"april 2012"
 Maart
2012
 
Mei
2012
Zondag 1
De kinderen spelen buiten, het is duidelijk lente, veel fietsers en skaters over de handelskade. Een paar er van kennen we. En de meeste grappen voor vandaag ook. S' middags visite af leggen en 's avonds paasviering op internaat.

Maandag 2
Ik mag weer eens af reizen naar Rotterdam voor een vergadering. Vandaag op de agenda, de organisatievorm van een nieuwe overkoepelende branchevereniging. Het ziet er goed uit. Wat er ook goed uit ziet is een aantal gemiste oproepen van ons samenwerkingsverband. Of we vanavond in Amsterdam kunnen zijn. Dat kan als we meteen vertrekken als ik terug aan boord ben. Ik breng Henny al vast op de hoogte, maar dat bleek niet nodig. Omdat ik even onbereikbaar was hebben ze zaken met haar gedaan. Eenmaal in Amsterdam zoeken we een plekje voor de nacht. Nog geen half uur liggen we op bed. Schipper kunt u naar weegtoren 3 komen. Weer een half uur later ligt er 250 ton palmpitschroot in het ruim.

Dinsdag 3
De bruggen in Amsterdam hebben van 7 tot 9 spits uur sluiting. Volgens mij zijn dat al 2 uur sluiting en niet alleen voor spitsen, dus nog vervelender. Desondanks is het een mooie route. We varen langs Schiphol, Aalsmeer en Alphen aan de rijn. In Gouda gaan we de IJssel op. Voor de Waaiersluis die daar ligt is zelfs een spits al 15 meter te lang. Door het getij aan de beneden zijde van de sluis kunnen we in theorie toch 4 keer per etmaal naar binnen als het gelijk water is. Op de losplaats is voorlopig geen plaats voor ons. Ze lossen nu een schip met hetzelfde product als wij in hebben. Morgen komt er nog een met een ander product dat ze hard nodig hebben. Het lossen gaat niet zo heel hard. Zodoende zijn wij pas na de pasen aan de beurt. We mogen tot die tijd in het dorp Haastrecht blijven liggen. Een lief plaatsje met een oude dorpskern. Naast het schip staat een schotelontvangst wegnemende reuzen beuk. Hij staat daar dan ook al 320 jaar te groeien. Onvoorstelbaar wat die boom allemaal al heeft voorbij zien komen.

Reactie van
aant elzinga
jullie mogen best vaker weekend houden in haastrecht. is mooi gezicht een geladen schip voor de wal.
er komen best veel schepen langs maar de meeste varen direct door.

Reactie van
Janarie
Wij vonden het ook leuk om daar een paar dagen door te brengen. Dus als de gelegenheid zich nog eens voor doet zullen we best even blijven hangen.

Woensdag 4
T is welkom op de locale school en loopt daar dus de komende paar dagen mee. S' Middags heeft ze meteen een vriendinnetje die wel komen spelen. Volgens de juf is het alsof ze hier al weken op school is. De mensen waar we voor de deur liggen groeten ons hartelijk en zijn nieuwsgierig naar onze manier van werken en wonen op het water. Een van de buren is Citroën fan. Hij heeft een mooie Hy bus en een ami.

Reactie van
aant elzinga
juf Anita ?

Reactie van
Henny
Nee, juf Gerda. Van groep 1,2.

Donderdag 5
De plaatselijke markt is wel heel erg overzichtelijk. We slaan er allerlei lekkernijen voor de paasdagen in. Die we eerst aan boord in de koelkast brengen. Alvorens op de fiets het dorp te verkennen. Het is echt nummertje trekken wie er na schooltijd bij T op de boot kan spelen.

