"augustus 2017"
 Juli
2017
 
September
2017
Dinsdag 1
Wel zomer reces zeg. De Royersluis staat open en heeft niets te doen. Ok, het is wat vroeg, maar wel tijd om naar buiten te gaan voor de vloed naar Merelbeke. Uiteindelijk komt er nog een spits bij en met zijn tweeën varen we de Schelde op. In Wallonië moeten we een uurtje wachten omdat er problemen met de bovendeuren zijn. Duikers lossen het probleem op. Nu wel te laat om vandaag door Kain en Tournai te varen.

Woensdag 2
De olieboer slaan we over. Chauny is niet zo ver. Bovendien weten we nog niet wat te doen hierna. Augustus is meestal niet zo best met werk in Frankrijk. Misschien lopen we wel leeg terug. Onze buurman knoopt vast aan de ingang van het canal du Nord en gaan alleen verder. Tenminste alleen, erg veel jachten, lijkt me nou niet de leukste route met een jacht, maar je moet wat. Overal watergebrek en waterplanten in overvloed. Hier kunnen ze nog een beetje normaal varen.

Donderdag 3
Met D lopen we een aantal panden mee over het jaagpad langs het canal du nord. Ik zie een borstel drijven. Althans dat denk ik, maar hij beweegt. Hij komt op me af zelfs. Het blijkt een zwemmende eekhoorn te zijn. Erg leuk om te zien. Die kunnen goed zwemmen trouwens. Als hij ons ziet houdt hij zich stil, maar dat helpt niet, want wij blijven kijken. Nog nooit zo lang een eekhoorn van dichtbij kunnen zien. Zo helemaal nat zie je goed dat het eigenlijk maar een klein beestje is.

Vrijdag 4
Geheel tegen verwachting in zijn we bevracht voor een volgende reis. Het is wel een eindje varen vanaf Chauny. Een rest partijtje waarvoor men iets extra wilde betalen. We hebben wel vrij weekend in Chauny. Het lossen vandaag zou wel wat krap worden en ik durfde niet te beloven dat we er met de middag zouden zijn. Niet gelukt ook trouwens.

Zaterdag 5
Beetje aan de deur en klep van de voorwoning klussen. Nu daar een gasveer op is gemaakt zou het handig zijn als daar een handvat op komt aan de binnenkant. Die maak ik er op en plak isolatie materiaal aan de binnenkant. En een paar stickers zodat de verzekering ook weer tevreden is. De voorraad etenswaar wordt aangevuld. Ze nemen meteen een parasol mee. Aardig afgeprijsd. Dat krijg je met dit weer tegen het eind van de zomer.

Zondag 6
Iedereen krijgt vandaag een buitenklus anders zitten ze de hele dag binnen op de telefoon, voor de pc of in bed. 's Avonds kijken we hoe de Nederlandse voetbaldames Europees kampioen worden.

Maandag 7
Dat ziet er veelbelovend uit de kraan komt al vroeg aanrijden en een vrachtwagen dient zich niet veel later aan. Alleen jammer dat er dan een Hydrauliekslang op de kraan kapot gaat. Voordat daar weer een nieuwe op zit zijn we wel een paar uur verder. Tijdens het wachten schuur ik een paar plekjes aan de onderbouw van de stuurhut. Eenmaal leeg volgt de standaard procedure van ruim en schip schoonmaken. Al krijg ik deze keer wel hulp. Daarna het schip op kruiphoogte brengen en alvast een stukje varen. Onderweg gaat de grote generator raar staan roken. Blijkt er gasolie langs de motor te lekken en de koellucht blaast dat tegen de koelribben van de cilinders aan en die zijn heet, dus dat geeft veel rook, maar gelukkig geen brand. Diagnose is dat het brandstoffilter spontaan gescheurd is. Dus remedie is alles schoonmaken en een nieuwe er op. Dat kon erger, maar ben er wel flauw van vandaag.

Dinsdag 8
En nu hebben we snert weer. Alles is nat geregend. Liever hadden we gisteravond naar Janville gevaren, zodat de stuurhut er weer op kon, maar ach. Als die er nu weer op staat en het blijft steeds regenen kunnen we er alsnog van genieten. Helaas dient zich een volgend probleem aan, de PC voor navigatie software in de stuurhut gaat steeds lastiger doen. En sinds zo'n systeem verplicht is geworden kunnen de autoriteiten dat ook gaan doen als het systeem niet draaien wil.

