|
Zaterdag 1 | Vroeg van Evergem vertrokken, want om 10 uur hebben we een afspraak met juf Lucie in Terneuzen. Ik heb 4 pakketten in te leveren, het peuterpakket, het 4 en het 5 jarige pakket en het 6+ pakket. Ik heb er één 4 jarige pakket voor terug gekregen. Dat scheelt ruimte. Nog even een paar lesjes gedaan en toen was het weer tijd om de sluis in te gaan. Door de snelheid en de stress hebben we helemaal vergeten de juf wat te drinken aan te bieden. Mijn excuses. Op de Westerschelde waait het ONO 6, water en wind tegen elkaar in en dat buist flink. Niet veel later houdt de ruitenwisser interval het voor gezien. Als afscheid cadeau een vieze stink lucht. We moeten het vanavond iets later maken dan de bedoeling was, want morgen moeten we op tijd op het internaat zijn. Bij M op de groep is het gezellig eten met alle ouders en daarna een werkplan bespreking.
|
Zondag 2 | Janarie werd betrapt op het kijken naar puppies, Jippie. Dat betekent dat hij er ook wel weer zin in heeft. We zijn om 3 uur al in de thuishaven. En dat geeft nog even tijd voor een gezelschap spelletje. M snapt het triviant disney editie wel maar D en T zijn daar toch echt nog te jong voor. Volgende keer maar eens proberen of ze Siedler een leuk spelletje vind. Wij wel. Om half 7 moeten we op internaat zijn. Het eten is lekker maar koud. En de vraag of ik iets geleerd heb van de besprekingen. Nee, maar het was wel gezellig.
|
Maandag 3 | We gaan via het betonnen blok en in Wijk bij Duurstede zit de maker van de mini variant van de picaro www.picaro.nl (tab mini picaro) op de sluis. Erg gezellig zitten kletsen. Je moet het ijzer smeden als het heet is, dus op zoek naar puppies van een bepaald ras en kleur. Nou die hebben we gevonden hoor, maar ze liggen iets wat boven het budget. Jammer. We hadden de tijd om te zoeken op internet, want het varen op de lek vergt niet zoveel lichamelijke inspanning als het canal van St Quentin. Er loopt meer stroom op de rijn dan Janarie had verwacht. In Amerongen de sluis verkeert en we maken gebruik van de vuilcontainer, glasbak en brievenbus op de sluis. We zijn niet te laat in Eefde en dus varen we nog door naar Lochem.
|
Dinsdag 4 | Ik zou boodschappen gaan doen, en toen kwam Janarie terug van het melden. Ik hoefde niet meer van boord af, we moeten onder de kraan komen liggen. Dan maar een e-mail bestelling met boodschappen naar service centrum Lobith gestuurd. Das makkelijk. Nog even verder gezocht op internet voor een hondje. Wat lees je toch trieste verhalen. Mensen die aan een pup beginnen en na een paar weken om privé omstandig heden de pup weer uit huis moeten plaatsen. E-mail gestuurd naar eigenaar, maar nog niets terug gehoord. Ondertussen zijn we leeg, dat heeft wel lang geduurd, pas na de middag leeg. Nog even de auto en de jet in het ruim gezet en dan met de kredietmolen naar de sluis gevaren. Boven de sluis nog even het schip afgespoeld, want er was flink wat maïs uitgestrooid over het schip. Omdat het net helder is geworden vertrekken mijn ouders 5 minuten voor ons uit de haven van Doesburg om morgen in Amsterdam te laden voor Deventer. De radar uitdoen is geen optie, want ondertussen is het donker. We komen laat aan in de vluchthaven van Lobith, de service boot nog langszij gekomen en tot middernacht de boodschappen opgeruimd.
