|
Donderdag 1 | Net na de middag berichten de buren dat het tijd is om die kant op te komen. Dat komt inderdaad goed uit zo. Een minuut of 10 na aankomst kunnen we onder de pijp, laden gaat snel. Haal papieren en vertrekken, onderweg maken we het schip schoon. Op de valreep door de laatste sluis boven Parijs geschut. Had bedacht dat het leuk zou zijn om in Parijs te blijven liggen vanavond, maar we mogen toch niet de wal op vanwege de avondklok. Dus besluiten we vanavond door de stad te varen. Door de avondklok is er niet veel loos op straat. Op het water trouwens ook niet. Zou normaal gesproken fors anders zijn zo aan de vooravond van een paasweekend. De bateaux mouche zouden af en aan varen, ieder restaurant zou voldoende klandizie hebben, maar nu is alles anders.
|
Vrijdag 2 | Wat een eind is dat iedere keer weer van net beneden de stad naar de Oise. Je bent de hele dag aan het slingeren, maar hemelsbreed maak je niet veel kilometers. Dat is de eerste paar uur op de Oise net zo. Deze goede vrijdag stoppen we in Creil en spelen een potje Catan.
|
Zaterdag 3 | Er ligt ook een ander schip voor de sluis. Die heb ik helemaal niet gehoord gisteravond. Deze gaat veel sneller, dus laat hem eerst uitvaren. Volgende sluis is ie al weg voordat we daar aan komen. In Janville schieten we iets te ver naar voren en komt het anker onder de sluisdeur. Gelukkig gaat het schip net voldoende achteruit voordat er meer ellende van komt. Voor het canal du Nord ligt nog een andere spits waar we mee kunnen schutten. Er zijn wat problemen met de bediening op afstand van de sluis, het neemt wat meer tijd in beslag.
|
Zondag 4 | Pasen in Lanquevoisin. Een rustige omgeving voor een vrije dag. Beginnen de dag met een uitgebreide paasbrunch, maken een wandeling en merken dat het serieus fris is, zeker als de zon zich een poosje niet laat zien. Terug binnen zoeken we verstopte paaseitjes en spelen een paar potjes Catan en Carcassonne.
|
Maandag 5 | Tijd om de verwarming aan te maken, nog geen 5 graden vanmorgen, bovendien een straf windje. In de Somme pandjes komen we een lege buurman tegen die niet te benijden is met dit weer. Binnen lekker aan het werk bij de warme klanken van de zwaarste lijst op studio Brussel. De hele dag rouwe gitaren en gruntende zangers. Dappere keuze van de zender manager, het zal niet iedereen kunnen bekoren en daarom wel een paar luisteraars wegjagen.
|
Dinsdag 6 | Gister verder gekomen dan verwacht. Dat kwam dan vooral doordat het noordelijk deel van het canal du Nord de 2e paasdag geen zondagdienst draaide, maar als een gewone doordeweekse dag. Na de laatste sluisjes canal du Nord gaan we richting Schelde. Verlaten Frankrijk en varen door de lang gestremde stad Tournai. Vooral werkzaamheden aan de Pont des trous geweest als ik het zo bekijk.
|
Woensdag 7 | Voor de zekerheid een uurtje vroeger vertrokken. Je weet nooit wat er op doet en het zou zonde zijn als het tij verloopt terwijl wij er nog niet zijn. Zoals meestal blijkt dat er nu royaal marge is genomen. Daarom doen we rustig aan, maar gaan wel meteen door. Eerste stukje tegenstroom, daarna eb tot in de Rupel. Nog maar een paar kilometer in de Rupel komt de vloed achterop. Bij de spoorbrug van Boom zie ik aan de peilschaal dat het water best laag staat. Aan Rumst roep ik eens aan de sluiswachter voor de huidige drempel diepte. Momenteel 1,60 m. Dat gaat niet meer lukken voor sluitingstijd.