Vrijdag 6
Na het nuttigen van een paasontbijt lopen we met zijn allen het dorp in. De kinderen kopen wat lekkers bij de chocolaterie, vervolgens brengen we een uitgebreid bezoek aan het museumgemaal de hoge boezem achter Haastrecht. Waar we een mooie rondleiding krijgen van een bevlogen vrijwilliger die heel boeiend kan vertellen. 'www.gemaalhaastrecht.nl' Zo leren we het verschil tussen gerief en pest bosjes. De kano verhuur is dicht. Terwijl het volgens openingstijden eigenlijk geopend zou moeten zijn. Uitgezonderd slecht weer. Daar verschillen we dan van mening. Het is fris, maar zeker geen slecht weer. Het huis waar de 319 jaar oude beuk in de tuin staat blijkt een museum. Museum bisdom van Vliet. Dat is van een eeuwen oude regenten familie. Waarbij de laatste kinderloze bewoonster Paulina le Fevre de Montigny Bisdom van Vliet het huis bij testament bestemt tot Museum. Het gehele interieur staat er vandaag de dag nog bij zoals zij het in 1923 achter liet. Dat wekt wel de interesse, helaas is het pas volgende week weer geopend.

Zaterdag 7
Een dagje paaspop meepikken.

Zondag 8
Natuurlijk moeten er vanmorgen eieren geschilderd. Het versieren vergt meer tijd als het op eten. Als het bezoek is gearriveerd gaan we naar Gouda. Waar het op eerste paasdag wel een beetje een dooie boel is. Desondanks wel een mooie oude binnenstad met singels en de ooit langste sluis van de wereld. Een bezoekje aan het kaas museum mag niet ontbreken vandaag. Te meer omdat straks als paasdiner een kaasfondue met 11 man bij ons aan boord gepland staat. Er gaan veel makke schapen in een hok, dus dat gaat prima.

Maandag 9
Een bezoek aan de keukenhof gaat niet door, M heeft gisteren waarschijnlijk een koudje gevat en is nu niet kiplekker. De spelletjes worden afgewisseld met een korte bedlig sessie. Een bezoekje aan de plaatselijke speeltuin is dan ook van korte duur.

Dinsdag 10
De paasvakantie is alweer achter de rug. T gaat ook vandaag in Haastrecht naar school. M en D zijn op internaat. Wij ruimen op, doen administratie en vullen de voorraad proviand aan. Het gaat er dan toch nog van komen. We varen de laatste 3 kilometer naar de losplek, morgen wil men een begin maken met lossen.

Woensdag 11
Er gebeurd hier van alles bij de samenwerking in Haastrecht. De opslag capaciteit wordt uitgebreid, daarom zijn er verschillende bouwvakkers aan het werk. Lopen heen en weer naar hun bouwcontainer. Veel silovrachtwagens komen goederen leveren. Aan de voorkant zit een welkoop winkel voor particulieren die komen voor diervoeders of tuinartikelen. Men zorgt hier goed voor ons. We krijgen een sleutel van het hek voor als we 's avonds van het terrein af willen en worden voorzien van landstroom. Echter lossen is er nog niet van gekomen.

Reactie van
Erik
Wij komen op donderdag 14 april voorbij, terwijl jullie nog liggen te lossen. Dat ging niet hard zo te zien.
Leuk om een anders schip uit Vreeswijk tegen te komen.

Grt,
Erik & Jannette Schumacher, van de \"[urlhttp://web.me.com/eschumacher/Homepage Janna/Homepage Janna.html]Janna[/url]\"

Donderdag 12
Omdat we nu zo dichtbij Vreeswijk liggen gaat T voor het eerst een halve week logeren op het internaat. Ze verheugt zich er al zo lang op dat het eigenlijk alleen maar tegen kan vallen. Aan boord is het nu doodstil. Het enige dat je hoort is de palmpitschroot dat door de zuigpijp omhoog gaat. Ja, men is vanmorgen gaan lossen. En dat is best lastig omdat de lading er nu al zo lang in zit loopt het niet lekker naar de zuigmond toe, maar rechtop blijft staan. 's Middags is de helft eruit en houd men het voor gezien, morgen verder.

Vrijdag 13
Vanmorgen is het zo druk met vrachtauto's dat er drie tegelijk aan het lossen zijn, waarbij de pijp waar wij mee gelost moeten worden bezet is. Ze blijven maar komen tegen de middag krijg ik te horen dat er onvoldoende ruimte in de silo is om ons leeg te maken en dat het dus maandag zal worden. Ik heb nog geen volgende reis genomen, dus erg is het niet.

