"november 2014"
 Oktober
2014
 
December
2014
Zaterdag 1
Het is nog een heel eind varen. Beetje opschieten om als het even kan vandaag nog boven sluis Menen te komen. Dat lukt gelukkig, want om nu extra geld uit te geven voor een zondag bediening is me als echte Hollander uiteraard te veel. Heel even denk ik sluis Comines ook nog te doen alleen liggen daar schepen rijen dik tot aan de overkant. Blijkt dat de Walen niet schutten op deze feestdag.

Zondag 2
Dan verwacht je met zo'n klein scheepje wel ergens in een schutting bij te passen. Niet dus! Gewoon op je beurt wachten en als laatste schip is de 7e schutting voor ons. Afvarig is het nog drukker. De eerste sluis in Frankrijk is maar half zo groot, daar zal best nog paar schuttingen voor liggen. Dat valt reuze mee. De 3e schutting. Met de korte bedieningstijden van zondag kom je zo niet ver op een dag.

Maandag 3
Vanaf hier waaieren de schepen uit en is de drukte duidelijk minder. De wind niet, blij dat we hier de stuurhut er op kunnen houden vandaag. Zonder ballast in de achterpiek was het rondgaan en achteruit varen naar de laadplaats niet goed gekomen. Nu hebben we nog een beetje achteruit. Veeg het ruim wat beter aan en vraag aan de silo baas wat zijn plannen zijn. Morgen als vierde aan de beurt.

Dinsdag 4
De controleur komt de papieren zelfs aan boord brengen. En we kunnen op pad. Gaan weer via de Leie, zou leuk zijn als het wat minder druk is. Buurman is niet zo handig gaan liggen op de middelste palen. Dacht dat alleen jachten zoiets deden.

Woensdag 5
Kijk steeds tevergeefs op het beeldscherm van de computer. Hij is al een paar dagen stuk, maar ben ik er al zo aan gewend dat daar allerlei info op te zien is dat je er automatisch naar kijkt. Het is vervelend, maar het is niet zo dat we nu opeens niet meer veilig kunnen varen. Terwijl het volgende maand wel verplicht is zo'n kaart systeem. OK het is handig, maar zonder gaat ook prima. Het moet niet gekker worden met die regeldrang.

Donderdag 6
Mist. Eerst valt het best mee, maar met het aanbreken van de dag zakt het helemaal dicht. Zo erg dat de bruggen op kanaal Gent Terneuzen niet draaien. Daardoor is het vrij rustig met scheepvaart. Menig schip heeft een opening nodig. Als we de Westerschelde op draaien klaart het op. Daar is het ook erg rustig. Alle sluizen in Antwerpen liggen er uit, staking.

Vrijdag 7
Valt iedere keer tegen wat een eind is dat naar Helmond. En dan moet je de stad ook nog helemaal rond varen. Beetje jammer, had natuurlijk ook via de andere kant kunnen varen, maar met die stakingen in België leek me dat geen goed idee.

Zaterdag 8
AAArgh, sta je net onder de douche komt er bijna geen water meer uit de kraan. Vroeger was de gasfles altijd leeg, net als je je haren ingesopt had. Dus weer afgedroogd en de Hydrofoor eens nagekeken. Want een smerig ding van binnen en daar loopt dan je drinkwater door. Er zat roest en vuil tussen de klepjes. Nu ik toch vies ben vervang ik een lekkende gasolie slang. Daarna heerlijk douchen.

Zondag 9
Voor lange duur is het niet. De rubber kleppen van de hydrofoor sluiten niet goed meer, de plunjer lekt en krijgt het systeem niet meer op druk. Nu moet ik vals spelen en zet de druk iets lager. Het is echter wel tijd om nieuwe onderdelen te bestellen.