|
Donderdag 8 | Vroeg op om bij de sluis te zijn als bediening aanvangt. Dan zou er nog voldoende drempel diepte moeten zijn. Het is wel al een paar uur geleden hoogwater geweest. We liggen met drie schepen te wachten, ik heb de 2e schutting. Omdat het afgaand water is kan je het schip makkelijk gaande houden, sluis komt steeds leeg om dus gaat best vlot. Blijf in Boortmeerbeek afwachten, want het is maar de vraag of wij deze week nog aan de beurt komen.
|
Vrijdag 9 | t/m zondag 11 april. Er komt bevestiging dat wij in ieder geval deze week niet meer kunnen lossen. Dan rijden we alvast op huis aan voor een weekendje thuis met de kinderen. Het interieur van de auto krijgt een grondige schoonmaak. De buitenkant kom ik niet meer aan toe, bovendien is het best koud. Ben de enige als ik zondag morgen met mijn dochter klaar sta bij de motorclub voor een toer tochtje. Er komt namelijk niemand anders opdagen. We besluiten dan zelf maar een alternatief tochtje te rijden. Bij terugkomst belonen we onszelf op een warme chocolademelk.
|
Maandag 12 | We hebben geen bericht meer gehad dat wij maandag morgen vroeg moeten lossen, maar volgens de buren is de rest allemaal leeg geraakt. Daarom vroeg van Boortmeerbeek vertrokken. Bij aankomst op de losplek staan ze inderdaad te wachten. Na een aantal regenbui stops zijn we dan 's middags leeg. Blijf maar liggen want in Mechelen is er een brug in stremming tot morgenavond.
|
Dinsdag 13 | In de buikdenning is één plank van het proefstuk composiet nu zo rot geworden dat het zo zacht is dat het mee buigt. Besluit het er tussen uit te zagen en te repareren met reserve stukken azobé. Mis de cirkel zaag die thuis ligt. Laat het even zo en misschien dat die binnenkort weer aan boord kan zijn. Maak het schip schoon en vertrek daarna alvast richting Mechelen. Ben nog maar net onderweg of ik kom de schepen al tegen. De bewuste brug is al een paar uur eerder gaan draaien. Zennegat is voorlopig de eind bestemming. Nog geen idee wat de volgende reis gaat zijn.
|
Woensdag 14 | t/m vrijdag 16 april. Met de van huis mee gebrachte cirkelzaag maak ik de buikdenning verder pas. Nu gaat dat mooi recht in de lengte richting van de plank, dat lukt met de hand niet. Maak het ruim daarna goed schoon en vrijdag vertrekken we richting 's gravendeel. We kunnen woensdag avond in Rotterdam laden voor Compiegne, ouderwets met 7 spitsen uit een zeeschip.
|
Zaterdag 17 | t/m woensdag 21 april. Weekend thuis. Help O met de reparatie van zijn sleutel project. Een V8 motor met koelwater lekkage. Met zijn tweeën viel het eigenlijk wel mee. Verder maak ik een mooie motor rit met de club uit Nieuwegein. Rondom de Reeuwijkse plassen en Woerdense verlaat. Dat zijn wel de momenten om te beseffen hoe mooi Nederland eigenlijk is. Help O mee een kast schilderen in zijn nieuwe appartement, gaan een paar keer bij Oma langs en varen naar Rotterdam. Leuk zo 7 spitsen naast elkaar.
|
Donderdag 22 | De buren hadden vannacht de laadbeurt aan hun broek. Wij zijn mooi in de ochtend uren aan de beurt, als laatste van dezelfde ladingsoort. Wij maken ook het ruim leeg. Krijg niet helemaal mijn partij, er is niet meer. Eenmaal geladen komen we weer langszij de hele rij. Uiteraard al breed uitgemeten op verschillende social media. Een commentaar was de zeven dwergen Dat is wel humor waar ik van genieten kan. De hele groep vertrekt tegelijkertijd als het vloedje begint te lopen. Na de oude Maas en Kil allemaal richting de Volkerak sluis. Maak daar de afweging of de route langs de Westerschelde loopt of via Antwerpen. De alleen varende collega's gaan zeker via Antwerpen. Kom tot de conclusie dat het ons daarlangs ook beter past.
