"februari 2009"
 Januari
2009
 
Maart
2009
Zondag 1
Een slome zondag morgen begonnen, dan krijgen we de gang te pakken en doen een paar spelletjes en gaan naar Austerlitz en wandelen daar nog 1,5 uur door het bos. Hij is ijzig koud, als er een open plek is lopen we express een stukje om en gaan door het bos, zo hebben we minder last van de snijdende wind. 's Avonds volle bak bij oma. Na het eten brengen we M op het internaat. Daarna beginnen we weer aan de terug reis naar boord. Alles loopt voorspoedig tot op de périphérique, daar opeens vol in de ankers en staan we een half uur in de file en dat om één uur 's nachts. Er zigzaggen veel scooters en motorfietsen langs, de één nog brutaler als de andere. En er passeren veel zwaailichten. Even later rijden we langs een aantal gehavende auto's. Waarvan er 1 onderste boven ligt. Als we aan boord zijn begint het te sneeuwen. Dat hebben we toch nog goed getroffen.

Maandag 2
Nu is alles wit, er ligt een centimeter of 5. Daar hebben de vracht auto's die de buurman moeten laden blijkbaar last van, wat het duurt erg lang voordat ze terug zijn. De buurman komt dan ook niet vol vandaag.

Dinsdag 3
Om acht uur krijgt de buurman de laatste vrachtauto. Dan zijn wij aan de beurt. Stukje verhuisd en met bevroren touwen vast gemaakt. Een uur later komt onze eerste auto met 27 ton koolzaad. Als hij hem leeg kiepert gaat het schip wat af zodat er een deel in het gangboord komt i.p.v. in het ruim, dus gaan scheppen als ik de schep even weg zet om een bezem te gaan halen rolt de schep over de koolzaad korreltjes overboord. Tegen beter weten in nog geprobeerd te dreggen, zonder resultaat natuurlijk. Gelukkig heb ik nog een stuk schep liggen, alleen daarvan ontbreekt de steel. Tussen de auto's door tijd genoeg om naar de brico te gaan om een nieuwe steel. Die er aan gezet en we zijn weer voorzien. Bij de 4e auto heb ik hem alweer nodig. We komen niet meer vol vandaag, er is een auto uitgevallen, want die had zijn rem verbrand. Er kwam rook vanuit de wielkast en het stonk behoorlijk, de chauffeur vraagt of ik een emmertje water heb. Nou de Seine heeft water genoeg, dus daar wat uit geputst. En dat gooit hij zo over de remtrommel. PANG, en toen was ie gescheurd.

Woensdag 4
Om 11 uur zijn we dan eindelijk vol. Tenminste ik krijg niet meer, voor een halve auto willen ze niet nog een keer rijden. Dat begrijp ik wel, maar ik had 280 ton besteld en die heb ik nog niet. We gaan toch maar varen, want de tijd begint nu te dringen. Dachten we eerst tijd zat te hebben om in Spyck te komen, nu is het alweer krap. Dus daarom in 1 ruk door naar Pontoise.

Donderdag 5
Niet druk, we schutten alleen op in Boran weet de sluiswachter te melden de we in Esserent kalm aan moeten doen omdat de Brandweer daar naar een "cadavre" zoekt. Als we ter plaatse komen zien we een grote collectie zwaailichten en een blauw zeiltje liggen met duidelijk iets eronder. Ik stel me maar gerust met de gedachte dat de persoon in kwestie, vrijwillig uit het leven is gestapt. Dit zijn dan van die momenten dat je je realiseert hoe fragiele we zijn en dat niet alles vanzelfsprekend is. 's Avonds half acht beneden Janville de auto aan de wal. Henny rijdt weg en ik ga even bij buren aan de andere kant van de sluis op visite.

Vrijdag 6
Volle schutting in de grote en een volle schutting in de kleine sluis, de bakker is er blij mee. En wij met de bakker. Ik loop vandaag wel 2 pousseurs voorbij op het canal du Nord. En aan Clery zit ik alweer achter de derde. Wie beweerde er nu ook alweer dat wij niet voorruit gingen? Tien voor zeven vast aan sluis elf. Henny is pas laat terug met de kinderen.