Maandag 10
Lig al open en klaar om te lossen. Blijkt uit analyse van het monster dat het vochtgehalte van de tarwekern te hoog is. Dus nog even niet lossen en weer terug een ander plekje zoeken. Waarschijnlijk puur een centen kwestie. Het heeft i.i.g.. niets te maken met lekkage.

Dinsdag 11
Vandaag doen we het eens andersom, ik heb een afspraak op kantoor en blijft Henny aan boord om het schip te lossen. Vanmiddag zou dat moeten gebeuren onder toeziend oog van een onafhankelijk controleur.

Woensdag 12
Alleen kwam daar ook weer wat tussen en lossen we vanmorgen pas. Er moet vaak gestopt op aanwijzing van de controleur, uiteindelijk komen we wel leeg.

Donderdag 13
Nemen al een reis aan om volgende week te laden in Stein naar Vitry. Nu eerst een paar dagen liggen en tijd om wat zaakjes te regelen.

Vrijdag 14
Wel jammer dat we 's avonds nog moeten gaan varen omdat vanavond de week vol is op het havengeld en om nu nog een nieuwe week te kopen is een beetje zonde. De sluiswachter die ook de havenbriefjes maakt, zegt dat ze zo nou niet kijken. Tja, leuk om te weten alleen zijn we nu al vertrokken.

Zaterdag 15
Varen naar Panheel daar hebben we afgesproken met een fotograaf die foto's van D komt maken. De foto's moeten komen in een studieboekje voor basis school kinderen.

Zondag 16
Déjà vue, nu lekt de grote generator gasolie. Precies dezelfde slang die lek is. Haal hem vast los, zodat ik morgen een nieuwe kan gaan halen. Ben er langzamerhand wel flauw van.

Maandag 17
Nu we er toch zijn. Dat verhaal gaat vanmorgen wel 3 keer op. Zo gaat de hele ochtend er mee heen. Dan ben ik niet voor niets heen en weer gereden. Na de middag naar de eerste leden vergadering van Binnenvaart Logistiek Nederland.

Dinsdag 18
Of we dinsdag al kunnen laden. Die vraag kwam gisteren langs. Dat kan, maar moet er vanmorgen alle zeilen bij zetten. Bunkeren, bilge, lekke leiding vervangen en auto aan boord zetten. Het zit niet mee en zijn wat te laat op de laadplaats. Daar loopt de planning ook wat uit en kan er nog naar de supermarkt gegaan. Als we geladen zijn varen we nog naar Maastricht en vinden het dan wel mooi geweest.

Woensdag 19
Na lang dubben besloten via Antwerpen te gaan. De minst avontuurlijke route, maar om het leed te verzachten sturen de sluiswachters van het Albert kanaal ons nergens via de duurtlangvaartsluis.

Reactie van
Rene
Hallo Westropa bewoners,
Wilde jullie prettige feestdagen toewensen en een goed 2015. Bedankt voor het lees en kijkplezier in het afgelopen jaar.
Rene

Donderdag 20
Nou ja zeg, zo de Royersluis in. Daar durf je niet op te rekenen. Zo zijn we iets te vroeg voor de vloed op de Schelde. We gaan wel meteen door, de stroom komt wel achterop. Mist dreigde heel de morgen maar zet gelukkig niet door. Al horen we van buren dat het verderop wel knap mistig was. Ook in Duffel. Wauw, In Asper zijn eindelijk palen in de muur gemaakt. Die zijn echt reuze handig.

Vrijdag 21
Niet alleen in Asper, ook Oudenaarde en Kerkhove zit nu vastmakerij in de muur. Waar zo'n stremming al niet goed voor is. Jammer genoeg hebben de Waalse broeders niet meegedaan. Sterker nog. De paal op de sluismuur bij het bedieningsgebouw is al een jaar buiten gebruik. Dat is nog steeds zo. Bovendien mag er aan stuurboord helemaal niet vast gemaakt worden. En moeten wij nu vastmaken achter een 80 meter die zijn schroef niet af wil zetten omdat er achter niet vast gemaakt kan worden. Heerlijk zulke toestanden. Frankrijk heeft de naam van slecht vaarwegenonderhoud, Wallonië kan er ook wat van.