|
Woensdag 5 | Bleeee, om 5 uur loopt de wekker weer af, de buren willen er tussen uit. Dus gaan wij ook maar en route. De hele dag geen sluizen. Ik kan ongestoord met D werken aan stappen langs het water. Maar als we het middageten op hebben en de afwas klaar is vallen de oogleden van Janarie bijna naar beneden. En dus blijf er van mijn idee om wat administratie te doen niets over. Tegen de tijd dat hij zijn tukkie uit heeft zijn we Duisburg voorbij en is het tijd om te eten. Er loopt meer stroom dan we denken of onze reserve schroef is niet zo goed, dus wordt het nog half 10 voordat we vast liggen in Neuss.
|
Donderdag 6 | Bleeee, om 5 uur loopt de wekker weer af, maar dit keer willen er geen buren tussen uit. We willen vandaag naar Andernach, en aangezien het qua snelheid niet zo mee zit moeten we vroeg op. We zeuren niet hoor, we hebben tenslotte zelf deze reis aangenomen. Maar als je het gras ziet groeien tja, daar word je af en toe een beetje moedeloos van. Verder hetzelfde dan gisteren.
|
Reactie van anja | Best aardig een uitstapje naar de Rijn maar wat lekker om weer terug in Frankrijk te varen he?
|
Vrijdag 7 | Bleee, om 5 uur……….Normaal gesproken ga ik op vrijdag M halen, maar ze gaat dit weekend logeren bij een vriendinnetje. Hier op de rijn kunnen wij nergens onze auto aan de wal zetten, en alleen varen is er al helemaal niet bij.
|
Zaterdag 8 | Bleee, ………….We zijn er bijna, we zijn er bijna. Ja, ja vandaag nog van Bingen naar Worms, dat moet toch lukken in één dag. En ja hoor om 14:30 uur zijn we in de haven. Maar nergens de silo te vinden waar we moeten laden. Dan gaan we maar gewoon liggen en wachten het af tot maandag morgen. Janarie gaat nog ruim vegen en kachel schoon maken, dus van mijn idee om nog even de stad in te gaan met zijn allen gaat in rook op.
|
Zondag 9 | Lekker uitgeslapen tot dat D en T wakker worden. Er komen buren en die moeten hier morgen ochtend laden. Ehhh, maar wij toch ook? Gevraagd of hij de silo kende waar wij moesten zijn. Maar daar had hij nog nooit van gehoord. Hij had wel een ander idee om er achter te komen, hij werd 's middags gekeurd en die man wist het misschien wel. En ja hoor het verlossende antwoord op onze vraag is: "Dat is 7 km af". Zjit te ver gevaren. We besluiten ons uitje naar de stad af te lassen (grom grom), en in het daglicht nog een plekje te zoeken bij de silo. Er staan 3 palen, gelukkig kunnen we net op 2 palen vast maken. Hoe we dat morgen doen met laden, zien we dan wel. De silo baas komt aangelopen en bespreekt nog het een en ander met Janarie.
|
Maandag 10 | We kunnen zo blijven liggen voor de eerste 100 ton, daarna moeten we een stukje achteruit halen. Nu liggen we op één paal te draaien. Janarie krijgt het voor elkaar om, om de palen van de laadpijp een touw te gooien. Nu kan ik de roeren afdraaien en de schroef in zetten. Het schip blijft perfect liggen. Na een tijdje gaan we scheef, en ik begin te klagen dat Janarie de pijp wat verder naar binnen moet zetten. Als dat niets uithaalt draai ik de kont af, om te controleren of we niet omhoog zitten, niets alles is vrij. Maar als er een schip langs komt en blijkt dat we nog schever gaan, gaat er een lichtje branden en laten we het touw aan de laadsteiger een klein stukje vieren. Vervolgens vallen we een halve meter naar beneden met een angst aanjagende knars, we waren met de kimmen op de damwant paal blijven steken. Aangezien wij vierkante kimmen hebben is een verbreding van 1 cm genoeg om op vast te zitten. Janarie laat duikers komen omdat het geluid dat hij hoorde van brekend staal afkomstig was. Gelukkig kan de duiker geen schade aan het schip vinden, alleen de verstevigings plaat aan de paal. Al met al konden we na 1 uur weer verder laden. Net na de middag waren we vol. Aangezien we een afgeladen bak (343 ton) hebben, en het water elke dag 20 cm valt, willen we 's avonds nog door het gebergte heen.
