|
Zaterdag 1 | Feest vandaag. Ma viert haar 85ste verjaardag en geeft een etentje voor familie en vrienden. Van jong tot oud aan twee rijen lange tafels. Tussen de gerechten door is er uitgebreid de tijd om met elkaar te praten, alleen zit de jeugd daar niet op te wachten. Op een gegeven moment vliegen de papieren vliegtuigjes door de zaal. Zoveel dat een grote luchthaven er bij verbleekt. Leuk om te zien dat zelfs de oudste vrolijk mee doen.
|
Zondag 2 | 's Avonds rijden we naar het internaat, niet om de kinderen te brengen, maar de kinderen moeten spullen halen voor school morgen. Nog een extra nachtje thuis slapen vinden ze niet erg.
|
Maandag 3 | Morgen niet lossen dus blijven nog een dag hier. Er dient zich wel een passagier aan, maar geen terug reis. Dus besluit nu alvast leeg terug te gaan als we woensdag lossen, want waar wacht je op. Momenteel ligt de Franse graan markt volledig op zijn gat.
|
Dinsdag 4 | Onze gast had vanmorgen nog een afspraak en komt daarna deze kant op om dan met ons mee naar boord te rijden. Omdat het dierendag is, en een hele mooie, loop ik met Laska een extra groot rondje door het uitlaatgebied naast de snelweg. Kom daar tot de ontdekking dat het laarzenpad is opgehoogd en je nu met droge voeten aan de andere kant kunt komen. De rit naar boord duurde wel iets langer dan op een zondag.
|
Woensdag 5 | De rollen zijn er niet allemaal uit als het tijd is voor de middag pauze, maar daarna is het snel gebeurd. Zou bijna vergeten de auto mee te nemen, die nog op de kade staat. Met auto en gast gaan we weer eens door Parijs. Precies als we langs de Eiffeltoren varen gaan de twinkel lichtjes aan. De gast die net verteld heeft dat hij niet zo'n stadsmens is, moet nu bekennen dat dit allemaal toch wel erg mooi is.
|
Donderdag 6 | De vorige reis voor het eerst opgezochte bakker in Suresnes brengen we een bezoek en dan kunnen we verder de Seine af. Met een klein omweggetje de Oise op en maken alweer op tijd vast. Het voelt toch een beetje raar om een eind leeg te gaan varen zonder dat er een volgende opdracht is.
|
Vrijdag 7 | Oei, mist. Het is er de tijd van het jaar voor. Een half uurtje later is het alweer verdwenen. Dat het 's ochtends best fris is begin je wel te merken, en dan vooral vanaf morgen, want dan gaat de stuurhut er af.
|
Zaterdag 8 | Geen goede actie om de wekker een half uurtje later te zetten, nadat hij was afgegaan. Er zijn vier schuttingen langs inmiddels. En dat terwijl er gisteren na vijf uur niets meer langs is. Wel balen maar dan hadden we maar meteen uit bed moeten komen. Niet veel later zitten we al achter de eerste. Die laat ons aan de sluis eerst uitvaren. De lege, maar zwaar geballaste buurman doet goed zijn best om voor te blijven. Laat gaan denk ik, haast is er niet. Blijkt dat wij aan het Canal du Nord mee kunnen schutten met een andere voorganger.
|
Zondag 9 | Drukte op zondagmorgen aan sluis Clery. Wel drie passagiersschepen zijn van Peronnes vertrokken. Een pousseur die er gisteravond al lag maakt zich zorgen dat hij daardoor zijn beurt verliest en laat onvriendelijk weten dat hij eerst is. Ook goede morgen hoor. Bij de tunnel moeten we een half uur wachten en worden we op een passagiersschip gevraagd om een bakkie te doen. Wel leuk zo. Na de middag zou Ed ergens op het Canal du Nord aan boord komen. Zijn aankomsttijd moet hij steeds uitstellen vanwege file onderweg. Uiteindelijk komt het precies zo uit dat Henny met de kinderen vertrekt en Ed komt aanrijden.