Zaterdag 22
Flink druk dat canal du Nord deze ronde. Bijna een half jaar geleden de laatste keer canal du Nord. Zo lang had ik nou ook weer niet gedacht.

Zondag 23
De drukte neemt langzaam af. Niet zo verwonderlijk de laatste beladingen zijn nog van vrijdag. De middag pauze valt zo dat we door kunnen varen. Toch doen we dat niet. Eerst de auto van boord, zodat er naar internaat gereden kan worden.

Maandag 24
Precies bij Abbecourt twee tegenliggers en er volgen er meer. Een sluis of wat verder heb ik blijkbaar niet zo'n helder momentje. Eerst druk ik op de verkeerde knop van de afstandbediening. Als ik dan de depanneur bel geef ik ook nog een verkeerd sluisnummer door. Van schaamte de spookafvaart zelf maar afgeschut.

Dinsdag 25
Volgens de geruchten varen er momenteel 11 schepen met baggerspecie naar Maizy. Daar komen dan de schepen met graan e.d. nog bij. Zal niet de snelste ronde zijn deze keer. Wel genoeg gespreksstof zo onder elkaar. Daar is deze reis toch al geen gebrek aan, want Bart de stagiair vaart mee naar Vitry. Vanavond visite van Franse vrienden, goed om je Frans op te halen.

Woensdag 26
Best lastig dat in het donker varen met enkel twee schijnwerpers op de boeg. Een paar sluizen verder is het dag. Komen langs Reims. Herkenbaar terrein voor Bart. Boven de stad ligt een spits te koop. Deze ziet er zo strak uit, alsof hij pas vorig jaar van de helling kwam. De Cotre.

Donderdag 27
De lege baggerbuurman laat ik eerst de tunnel in en mag er zowaar meteen achteraan van de tunnelwachter. Even later als mijn lege voorganger de tunnel uit is krijg ik het een moment benauwd. Vanuit de tunnel lijkt het of een tegenligger vanaf de andere kant de tunnel in vaart. Vreemd, want normaal zou de tunnelwachter het verkeer moeten regelen. Het valt mee, het blijkt een tweede tegenligger die nu bij de tunnel aan komt. Ik dacht dat de al wachtende vertrok, nadat mijn lege voorganger de tunnel uitgevaren was.

Vrijdag 28
De laatste loodjes deze reis. Het vaart hier erg prettig, loopt een stuk beter. Er naast ook, Bart loopt het laatste pandje en neemt Laska mee. 's Middags neem ik eens de tijd om wat klusjes weg te werken. En steken het kacheltje voorop aan. Het is gevoelig kouder geworden.

Zaterdag 29
Lekker lui beginnen aan de dag. Bart gaat verse stokbroodjes halen. Buurman komt langszij als we net aan tafel zitten. Drinken samen een bakkie. Nu eindelijk de Hydrofoor eens aanpakken. Als je de pomp van binnen ziet is dat een vieze bende. Niet te geloven dat daar nog zulk schoon water uit kan komen. Nieuwe rubber kleppen en een zuiger doen wonderen. Dat is me lekker douchen na afloop. Eindelijk weer een ferme straal.

Zondag 30
Bart zou met de trein naar Chalons gaan en zo met een buurman mee varen naar Vitry, maar buurman is een uur later in Chalons en de trein gaat om de twee uur. In dat geval brengen we hem even met de auto. Buurman ligt in de sluis, maar is niet aan boord. Draaiende motor, hond op de stuurstoel. Op zich niet zo raar, hij is vast naar de bakker. Zullen we gewoon weg varen met zijn schip. Staat hij vast raar te kijken, maar Bart vindt dat we dat niet kunnen maken.

 Oktober
2014
  
 December
2014