de luiken echt moet vast zetten. Dat hoefde al lang niet meer, maar nu bij het wegvaren rolde het hoge luik spontaan dicht. Zoek een plekje in Panheel boven de sluis. Bij een paar buren. Sleutel de acht verstuivers uit de motor. Die moeten weer eens nagekeken door de monteur. Maak alles zo ver mogelijk klaar voor de montage.
|
Donderdag 21 | Rij vanuit hier langs Munster om onze auto te ruilen voor de bus van mijn zus. Dan gaan we daar volgende week mee op wintersport. Dat past met 6 man veel beter. Zou ook langs Schiphol om de dames op te halen, maar de man van Henny haar reisgenoot heeft een project op Schiphol. Dan is het voor mij onzin om daar extra heen te rijden dus pik ik Henny bij hen thuis op.
|
Vrijdag 22 | Eerste werk is de verstuivers bij de monteur brengen, zodat die ze volgende week kan klaar maken. Langs kantoor voor ondertekening van een aantal documenten. Dan ben ik klaar voor een week vakantie. De kinderen willen vanavond nog turnen en naar scouting, gaan daarna op pad.
|
Zaterdag 23 | tot en met 2 maart, skivakantie in Italië.
|