|
Maandag 10 | Voordat de sluis op groen gaat, hijsen we de auto aan boord. In het lege ruim is plek genoeg helaas. In Auby houden we een momentje stil voor een paar verse baquetten. Ed maakt vaar uren en voelt zich al aardig zeker. Dat mag ook, het gaat hem goed af. 's Avonds aan de sluis van Harelbeke hebben we een aantal schuttingen voor. Dan proberen we morgen nog eens.
|
Dinsdag 11 | Dat gaat beter, meteen aan de beurt, helaas aan Vijve een 110 m schip voor. Dus de 2e schutting, als laatste kunnen we mee. Sla een aanbod voor een klein reisje af. Op zich is het een wel een leuke trip alleen de leegvaart is hiervandaan nog twee keer zo lang als de reis zelf. De rest van de dag horen we echter niets meer. En zonder reis houden we het in Terneuzen voor gezien.
|
Woensdag 12 | tot en met 19 oktober. Hier wachten we af op de dingen die komen gaan. Ondertussen wordt de gedwongen vrije tijd besteed aan wat reparaties en dergelijke, o.a. Kachel schoonmaken. Zowel met de reparaties en de reizen zit het niet mee. Iedere keer dat ik denk dat het nu wel gerepareerd moet zijn is er toch nog meer kapot. Wat vervolgens weer hersteld met worden. Waardoor je zo weer een paar dagen verder bent. Tot twee maal toe op een haar na bevracht en dan wordt de belading een week uitgesteld.
|
Donderdag 20 | Na de middag is het dan zo ver. We zijn bevracht. Nu konden we zelfs kiezen uit meerdere reizen. Zodra de bevestiging binnen is geef ik me op aan de sluizen in Terneuzen. Als we zo snel mogelijk door komen kunnen we nog mee. We zijn er op tijd alleen het past toch niet. Jammer jôh, 2e schutting. Het is hier een rommeltje. De Oostsluis is buiten gebruik wegens werkzaamheden. De midden sluis kan met laagwater niet gebruikt en de zee sluis is wel groot, maar heel traag. Uiteindelijk ongeveer 2,5 uur later dan verwacht op de Westerschelde. Moet wat rustig aan doen, stroming en wind staan recht tegen elkaar in en dat geeft flinke golfslag waardoor het zo stampt onder de lege boeg. De Zandvlietsluis vaart net in en geef me daar op. Een uur later in de dokken.
|
Vrijdag 21 | Zo vroeg is het behoorlijk fris. Voor het eerst dit seizoen maak ik de kachel aan. Maar hij wil niet lekker starten en moet er een paar keer naar toe, maar dan wordt het binnen behaaglijk warm. De mistdreiging zet niet door. Daar was ik een beetje bang voor, als de dag aanbreekt. Tegen de avond laten we België weer achter ons.
|
Zaterdag 22 | Wij slapen een beetje uit bunkeren en varen naar de laadplaats. Tenminste niet precies de laadplaats maar erg in de buurt. Recht voor de supermarkt. We hebben ook spullen nodig, maar die halen we maandag wel. Nu eerst naar huis.
|
Zondag 23 | Kijk, ik ben gelukkig niet de enige die niet aanwezig is op zijn eigen feestje, nou ja niet helemaal. Deze is eigenlijk alleen maar een beetje te laat. Op de terugweg rijden we langs de Beatrixsluis. Daar zijn ze al flink in de weer met de voorbereidingen voor de bouw van de 3e kolk. Als de kinderen op internaat zijn, halen we de gast af op de afgesproken plaats en rijden naar boord.
|
Maandag 24 | Nu wel boodschappen doen. En een camera opsturen. Een van de vorige gasten was zijn camera kwijt geraakt en of wij die nog gevonden hadden. Nee, helaas. Alleen gisteren bij het verschuiven van de autostoel zat er iets klem. Bleek de camera te zijn. Tijdens het wachten op belading zie ik de buurman het schip soppen. Het is er wel weer voor. Dus geïnspireerd door de buurman begin ik er ook aan. Als ik bijna klaar ben kunnen we gaan laden. Beetje onzinnig denk je misschien, maar deze kunstmest is niet zo vies en spoel je zo weg.