Zaterdag 14
Ik moet het ijzer smeden als het heet is moet Henny gedacht hebben. We gaan de stad in voor inkopen. D heeft een verjaardagsfeestje van een klasgenoot, 's middags werken we samen met andere ouders wat oude bankjes op het speelterrein van het internaat weg. Sommige zijn zo rot dat één trap voldoende is om ze te doen afbreken. Een andere moest met vereende krachten uit de grond gelicht. Eigenlijk ging dat zo goed dat het inspiratie gaf om meteen wat andere dingen aan te pakken. Zo was er een struik of zelfs bijna boom in de stuurhut van het speelschip gegroeid. Dat kan natuurlijk niet, met behulp van een trekhaak moest die uiteindelijk zijn meerdere erkennen. De rollerskate baan bleek veel groter als sommigen dachten. Als je bladeren jaren laat liggen breidt de tuin zich vanzelf uit. Één hoek maken we vrij van overwoekeringen en dan houden we het voor gezien. Met de conclusie dat er eens een klussen dag moet georganiseerd.

Zondag 15
Het huis met de enorme beuk in de tuin weet u het nog? Dat museum zou vandaag voor het eerst dit jaar open zijn. Nooit gedacht dat we er nog zouden liggen. Daar willen we nu wel eens binnen kijken. We zijn niet de enige. We moeten zelfs even buiten wachten. Max 50 bezoekers. Het is museum weekend en dat brengt mensen op de been. Een aantal vrijwilligers geeft uitleg over de collectie. Waar ook de wandkleden gordijnen, tapijten bij horen. Enorme porseleinen serviezen, Duits, Chinees. Grote kroonluchters met wel twintig of meer kaarsen zorgden voor de verlichting. Een gerestaureerde muziekdoos, avondjurken japonnen en pakken. Heel veel schilderijen. Een grote geldkist, een verzameling munten, collectie boeken. Maar wat de kinderen het allermooist vonden was een kijkdoos. Niet zo maar ééntje. Een hele luxe zwarte doos. Door drie glaasjes kijk je erin. Vergroot glazen zijn het. De toch al niet zo kleine doos lijkt zo nog groter. Op de achterwand zie je een tekening van Brussel waar de ramen en lantaarns zijn uitgesneden, zodat het net lijkt of de lichtjes branden.

Maandag 16
Nu zijn we echt bijna door onze voorraad drinkwater heen. Geen probleem we mogen vanuit de fabriek een slangetje leggen om de voorraad op peil te brengen. Tegelijkertijd wordt in de fabriek de voorraad palmschroot op peil gebracht. Ruim leeg, watertank vol. We vertrekken naar Nieuwegein. De brugwachter in Oudewater komt even navragen of we beroepsvaart zijn, tijdens spertijd mag hij wel voor beroepsvaart een opening maken. En zo geschied. De volgende brug is op afstand bediend. Er steken aan weerskanten dikke glijbalken uit. Ik vraag me af of 5,45m hier nog wel gaat passen. Wat volgens de gegevens wel zou moeten. In iedergeval is 5,09m plus wrijfhouten geen probleem. De wachtende mensen voor de brug staan wat verwonderd te kijken. In Montfoort is de draaibrug flink breder, helaas ligt die wel weer in een bochtje. Zo houden we het spannend. Sinds de laatste keer dat wij hierlangs voeren zijn er wel een aantal vaste bruggen bij gebouwd. En een grote jachthaven. In IJsselstein is er niets meer te zien van het veevoerfabriekje wat daar stond. Druk doende met bouwen van huizen en appartementen lans de IJssel. De brugwachter helpt ons om acht uur nog door de bruggen. De laatste twee in Nieuwegein worden weer vanuit de Beatrixsluis bediend. Niet gedacht vandaag helemaal in Vreeswijk te komen.

Dinsdag 17
t/m 19. De kinderen hebben alle drie een bouwpakket van een scheepje gekregen deze winter. Die moeten echter nog wel in elkaar geknutseld. Leuk werkje hoor, er gaat alleen zoveel tijd in zitten.