|
Vrijdag 23 | Aan de ene Van Cauwelaert sluis die in bedrijf is dient zich natuurlijk veel vaart aan zo tegen het eind van de eb. Met 13 schepen schutten we naar buiten. De meeste draaien naar boven toe. Bij Melle treffen de mannen die voorop varen een 80 meter die stuurloos is. Tot geluk van die buren is het pas over een half uurtje hoog water en zijn er nu schepen voldoende om hem uit zijn benarde positie te bevrijden. Eenmaal in het kanaal scharrelt de man op zijn eigen kopschroefje achteruit naar de sluis. Dat had allemaal heel anders kunnen uitpakken als het een uurtje later voorgevallen was. Je moet er niet te veel over nadenken.
|
Zaterdag 24 | De schepen beginnen nu wel wat van elkaar uit te waaieren. Wel allemaal via de Schelde verder richting Frankrijk. De ene maakt 's avonds wat vroeger vast, de ander blijft s'ochtends juist liever wat langer liggen omdat het uit bed komen een ware strijd is.
|
Zondag 25 | Van Valenciennes varen we een eindje het canal du Nord in. Aan de eerste sluis is het even wachten daarna hobbelt het wel achter elkaar aan. Komen niet meer boven de 7 vanavond.
|
Maandag 26 | Een van de buren die een sluisje voor zat had heden morgen lege start accu's. Een uurtje laden met de 220V lader was voldoende om de motor aan de gang te slingeren. Waarschijnlijk de dynamo op de hoofdmotor die ermee gestopt is. We schutten samen verder op. Snel het canal du Nord touwtje opgezocht, want hadden tot nu toe de luxe alleen te schutten. Ondanks dat het niet wild is met werk komt er vandaag wel de vraag waar onze voorkeur naar uitgaat. Maar volgens mij zijn wij de allerlaatste van de rij dus ik kijk wel wat er over schiet, maar als daar dan ook de voorkeur naar uit gaat kan er alvast bevracht. Blijkbaar niet het geval, want hoor er niets meer over terug.
|
Dinsdag 27 | Een prachtige dag waarop we het canal du Nord achter ons laten en verruilen voor de Oise en niet veel later voor de wal varen op de losplek. Er is bij ons taart gebakken ter ere van mijn verjaardag en die van de koning, dus tegen de avond als bijna de hele ploeg weer compleet is kan er bij ons een stukje gegeten worden. Uiteraard wel buiten op de luiken met voldoende onderlinge afstand van elkaar.
|
Woensdag 28 | De dag wordt voorzichtig gestart ook bij het lossen, want de kraan kan er voor de middag niet zijn. Of dat nu is omdat die eerst elders nog een schip moest lossen of dat die in reparatie was is onduidelijk. Voor ons maakt dat ook niets uit eigenlijk, het resultaat hier blijft hetzelfde. Na de middag lossen ze 2,5 spits. Nera heeft het hier wel naar haar zin, regelmatig gaat er iemand een stukje met haar lopen. Een rondje grindgat of een eind langs de Oise.
|
Donderdag 29 | Na de middag kunnen wij lossen. Daarna begint de grote schoonmaak, eerst het ruim. Net voor donker alles schoon. Het was al niet zo vroeg meer eer we leeg waren.
|
Vrijdag 30 | Even wennen na een paar dagen zonder wekker. Vroeg op, het plan is om naar Berry au Bac te varen vandaag. Vanaf Venette gaat de pomp aan om de achter piek vol te maken. Dan kan de stuurhut blijven staan tot Double Celles, de dubbele sluis waar we van de Aisne het kanaal in schutten. Voor die tijd pakken we alvast de rest van de dingen er af die te hoog zijn voor de 3,50 meter kruiplijn. Daarna gaan we cabrio verder. Langs Vailly sur Aisne en naar Berry au Bac
|