|
Dinsdag 25 | Een beetje krap in de tijd zitten we wel deze reis. Proberen daarom om aan het begin van de reis zo veel mogelijk de tijd te benutten die er is binnen de bediening. We nemen de route over Zuid België en die staat nou niet bekend als de snelste. Helaas blijkt dat deze ronde ook zo te zijn. Iedere sluis moet er wel even gewacht. Tot overmaat van ramp moeten we ook nog overnachten op een plek waar eigenlijk niemand dat wil. Ik had gedacht die schutten we nog wel op, maar helaas.
|
Woensdag 26 | En nu is het potdik van de mist. Het valt niet mee om tussen alle overkappingen, bruggen en leidingen boven of over het vaarwater de juiste route te vinden. Bovendien moeten we hier 2 keer een haakse knik maken om het kanaal op te draaien. Dan komt er nadien nog een brug met peiler in de midden, alleen op de radar laat die zich slecht zien. Als we onder de brug zitten zie ik iets knipperen aan de andere kant. Blijkt er een kraanponton te liggen in de opening voor de tegenvaart. Oeps, als dat andersom was geweest waren we er zo tegenaan gevaren, lekker fijn aangegeven weer.
|
Donderdag 27 | Heden is de mist minder hardnekkig. Op het moment dat we de Franse grens passeren klaart het op. Pas vlak voor de eerste Franse sluis bedenk ik me dat er nog aangifte gedaan moet worden voor de vaarweg belasting. Ik krijg er nog genoeg de tijd voor, want wij krijgen de tweede schutting. De gast is niet zo onder de indruk van dit deel van Noord Frankrijk. Daar kan ik wel inkomen, zeker als je de dag daarvoor de scheepslift van Strepy Thieu hebt gehad. Aan het eind van de middag bereiken we het Canal du Nord, daar zijn de sluizen wel erg klein.
|
Vrijdag 28 | De tunnel krijgt ook een hoge waardering. Heel bijzonder allemaal. Helaas voor de gast zit zijn week er alweer op en rijdt vanaf Moislains met Henny weer mee terug. De volgende sluis is net weer gerepareerd na een storing van een aantal uur. Er ligt uiteraard nog we het één en ander voor.
|
Zaterdag 29 | Dat is nog eens service. Tijdens het wachten bij sluis Campagne stopt er een bakker met zijn wagen recht voor de stuurhut deur. Dat moet beloond worden. De jongste komt helpen met uitzoeken. Wel jammer dat we net het ontbijt op hadden. Blij als hier het canal du nord weer achter de rug is. Het schoot weer voor geen meter op. We varen nog een mooi stukje het canal van Abbecourt op, zodat we morgen de losplek zouden kunnen bereiken.
|
Zondag 30 | De klok bij de sluis is ook terug gezet. Had stiekem een hoopje dat die om acht uur groen zou gaan, maar helaas. Die automaat is slimmer dan ik dacht. Achter ons aan zitten 4 schepen, allemaal denken ze het kanaal nog uit te varen vandaag. Dat lijkt me wel een beetje te enthousiast. De eerste laat ik voorbij als de auto er af moet om de kinderen weg te brengen. Bij de tunnel is geen tegenvaart en kan iedereen direct door. Dan zou het mogelijk zijn. Bij de vier sluizen afvarig is er wel twee maal opvaart. De laatste vaart op de valreep het kanaal nog uit. Iedereen content.
|
Maandag 31 | De brug hier bij de losplek is afgesloten voor het wegverkeer. Gisteravond stond Ed daar al voor en later Henny ook. Die hebben beide de auto daar laten staan en zijn te voet de brug over. Alleen nu staat de kraan die ons moet lossen ook aan de verkeerde kant van de brug. Een kwartiertje later is hij dan toch hier. En gaan we lossen. De kunstmest wordt hier ter plaatse opgeslagen. Dus zijn we zo leeg. Samen met Ed maken we het ruim en schip schoon, net op tijd klaar voor donker.
|