"april 2014"
 Maart
2014
 
Mei
2014
Dinsdag 1
Deze reis weer via canal St Quentin. Aan bassin ronde kom ik nog even vast te zitten met een tegenligger. Het blijkt de eerste van de rame. En er volgen er nog 6. Allemaal op het stukje tot Cambrai. En dat is net het slechtst. Al is het laatste pand voor de stad onlangs wel opgeruimd. Geweldig is het nog steeds niet. De volgende lichting zijn het er maar drie.

Woensdag 2
Alweer verrast door de vertrek tijd van de rame. Blijkt dat die nu tijdens de canal du nord stremming pas om elf uur vertrekt. We zijn met 6 deze ronde. Wij hangen als derde. Dan hoor je het gerammel van de ketting niet. Af en toe een piep of knars van de houten geleide balk waar een schip tegen aan komt dat de rust verstoord. Langzaam glijdt het konvooi voort.

Donderdag 3
Weer eens wat anders, op pad voor de coöperatie en gaan langs bij mannen in pak. Ondertussen is Rick de stagiair met de trein naar boord gereisd om Henny te helpen. Die varen dan een stukje verder. 's Avonds eten we met zijn allen samen, maar daarna vertrekt Henny alvast naar Nieuwegein.

Vrijdag 4
D heeft namelijk al vroeg weer een controle afspraak in het ziekenhuis in Utrecht. In Pont l'Eveque liggen nu al de eerste schepen te wachten voor de opening van het canal du Nord, pas voorzien over 10 dagen. Onderweg kopen we een vaatje smeerolie en wat benzine. Als het vaatje langzaam leeg loopt laten we ook wat drinkwater in de watertank lopen gelukkig niet andersom, want dan heb je een zooitje.

Zaterdag 5
Oef kort nachtje, want het was wel gezellig gisteravond met de buren. Alleen zijn die nog eerder vertrokken. Dus zullen een sterke bak koffie goed kunnen gebruiken. Andere buren komen achterop en babbelen honderd uit over de marifoon. Al vroeg draaien we de Seine op. Daar gaat het een stuk prettiger als de vorige reis. Met flink minder hard draaien ligt de gemiddelde snelheid 2 x zo hoog. Net voor de stad Parijs maken we vast voor vanavond.

Zondag 6
Wel grappig zo vroeg door de stad varen. Weer anders. Het water is strak er vaart nog niets, hier en daar gaan balkon deuren open door mensen in pyjama. Schoonmakers zijn al druk in de weer om de rondvaart boten in orde te krijgen voor straks. Menig jogger is met zijn rondje bezig. En varen deze keer weer eens via bras de Monnaie. Om het van de andere kant te bekijken.

Maandag 7
Ondanks 2e beurt worden we al vroeg gevraagd om naar de hal te varen. De rollen worden één voor één op het wagentje gezet dat de rollen naar binnen brengt. Enkel nog het stuwhout opruimen moet nog met de hand gebeuren. Vertrekken alvast richting Montargis, maar blijven vandaag in Melun.

Dinsdag 8
Eerst langs de bakker en dan pas vertrekken. Onderweg wordt vast het een en ander plat gelegd. Om straks het canal du Loing in te kunnen. Voor de stuurhut maken we een moment vast naast de voormalige schippersbeurs in St Mammes. Ondanks drukte vaart het lekker weg en komen nog een heel eind voorbij Souppes sur loing.

Woensdag 9
De laatste twee sluizen liggen in het canal de Briare. Dat klinkt gelijk een stuk verder weg. We zouden best vanmiddag kunnen laden, maar er zijn nog een paar schepen voor. Die hebben weer een andere of geen controleur voor de lading nodig. Dat en het mooie kantje is een goede gelegenheid om de witte boeiing achterom eens aan te pakken.

Donderdag 10
Voor de middag snel nog een keer in de primer, dat is hartstikke snel droog. Na de middag is het onze beurt om te laden. Dat gaat prima. De sluiswachter bij de eerste sluis komt helaas flink te laat. En als hij er dan is komt ie erachter dat ie zijn sleutels is vergeten. En dan denk je; Dan zal ie vanavond wel niet zo nauw kijken om het een beetje goed te maken. Niet dus om 5 minuten voor tijd liggen we al vast.

Vrijdag 11
De waterstand in dit kanaal pandje is niet geweldig. Volgens de sluiswachter komt dat door een kapotte stuw in de loing, het riviertje dat langs het kanaal stroomt. Er is een stuwklep naar beneden gevallen. En zou, als men het aanpakt, in een halve dag gerepareerd kunnen worden. Aldus de sluiswachter. Probleem is alleen dat de bewuste stuw geen eigendom is van VNF, maar van de gemeente. En die zijn nu al 6 maanden naar elkaar aan het wijzen wie voor de reparatie kosten moet opdraaien. En tot die tijd zitten wij met de armoe.