Vrijdag 20
Fietsen repareren, band plakken en een schommel maken.

Zaterdag 21
Henny is vandaag de hort op. Met de kinderen fiets ik naar het centrum voor twee verjaardags cadeautjes. Terug via de speeltuin in het park en jeugdland. Een soort bouwspeeltuin waar ze houten hutten kunnen maken. Wel uitkijken voor spijkers.

Zondag 22
Een gezellig verjaardagsfeest in een groot huis, een gecombineerd feest zelfs, van twee jarigen. Alle kinderen spelen boven, af en toe komt er iemand naar beneden om wat lekkers te halen. Op een gegeven moment komt D beneden en zegt tegen een ander jongetje die al wat langer beneden is: "Niet naar de meiden gaan hoor, want ze lokken je en doen dan een total make over met je".

Maandag 23
Nog steeds geen werk, dus dan denk je ongestoord te kunnen vergaderen. Wat dat betreft is het een vruchtbare vergadering. Er is opeens nogal haast geboden bij de reis. Henny gaat alvast op pad en pikt me onderweg op. Ik denk precies op tijd in Amsterdam te zijn. Maar ik zie op de AIS het zeeschip niet in de haven liggen waar wij uit moeten laden. Even iets serieuzer zoeken. Hij blijkt in de Westhaven te liggen. En eigenlijk staat dat ook op de charter die ik had gekregen, alleen niet zo goed gelezen. Nogal suf van mij. Met gezwinde spoed verplaatsen wij ons naar de Westhaven. In tussentijd maken we ook nog gebruik van de bunkerboot, want dat was dringend nodig. Dan is er een kwartiertje tijd om te eten om daarna onder de pijp te moeten laden. Dat is zo gebeurd, omdat het morgen ochtend in Amsterdam weer zo'n geklier is met de spits en de bruggen varen we vanavond de stad nog door.

Dinsdag 24
Fris vanmorgen in de stuurhut. Buiten is het grijs en kil, de rest ligt nog op bed, niet echt gezellig zo. Als het ene na het andere vliegtuig over je heen raast komen ze wel uit bed. Het einde van de startbaan loopt bijna door tot aan de ringvaart. Jammer genoeg zien we niet veel van de vliegtuigen Ze zijn in een mum van tijd boven de wolken. Dit is de staande mast route. Hier zijn geen vaste bruggen. Ze kunnen allemaal open. Een transport met een hoog stuk constructie varen we voorbij, omdat die echt alle bruggen een opening nodig heeft. Vooral spoorbruggen gaan niet zo vaak open. De fiets en voetgangers brug in Hekendorp staat meestal open, maar van de week ging hij dicht terwijl er een andere spits onder zat. En nu t.n.b. gestremd is. Gelukkig heeft men geregeld dat wij toch naar de losplek kunnen varen door de brug met de hand voor ons te openen. De sluiswachter van de waaiersluis komt ons het goede nieuws vertellen. Er is uitgebreid tijd voor een praatje. Veel pleziervaart is er niet en wij moeten wachten op gelijk water.

Woensdag 25
Vanmorgen meteen begonnen met lossen in Haastrecht. Deze week nog geen vakantie voor de kinderen in Haastrecht. Zo kan T vandaag gewoon naar school. 's Middags komt er een vriendinnetje spelen en flip de beer komt logeren. Wat Flip de beer allemaal mee heeft gemaakt bij T aan boord kun je lezen op onze 'www.westropa.nl/prive/flipdebeer.html' prive pagina.

Donderdag 26
Voorlopig even de laatste dag school voor T. Als ze uit is zijn de lossers ook net het ruim uit. Snel de auto er in en vertrekken. We mogen meteen nog een reisje ophalen. Deze keer gaan we achteruit de inmiddels weer gerepareerde fiets en voetgangersbrug door. Een klein stukje verderop kunnen we in een boezem precies rond. Het heeft allemaal geen meters over, maar dat is hier met alles. Een stevig windje erbij als extra handicap. De duikplank staat nog en het bootje ligt er nog als we rond zijn. Aan de waaiersluis net even tijd om het schip af te spoelen voor het gelijk water is. 's Avonds in Alphen aan de rijn houden we het voor gezien.