Woensdag 9
We moeten vrijdag laden dus is er genoeg tijd om vandaag in Parijs te blijven liggen. Nog maar net op pad en we vluchten voor de regen naar het overdekte winkelcentrum forum les halles. De dames vinden de kledingwinkels onweerstaanbaar. En uiteraard moeten er ook een paar schoenen aangeschaft. De mannen houden het bij een nieuwe zwembroek. Dan hebben we het daar wel gezien en zoeken een restaurantje voor het avondmaal. We sluiten af met een bezoek aan de Eiffeltoren en de Arc de Triompf.

Donderdag 10
Je ziet hier altijd van alles, Werden de kinderen gister nogal lacherig van een dronkaard met zijn broek op half zeven en zo dus in zijn blote kont door de metro liep. Vanmorgen ligt er onderweg naar de bakker een kerel in een net pak gewoon op straat een tukkie te doen.

Vrijdag 11
In St Mammes gaat de auto aan de wal en rijden ze allemaal terug naar Nederland. De kinderen hebben nog wel een week vakantie maar dan gaan ze op kamp. Dus vaar alleen even naar de laadplaats. Mijn voorganger is bijna geladen en kunnen daar op aansluiten. Het laden stopt regelmatig, waarschijnlijk op gezag van de controleur. Ik hoor er verder niets over en uiteindelijk toch de partij geladen. Als het schip weer schoon is neem ik kopvoor en vaar nog een heel stuk de Seine af.

Zaterdag 12
In principe moeten we volgende week nog lossen. Dat lijkt me nog een hele klus om daar op tijd te zijn. Druk is het in ieder geval niet op de rivier. Dus over het algemeen moeten we niet lang wachten bij de sluizen. Parijs doe ik ook zonder te stoppen. Wel even getwijfeld of ik nog een toerist zou vragen om mee te varen om zo aan de reglementen te voldoen, maar de alternat gaf daar geen ruimte voor.

Zondag 13
Vrijdagavond is er op de Oise een schip gezonken. Over de toedracht is niet veel bekend. Volgens een bericht aan de schipperij zou de scheepvaart er ter plaatse gestremd zijn. Echter we komen steeds schepen tegen die er langs gevaren zijn. Ik vaar er vanmorgen ook langs. Het ziet er altijd onwerkelijk en vooral triest uit. De bemanning is er gezond en wel van af kunnen komen.

Maandag 14
Dat is jammer, de bakker op de sluis Janville is op vakantie. Laatst een artikel gelezen over de jaarlijkse broodkrapte in augustus. Als alle Fransen en dus ook de bakkers massaal op vakantie gaan. De achterblijvers moeten soms tot wel drie dorpen verder rijden op zoek naar een verse baguette. In Parijs doen de bakkers die nog wel open zijn goede zaken met rijen mensen tot buiten op de stoep. Ook schippers gaan nu veel op vakantie kom bijna niets tegen. Henny neemt ook een vakantieganger mee naar boord.

Dinsdag 15
De feestdag Maria Hemelvaart is blijkbaar geen aanleiding om op deze dinsdag een zondagdienst te draaien. Dan varen we makkelijk het canal du nord uit, gaan via Douai, de Deule en Leie.

Woensdag 16
Van Frankrijk naar de Nederlandse grens varen in 1 dag. Het kan gewoon via de Leie route. Heel uniek is het niet alleen ik blijf het toch een beetje raar vinden.

Donderdag 17
Nu zijn de windverwachtingen opeens aardig aangezwengeld, maar met 246 ton moet dat makkelijk gaan. Bovendien is de wind meest van achteren en blijft het aardig makker dan aangekondigd. Er komt zelfs nauwelijks zout aan boord. De ontvanger wil morgenmiddag graag lossen. Dus varen we vandaag onze maximale uurtjes. Vooral ook door het ontbreken van fatsoenlijke ligplaatsen tussen de Moerdijk en sluis Empel.

Vrijdag 18
De bak waar op wij moeten volgen is ver leeg bij onze aankomst. Net even tijd om de auto aan de wal te zetten. Henny brengt onze gast op het station en gaat vanmiddag iemand ophalen van een weekje kamp. Ondertussen raak ik van mijn gerst af en ook nog aan een volgende reis. Er is wat haast bij, want maandagmorgen moet er alweer geladen in de Europoort. Net als ik wil vertrekken vaart er familie langs dus sluit ik aan. Samen varen we naar het einde van het Maxima kanaal. Daar spelen we een spelletje samen met een aantal van hun kinderen en klein kinderen. Tijdens het spel vraagt mijn nichtje aan haar vader hoe laat er morgen gevaren gaat worden. Op dat antwoord reageert zij: “Oh, lekker weer eens uitslapen met de brommende motor op de achtergrond.