Zaterdag 12
En door die fratsen zijn we gisteren niet uit het kanaal gekomen. Nu hebben ze hier zaterdag ook zondagsdienst. Dus in het weekend pas om 9 uur beginnen, met als gevolg vandaag niet beneden Parijs, morgen niet aan Janville. Afijn. Voor de Pasen niet in Lieshout. Dan kunnen we net zo goed kalm aan doen ook. Dat hebben de buren ook al gedaan. Die liggen op ons te wachten aan de eerste sluis op de Seine. Champagne is trouwens vanmorgen ook nog even kapot geweest. Gelukkig blijven wij vandaag van storingen verlost.

Zondag 13
De alternat in Parijs treffen we niet best, als het licht groen springt liggen we zeker met zeven schepen voorstroom te houden. Nog even inhouden moeten ook de lopers doen voor de color run. Die is hier momenteel langs de oevers uitgezet. Niet alleen de deelnemers krijgen een kleurtje mee.

Maandag 14
Ben er even een dagje tussenuit voor andere werkzaamheden. Onderweg in de auto. Let daarbij boven gemiddeld op vrachtwagens. Zowel op de heen en de terug weg zie ik een auto met eenzelfde soort kist op de oplegger, van dezelfde firma. Zal toch niet dezelfde kist zijn?

Dinsdag 15
Tja het kanaal du Nord is wel weer open sinds gisteren. En hoewel er aan deze kant nu geen schuttingen meer voor liggen zit het wel barstens vol schepen en gaan die elkaar vanaf vandaag ook tegenkomen. Om ons een hoop ergernis te besparen, varen wij nog wel een rondje over St Quentin.

Woensdag 16
We gaan er waarschijnlijk niet sneller mee zijn, want voor de middag rame komen we net te laat. Het dynamo lampje van de start batterijen gaat niet uit. Blijkt dat de V-snaar het opgegeven heeft. De buurman kent een adresje in St Quentin. Stap op de fiets en rij er naar toe. Nee, helaas hij heeft hem niet, maar kent wel een ander adres waar het misschien wel gaat lukken. Daar aangekomen is het net 5 over 12. Kan wel vragen of ze me daar aan kunnen helpen. Ja, waarschijnlijk wel, maar nu is het middag pauze, om half twee kijk ik wel even. Nou dat dacht ik niet en fiets terug naar boord. Bestel ze wel Nederland. Dan kan Henny ze morgen mooi mee nemen als ze de kinderen gaat ophalen.

Donderdag 17
De druk is blijkbaar van de ketel. We vertrekken drie kwartier later als vorige ronde, maar toch zijn we deze keer met 4 schepen achter de rame. In de tunnel zoekt de kop steeds de verkeerde kant op. Heel vervelend. Iedereen heeft daar last van deze keer. Om de zoveel tijd hoor je ergens een motor starten. Rick rijdt meteen mee om de paasdagen thuis te zijn. Dat is wel even anders na al die dagen met zijn drieën aan boord. En nu de dag met de meeste sluizen ben ik alleen. Er zouden palen moeten staan. Ik zie ze echter niet en gooi een haak achter het damwand. Zo blijft 'ie ook wel liggen. 's avonds met de lamp van de autokraan boven de auto ontdekken we toch nog een paal in het hoge gras. Daar gaat dan alsnog een touwtje op. Dan hoef ik morgen niet meer met de zwierboom aan de wal om de haak los te maken.

Vrijdag 18
De buren hebben de sluis dubbel rood, prettig begin van de dag. Mooi even tijd om de door Henny meegebrachte V-riemen er om te gooien. Eigenlijk maar een paar minuten werk, maar gisteravond had ik er geen zin meer in. De mobiele sluiswachter heeft de storing verholpen en is meteen daarna weer gevlogen. Een moment dacht ik dat hij opnieuw nodig was, alleen de beneden deuren zijn hier zo afgesteld. Als je denkt; Nu moet ik iemand gaan bellen. Gaan ze dan toch open.