|
Dinsdag 11 | Om half 8 zegt T "ikke uitelapen" dus die uit bed gehaald. Ook maar weer gaan varen, we hebben lekker geslapen in de haven ven lahnstein. Wij hebben hier de trommel van de kopschroef niet vast gevaren (alleen voor lezers van het yaira esdah logboek). In Linz zien we dat er nu een damwand kaai gemaakt is, hier hebben we 2 jaar terug nog geladen met een anker uit om van de strotsteen te blijven. Verder saaie dag. Geen sluizen, geen afwisseling. Niet al te laat het hafenkanal in, we dachten makkelijk een plekje te vinden nu de sluis Meiderich gestremd is, maar blijkbaar dachten nog meer mensen dat. Zodoende pas net voorbij de brug een plekje gevonden. Dat is 2 km varen en morgen dus weer terug. Maar wel een heel rustig overnachtings plekje en dat is ook wat waard.
|
Woensdag 12 | Tegen de tijd dat we op stroom komen is de motor warm dus kan er een klapje bij. De Pijler van de brug van Bearl komt snel dichterbij en moet even de gardner aansporen om er niet bovenop te stranden. En het is niet de eerste keer dat me dat hier overkomt, het is een rotzak. De Fleche d'or komt ons voorbij, en de Morgenstond en de Geca komen we tegen. Dat zijn al 3 spitsen vandaag, dat is meer dan in de hele afgelopen week bij elkaar. Een vriend van ons vaart op een Cotrans, we kwamen er vandaag 4 tegen maar niet de goeie. Redelijk op tijd aan Gorinchem, maar we varen door. Kan er mooi nog een update van de formule 1 op de site gezet worden. In Duitsland hebben we enkel het hoognodige aan internet verbinding gebruikt. Een Duitse kaart hebben we niet, heel vervelend die roaming kosten.
|
Donderdag 13 | Het is mooi weer de wind is stukken minder dan gisteren. We doen deze ochtend onze 1e sluis in 10 dagen, dat gebeurd ons toch zeer zelden. Op de Oosterschelde voorstroom en op de Westerschelde ook. Als we Terneuzen binnen varen zetten we de auto er af. Henny gaat met de kinderen naar Oma, dan kunnen ze morgen naar school en Henny moet het een en ander aan zaken regelen en overleggen met sinterklaas over de cadeautjes voor in de schoen en zak.
|
Vrijdag 14 | Henny heeft een drukke ochtend met winkelen en Janarie gaat verder varen. Als hij de Kom uitvaart kan hij zo sluis Evergem in. Voor dat hij aan de Leie is, is hij al 4 x voorbij gelopen, maar er is geen werk hoor. Als het donker begint te worden, moet de Westropa nog even bunkeren. En Henny is ondertussen ook weer terug, heel veel file gehad. Maar aan de kaai van het bunker schip kun je de auto niet aan boord zetten. Door de sluis vast gemaakt en daar avond gehouden. In de tussen tijd is Henny met de drie kindjes door het stadje gelopen.
|
Zaterdag 15 | De kinderen zijn niet te houwen en zingen de hele dag uit volle borst sinterklaas liedjes tot ze er schor van zijn. M kijkt naar het sinterklaas journaal en heeft vrijdag avond gemist. Dus zoeken we even op internet Uitzending gemist op en voila gevonden. Ook de intocht willen we live kijken via internet maar dat kan niet, daar moet je een paar uurtjes op wachten. Tegen die tijd is onze verbinding zo slecht geworden, dat het ook niet leuk meer is. Ook wilden we de uitzending van Zip Zoo zien, omdat mijn nichtje daar in mee deed, maar ook dat werd ons door de neus geboord.