Zaterdag 7
Klein wereldje vanmorgen. Het valt niet mee om op tijd het gaatje in de muur te vinden om het schip in de sluis te prikken. Pas boven Moislains klaart het wat op en vertrekt er een pousseur die een poosje van mijn heklicht gebruik wil maken. Niet veel later komt de zon er echt door, maar dan gaan wij de tunnel in voor 5 km. Henny maakt de voorwoning (zo klinkt het nog heel wat ) klaar voor de logees die binnenkort komen. En ik zit als een paar dagen te knoeien met een computer probleem. Dankzij de FAQ op het web kan ik het probleem verhelpen. Maar nu is er weer een ander probleem, telkens als we aangewezen zijn op een 2G verbinding van SFR kan ik bepaalde sites niet bezoeken, en daarbij die van ons en die van de ELV. Dus dan kan de positie niet verwerken en geen weeklijst maken ( voor de ELV leden). Gelukkig hebben we vanaf Douai weer 3G en werkt alles weer zoals het hoort. Maar daar betaal ik geen 50 ¤ in de maand voor.

Zondag 8
Om 9 uur begonnen, we zijn alleen en dat blijft zo vandaag. Boven sluis komen is de hele lengte van de kade bezet en beneden de sluis nog 1 lengte voor ons vrij, daar maken we vast. Het is nog vroeg, we rijden naar het internaat. Ik pak nog een gaaf concert mee van de band Staind. Henny gaat op verjaardag visite en op de terugweg rijdt de stagair van de Picaro mee, want die zijn getroffen door de crisis en liggen al een tijdje leeg. Dus ook in de winter krijgen we een spitsen hopper mee. Henny en Rens pikken mij weer op in Tilburg en rijden meteen verder. Uit de reactie van mijn passagiers blijkt dat het volume van het genoten concert ook invloed heeft op het tempo dat ik rijd.

Maandag 9
Blueegh, ik word een half uur voordat de wekker af zal lopen wakker van een buurman die een GM heeft die overduidelijk niet voldoet aan de binnenkort van kracht wordende geluidseisen. Ik besluit ook maar te vertrekken. Op de leie helpt de regen van gisteren onze snelheid te verhogen. Beneden de sluis van Vijve ga ik slapen en vaart Rens naar Merelbeke. Gezien het weerbericht voor morgen gaan we weer een keer over Antwerpen. Vier uur aan Merelbeke, dat is een uur na LW in merelbeke, aan hoogland krijgen we voorstroom. Aan de steiger van Steendorp vastgemaakt.

Dinsdag 10
De Royersluis gaat net voordat we er zijn dicht naar de binnenkant. En gaan we ons geluk beproeven aan de kruisschans. Dat gaat goed de sluis staat klaar en alleen naar binnen. Bij de Lillobrug gebruik gemaakt van de waterkraan en de diverse afval containers. Dan begint het toch te waaien! De ruitenwissers maken overuren vandaag. Rens vaart de jachtensluis van de Volkerak ik en maakt zijn eerste kilometers in het donker op de radar. In Lekkerkerk overnacht.

Woensdag 11
Vloed tot aan het klaphek, in korte tijd komen we drie bekenden tegen. In de loop van de dag komt er steeds meer stroom op de Rijn, er is dan ook een halve meter was. Rens maakt veel vaaruren en doet het prima. Vandaag weer eens op tijd vast in pannerden.

Donderdag 12
Uitgebreid de tijd om te ontbijten, als we op de afgesproken tijd in Spyck komen moet onze voorbuurman nog beginnen met lossen. Om 14:15 uur begonnen met lossen en om half 5 zijn we leeg. We zijn meteen vertrokken. Rens veegt het ruim, maar omdat de zon ondergaat kan hij dat niet afmaken. We varen via Tiel en 's avonds met Rens de Gardner olie ververst, gas en smeerolie filters vervangen. Rubber schroefas afdichtingen gesmeerd, accuwater bij gevuld. En kunnen we op de werk lijst van het VTL "voert algemene onderhouds werkzaamheden uit" nu ook afvinken.

Vrijdag 13
Henny stapt in Tiel van boord, en Janarie vaart met Rens verder. Om elf uur in Vreeswijk. Rens veegt het ruim en spoelt het schip af en Janarie maakt nog 2 rekeningen. Henny brengt T naar Groningen. Ze gaat niet mee op vankantie. Ik ga nog even bij S langs in het ziekenhuis, want die is geopereerd aan een blinde darm ontsteking. Dan snel terug naar boord. M en D van internaat gehaald, en de tickets bij het reisburo gehaald. Ook nog een reisverzekering met wintersport dekking afgesloten. Janarie haalt spullen voor onderweg. Ik doe nog wat zaken op de P.C. morgen gaan we rijden.

Zaterdag 14
Kwart voor zes rijden we weg, en brengen eerst Rens naar de Picaro. We blijven daar ontbijten en om 7:45 uur rijden we weer verder. Na een hele dag rijden draaiden we om 18:00 uur de sleutel van ons huisje om.