Zaterdag 19
M, onze dochter werkt aan haar verslag, ze heeft het over scheepspapieren: Het certificaat van onderzoek ook wel SI, is een certificaat waar beoordelingen in staan van het schip, zoals: brandblussers, reddingsvesten, dikte van de huid van het schip, ankerlier, touwen, kopschroef en 4 waterdichte schotten. En dan heb je nog een certificaat nodig om op de Rijn te varen. Voor je schip heb je nog een heleboel andere certificaten nodig zoals; keuring van brandblussers, keuring van reddingsvesten, keuring voor staalkabels en touwen, keuring voor apparaten in de stuurhut, zoals: radar, bochtaanwijzer en AIS. De AIS is een apparaat dat zegt waar je bent, maar ook waar andere schepen zijn. Keuring van de tachograaf. De tachograaf is een apparaat die meet hoelang de motor aan staat. Keuringen voor het alleen varen met dit schip in Nederland, België en Frankrijk, Keuring voor het sturen van het schip, keuring voor luchtruimte voor het bedienen van de marifoon, keuring voor de toeter. Vergunning voor het schip om goederen te vervoeren. Het vaartijdenboek, dat is een boek waar je moet invullen hoe laat je vertrekt en waar, hoe laat je stopt en waar. Wie er aan boord is en hoelang die heeft geslapen. Tjonge, Als je dat allemaal zo leest is het wel wat doorgeslagen in de binnenvaart met de regelgeving.

Zondag 20
Wie gaat er nu op eerste paasdag idioot vroeg varen? Wij, omdat het tij nu eenmaal zo uitkomt op de Westerschelde. Druk is het in ieder geval niet, maar toch neemt het schutten enorm veel tijd in beslag. Ik vraag maar eens aan de sluiswachter of dat ze misschien eieren aan het zoeken zijn?. Nee, maar wel een storing. Gelukkig slaagt de sluiswachter er wel zelf in om de boel weer aan de gang te krijgen. De oostenwind is fors en de spetters komen tot aan de stuurhut. Terug op zoet water mag Rick het zout er af spoelen. Ondertussen worden hier eieren geschilderd, verstopt, gevonden en gegeten. Bij gebrek aan ligplaats tussen Moerdijk en Engelen varen we vanavond wat later door. Om toch samen met de buren te eten varen we het laatste stuk gekoppeld. Breed genoeg hier.

Maandag 21
Beetje raar, op een feestdag begint sluis Engelen een uur later dan de zuid-Willemsvaart. Terwijl door de week Engelen een uur eerder begint. Om 10 uur is het dus al best druk voor de sluis. Eenmaal Veghel voorbij varen we enkel met de buren verder. Jammer genoeg kunnen we niet helemaal naar de losplek varen en stranden we om vijf uur in Beek en donk. Franse toestanden hier. Het schip kan niet tegen de kant komen en moeten een plankje leggen om aan de wal te kunnen.

Dinsdag 22
Tja de motor is goed en wel warm en dan is de plaats van bestemming bereikt. Er liggen nog een aantal schepen om te lossen na het lange paasweekend. Stagiair Rick wordt terug aan boord gebracht. De buren komen als laatste leeg vandaag.

Woensdag 23
We hadden 50% kans op uitslapen. Maar om 6 uur wordt er toch op de deur geklopt. We lagen al onder de kraan alleen was nog niet duidelijk of de mensen eerst in Helmond een schip gingen lossen. En dan zijn we er al vroeg vanaf. Maar wat nu, leeg terug, hier even afwachten. Een lijntje uitgegooid om leeg terug te gaan om een reisje spijck op te halen staat de hele dag uit. Maar tegen het sluiten van de markt horen we dat het niks wordt.

Donderdag 24
En zo gaat dat ook vandaag met van alles en nog wat. De mogelijke laadplaatsen lopen zeer uiteen. Dus alvast een stukje te varen is niet echt een goed idee. De kans dat het precies de verkeerde kant op gaat is aannemelijk. Dan beginnen we eens aan de boeiing voor en achter, want die zijn verre van netjes.

Vrijdag 25
Dat is waar ook. Het stikt hier van de muggen. (en andere plaaggeesten)

Zaterdag 26
De dames gaan naar Nieuwegein om daar Koningsdag te vieren. De heren werken gestaag verder.

Zondag 27
Voor de kinderen is het eerst een teleurstelling. De losliggende stammen zijn opgeruimd. Maar de boomhut is er nog wel en in het vogelhuisje zit een nestje met jongen.

Maandag 28
Dat zul je net zien, wil je vroeg beginnen om bij te plekken is alles nog drijfnat van de dauw. Op zich wel fijn dat onderhoud in het voorjaar, alleen kun je niet zo efficiënt werken als zomerdag.

Dinsdag 29
En net als je denkt, ze zullen deze keer niet langskomen. Staat er ééntje naast het schip. Van armoe zoeken we een ander plekje. Omdat er wel een reisje aan zit te komen varen we al vast een stuk richting hoofdstad. Achteraf niet eens zo erg dat we zijn weggestuurd. Iets anders als waterproofen hadden we toch niet kunnen doen.

Woensdag 30
Wat is er aan de hand op het moment, lig je nog geen 12 uur in Gorinchem en er zijn al twee schepen (weg)jagers langs geweest. Of we wel weten dat je hier maximaal 7 x 24h mag liggen. Hebben die gasten niks nuttigs te doen?

 Maart
2014
  
 Mei
2014