|
Zondag 16 | Gelukkig voor de kidz begint de sluis pas om 9 uur, en kan de intocht van sinterklaas in de herhaling gekeken worden. Door de grote tunnel zetten we de auto er weer af en rijdt Henny weer naar het internaat, D blijft bij papa. We eten bij oma een boterham en dan breng ik M weg, op internaat drink ik 2 bakken koffie en achteraf blijkt dat de melk bedorven is. Bij oma drink ik ook nog 2 bakken koffie. Dan zal ik het nu wel redden terug naar Clery. Onderweg nog een cursus Frans geluisterd en een Red Bull gedronken. Om kwart voor 1 was ik aan boord, en had moeite om in slaap te komen.
|
Maandag 17 | Janarie zet de auto aan boord en ik draai me nog eens om, jeetje wat ben ik moe. In Languevoisin ging net een pousseur vertrekken dus maar kalm aan gedaan. Voor de zoveelste keer denkt een buurman dat we naar Ribecourt moeten. Hoe komt dat toch, de laatste keer dat wij daar gelost hebben was in 2004. In Janville hebben we feierabend.
|
Dinsdag 18 | Oeps, iets te laat opgestaan, de buren liggen al bijna in de sluis dus haasje repje los gegooid en ook de sluis in. Dan een vers broodje gekocht bij de bakker op de sluis. Als we in Compiegne komen kopen we een vat smeerolie. Er is best veel vaart en net na het journaal vast in Pontoise.
|
Woensdag 19 | Om 6 uur op, maar de sluis begint met opvaart, heeft Janarie mooi even tijd op alle olie peilen te controleren. Er is er 1 die nodig een beetje bijgevuld moet worden. Als het dag begint te worden komt er ook mist op zetten. Om 8:15 uur op de Seine en ook de mist is weg. 's Avonds om 8 uur aan de palen bij les Andelys vast gemaakt. Ook nog een paar foto's van het chateau gemaakt.
|
Donderdag 20 | Vroeg vertrokken en om 9.15 uur aan poses, boven de sluis even vast gemaakt en de auto eraf gezet. D en T gaan met Henny mee naar Nederland. Om half 10 vaart de Westropa de sluis in. En is om 10 uur beneden. Janarie ligt om 14:00 uur vast in Rouen. Het is erg druk vanwege de kermis, en dat is ook de reden dat iedereen aan de rechter oever ligt. Moet morgen pas lossen, dus vanavond tijd om over de kermis te wandelen. Tijdens deze wandeling heeft Henny op school een rapport bespreking van M. Wat ze doet gaat goed, maar ze is net als haar vader, ze kijkt liever naar de vogeltjes buiten.
|
Vrijdag 21 | Om 6.10 uur opgestaan, touwen aan de wal losgegooid en dan rond en tegen de vloed in naar Bassin Quevilly. Ze beginnen gelijk met lossen. Als we leeg zijn spoelt Janarie de velletjes weg en haalt papieren. Nog voor de middag terug naar de stad gevaren. Janarie is bezig met een reisje van chalon naar gelsenkirchen, maar ze willen niet betalen wat we vragen. Daarna nog geprobeerd nog een zelfde reis te doen als nu maar ook nog geen antwoord. Henny is voor de ELV naar een bedrijf die flyers moet maken. Daarna komt ze met de kinderen naar boord.
|
Zaterdag 22 | Lekker uitgeslapen en daarna met de kinderen de stad in gegaan, na de middag de spullen terug aan boord gebracht die we gekocht hadden. Aan boord wat gegeten en opgewarmd, want het is best fris. Dan met zijn allen naar de kermis, aan de overkant. De kinderen mogen allemaal twee dingen doen. Pas 4 uur later weer terug aan boord.
|
Zondag 23 | Na het uitslapen en het ontbijt vertrekken we om 11 uur met de auto naar een bosrijk gebied. Daar hebben we 1.5 uur gewandeld, Jammer dat we niet meer tijd hebben maar we moeten M naar het internaat brengen. De tomtom geeft 19.00 uur aan. Hummmm, net iets te laat, nou ja jammer dan. Maar onderweg bij peronne heeft de weg een wit kleurtje gekregen, het gaat erg langzaam. Pas om 22.30 uur bij oma aangekomen, het internaat maar afgebeld en het bed bij oma opgewarmd.
|