Zondag 15
Janarie legt de sneeuwkettingen om de autobanden, om in het dorpje een eindje bovenons te komen. Daar is het allemaal om te doen, skiliften en pistes. We huren ski spullen en Janarie koopt skipassen. De kinderen kunnen morgen pas beginnen met lessen. We oefenen wat met de kinderen op de lage pistes, M heeft aan het eind van de dag een beetje door hoe ze moet remmen. Maar bij D wil het nog niet erg lukken.

Maandag 16
De les begint om 09:00 uur, dus we moeten vroeg op. Janarie en ik gaan als de kinderen onder de pannen zijn, zelf maar eens een wat groter gebied verkennen. Steeds als ik er ook weer ben dan vertrekt Janarie weer. Mijn spieren laten het afweten en ik val voortdurend. We zijn dan ook te laat terug bij de kinderen. Na een pauze gaan we ons weer afbeulen op de kortste sleeplift van dit dorp. Om half 3 wil D echt niet meer, en ik ga lekker met hem op het terras zitten. M blijft tot 17:00 uur omhoog gaan. Ze lust er wel pap van. Daarna gaan we nog even sleeën.

Dinsdag 17
Als we de kinderen naar les gebracht hebben kruipen wij weer in de stoeltjes lift omhoog, mijn spieren protesteren zo verschrikkelijk hard dat ik weer terug wil. Ik besluit foto's te nemen van de kinderen en doe het rustig aan. Janarie daarentegen gaat met mijn broer en zijn gezin op stap. Dat zijn doorgewinterde ervaren en goede skiërs. Ik besluit met twee kindjes naar boven te gaan met de stoeltjes lift. Maar D gaat bij elke bocht op zijn gat zitten. Dus misschien toch wat te optimistisch geweest. De rest van de dag op de kleinste piste gebleven.

Woensdag 18
Het verbaast ons als M met de klas en leraar in de stoeltjeslift gaan om aan de andere kant van de berg te lessen. Vandaag de film camera mee genomen en daar maar een paar opnames gemaakt. Als we de kinderen om 11 uur van de les halen nemen we ze mee naar de andere kant. D begint een beetje in de gaten te krijgen hoe je moet remmen. Tot 14:00 aan de andere kant geweest en de rest van de dag weer op de kleine piste gestaan. 's Avonds was er een show van free style schans springers, we hebben heel veel salto's gezien en een paar valpartijen.

Donderdag 19
Janarie gaat vandaag alleen op pad om zoveel mogelijk van het hele gebied te kunnen zien. Ik ga alleen op mijn eigen tempo naar beneden, en dat bevalt goed. 's Middags met de kinderen toch weer ophoog en laat D dit keer achter me aan skiën, dat gaat heel goed. Janarie zie ik om 4 uur weer die heel erg moe is maar zeer voldaan.

Vrijdag 20
Als de kinderen klaar zijn, mogen we met het vodje papier bij bureau de toerisme een ski paspoort en medaille ophalen. D en M zijn zo trots als een pauw. En zijn ook vandaag niet te stoppen met skiën, ze gaan door tot de liften sluiten.

Zaterdag 21
Om 10 uur verlaten we ons tijdelijke onderkomen in de sneeuw, om lekker lang in de auto terug naar Nederland te rijden.

Zondag 22
We halen T op uit Groningen, die heeft daar een heerlijke tijd gehad. Vervolgens door naar een verjaardag in Lemmer. En 's avonds weer terug naar boord.

Maandag 23
Kinderen naar school, en Henny gaat weer even langs de garage, de auto radio doet het niet. Blijkt niet tegen de kou te kunnen? Er wordt een nieuwe besteld. Verder wat info over de gevaren uren, die zijn leuk om te vergelijken met de picaro "logboek 23-02-2009". In 2008 hebben wij 24 reizen gedaan en 6664 ton vervoerd. 13297 kilometer geladen afgelegd en ook nog 5077 kilometer leeg gevaren en deden daar 654 uur over. De geladen kilometers vergden 2156 motor uren. Bij ons kwam de slechtste reis precies overeen met die van de picaro. Maar Hij was wel gezellig en denken er nog graag een terug, dat is ook wat waard.

Reactie van
Picaro
Inderdaad. Op een zondagmiddag in februari gewoon het Canal du Rhône à Sète dichtleggen en een kampvuur aanleggen… onbetaalbaar!

Dinsdag 24
Tot en met 15 maart leeg en op werk wachten. Ze kunnen elk moment bellen dat we aan de reis zijn. We zullen zien.

Reactie van
piet cevat
Hennie en Janarie,
Wij willen jullie nog even bedanken voor de ontvangst afgelopen vrijdag en de rondleiding op jullie schip, wij vonden het fantastisch. Hopen julie weer te ontmoeten op de beurs in Gorkum. Groetjes, Piet en Anne Cevat

 Januari
2009
  
 Maart
2009