Zaterdag 19
Even naar Rotterdam varen vraagt meer tijd dan je zou verwachten. Stiekem een heel aantal kilometers. In Dordrecht gooi ik de bunkers weer vol met GTL. Op zaterdagmiddag een plekje vinden in de Rotterdamse Maashaven valt niet mee. Ga maar bij een collega langszij die voorlopig toch niet meer gaat varen.

Zondag 20
De vakantie zit er op voor de kinderen. Vanavond weer naar internaat. Het aantal kinderen dit schooljaar is wederom afgenomen. Zijn we nu echt de laatste der Mohikanen?

Maandag 21
Vroeg op. Moeten van de stad nog naar de Maasvlakte varen en zijn als tweede aan de beurt. Buren moeten nog twee rollen krijgen als wij aankomen. Laat het schip maar even drijven. 21 Rollen krijgen we deze keer. Ongeveer 4 minuten per rol. En dat is inclusief koffie pauze en het verzetten van 1 rol. Vertrek meteen, wel iets te vroeg voor het tij dus vaar via Caland kanaal. Vanaf de oude Maas pas voorstroom.

Dinsdag 22
Wat een rommeltje in Terneuzen. Vanmorgen is de Oostsluis een poosje buiten bedrijf geweest. En is er voor het wegverkeer maar 1 brug beschikbaar, die natuurlijk niet te lang mag open staan. Afijn er liggen aan beide zijde meerdere schuttingen te wachten. Op zulke momenten altijd erg blij met ons kleine scheepje. Al kost het desondanks nog 2 uur voordat we eindelijk eens binnen zijn.

Woensdag 23
Kiezen voor de Schelderoute deze keer. We schutten samen met een duwbootje en bak. We passen wel tussen het duwbootje, maar niet tussen de bak. We kunnen er ook achter, maar lig liever met de kop een klein stukje er tussen, zodat die niet helemaal over scheert als die man met zijn schroef blijft draaien. Alleen is hij het daar niet zo mee eens.

Donderdag 24
En weer schutten we alleen in het canal du nord. Bij de tunnel moeten we een tijdje wachten. De buurman die achteraan komt laat ik dan maar eerst invaren. Dan is hij weg voordat wij aan de 8 zijn. Is ook zo alleen komen wij niet meer af.

Vrijdag 25
Vandaag zijn de rollen eens omgedraaid. Henny vaart verder en ik rij op en neer naar Nieuwegein voor de kinderen. Onderweg regel ik nog wat zaakjes door hier en daar langs te rijden. En moet mijn jongste dochter begeleiden bij haar verjaardagsfeestje met een aantal vriendinnen. Ze gaan boogschieten.

Zaterdag 26
En vroeg de auto weer terug aan boord zetten. Net klaar als de sluis open gaat. De bakker verkoopt deze keer niet alleen brood aan ons. We hebben tenslotte een jarige. Daarom 's avonds wat eerder vast gemaakt, zwemmen wat en spelen een spelletje.

Zondag 27
De dag begint met onweer. De sluis van Pontoise heeft er iets van mee gekregen. De sluiswachter merkt dat er geen stroom is. Even later gaan toch de deuren open. Of hij enkel de spanning er weer op heeft kunnen zetten of de nood aggregaat gestart heeft is ons niet duidelijk. Ieder uur klaart het verder op en tegen de tijd dat er weer gereden moet worden is het prachtig weer en kunnen we bijna niet uit het water komen. Wetende dat we dan uren in een warme auto moeten zitten.

Maandag 28
Pfff, een kort nachtje. En zo vroeg beginnen we niet eens vanmorgen. We komen vandaag wel op de losplek. Besluit niet in de stinkdarse te gaan liggen totdat we gaan lossen. Dat duurt hier altijd een paar dagen, dus leek ons een plekje op de rivier beter.

Dinsdag 29
Eindelijk tijd om stevig verder te werken aan de klusjes waar al weken geleden aan begonnen is. Er is nog erg weinig geschilderd deze zomer en veel tijd zullen we wel niet meer krijgen.

Woensdag 30
Tja, en dan geven ze voor vandaag weer regen op. Heel vervelend. Het roefdekje voorop durven we nog aan, maar daarna is de lucht toch te dreigend. En of we naar de losplek willen komen, ze willen vanmiddag de rollen etiketteren. Dat gebeurd zowaar vrij vlot, nadat we daar zijn gearriveerd.

Donderdag 31
Ze krijgen haast lijkt het. Vrij vlot zijn alle 21 rollen er uit gehaald. 4 schepen in 24 uur. Vrij zeldzaam hier denk ik zo. Het weer zit aardig mee en aangezien je bij het lossen van staal rollen weinig last van stof hebt zijn we alvast aan het schilderen geslagen. Dat maken we eerst even af voordat we nog een stukje gaan varen.

 Juli
2017
  
 September
2017