Reactie van
bert van der tang
fraaie foto's (zoals altijd) maar nu extra interessant vanwege Haastrecht en de Doorslag!

Reactie van
KVM
Helemaal mee eens…het lijkt per momenten nog smaller dan een frans kanaal (maar waarschijnlijk wel dieper). echt heel mooi varen lijkt me.

Reactie van
Janarie
Bedankt heren. Tot de fabriek in Hekendorp is over de diepte niets te klagen. Daarna doen we alleen leeg en daarom wat moeilijker in te schatten. Met max toegestane diepgang (20cm minder als begin stuk) ieder geval geen enkel probleem.

Vrijdag 27
Vandaag een nieuwe telefoon gekregen. Hier heb ik tijdens het varen niet zoveel tijd om uit te vinden hoe die werkt. Een paar minuten te laat voor de brug in Aalsmeer. Nu wachten tot na de spits. Samen met een fietsvakantie schip. De schipper blijkt goed op de hoogte van de spitsen markt. Even later biecht hij op tot het einde van de beurs op een spits gevaren te hebben. De Eendracht. Ja, maar dat weet ik nog wel. Na de spits in konvooi van vijf verder. Een bliksembezoek langszij de Nomade II. Al snel volgt een telefoontje dat we op de boot kunnen komen. In 20 minuten 250 ton citrus pellets geladen. Meteen rechtsomkeer maken en voor de volgende spitssluiting Amsterdam door zien te komen. Dat lukt, alleen liggen we met de avond spits weer voor dezelfde Aalsmeerbrug. We maken het vanavond wat later, zodat we morgen ochtend bij de Waaiersluis naar binnen kunnen.

Zaterdag 28
Maar al wie daar is, geen sluiswachter. Als het water inmiddels te hoog is komt de sluiswachter. Das mooi k…e, nu moeten we wachten tot het over de eb weer gelijk is. De man verontschuldigd zich. Nou, ja nu loopt er deze keer geen bloed uit, maar de buurman en ik hadden gisteren beide notabene nog gebeld. Als het zo ver is vaart buurman door naar de fabriek. Wij zijn nummer 2 en blijven in Haastrecht dorp liggen. Alwaar we meteen visite krijgen. Om de visite traktatie aan te kunnen bieden doen we een diepte investering bij de plaatselijke bakker. Ze brengen het zelfs in de auto. Die beroepsvaart is dus ook heel interessant voor de lokale middenstand :-) 's Middags is het op zijn drukst. 23 kinderen en volwassenen in een spitsen roef, gezellig druk. Gelukkig kunnen de kinderen tussen de buien door wel buiten spelen. De schommel aan de autokraan mag wel een succes genoemd worden.

Zondag 29
Wel leuk zo'n feestje, maar het geeft zo'n rommel. Werkelijk alle borden uit de kast waren gebruikt. Vanmorgen eerst een reuze afwas wegwerken. Kinderen van een jacht dat achter ons ligt komen vragen of er nog even met de schommel gespeeld kan worden voor ze vertrekken. Daar voelen ze hier ook wel wat voor. Wij laden de auto vol met spullen voor de vrijmarkt morgen. Met een achteroverliggende auto en een kinderfiets op dak rijden we alvast naar Oma.

Maandag 30
Waarom is dat eigenlijk zo vreselijk vroeg, om half zes loopt er al menig vrijmarkt bezoeker door Vreeswijk. Leuk om te zien wat men soms nog denkt aan iemand te kunnen slijten. Het is raar maar die eerste uren doe je eigenlijk de beste zaken. Al duurde het voor de fiets wel wat langer voordat die een koper had gevonden. Aan het eind van de middag als er duidelijk minder bezoekers komen gaan de eerste spullen over het hek. In de speciaal daarvoor geplaatste afval dump plekken. En die hebben een magische aantrekkingskracht op een aantal mensen. Na afloop eten we gezamenlijk met een aantal buren van de markt de zelf gebakken friet en frikadellen van onze gastheer. Het was lekker en gezellig dank jullie wel.

 Maart
2012
  
 Mei
2012